خصوصیات مهمی که هر راهنمای گردشگری باید داشته باشد!

خصوصیات مهمی که هر راهنمای گردشگری باید داشته باشد!
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

خصوصیات مهمی که هر راهنمای گردشگری باید داشته باشد!

خصوصیاتی که یک راهنمای تور باید داشته باشد علاوه بر خصوصیات عمومی شامل بعضی ویژگی‌های اختصاصی است که به نوع توری که انتخاب می‌کنید بستگی دارد. مثلا آمادگی بدنی یکی از ویژگی‌های مهم برای راهنمایانی است که تورهای طبیعت‌گردی را هدایت می‌کنند.


خصوصیات مهمی که هر راهنمای گردشگری باید داشته باشد!

شاید یکی از جذاب‌ترین و در عین حال سخت‌ترین شغل‌های دنیا راهنمای گردشگری باشد. شغلی که با پیش شرط‌هایی مثل در برداشتن حجم زیادی اطلاعات عمومی، فاکتورهای شخصیتی و جسمی به‌وجود آمده است. راهنمای گردشگری و یا راهنمای تور سال‌هاست که به عنوان یک زمینه شغلی مستقل در حال پیش‌روی و به‌روز شدن است. جالب است بدانید وزارت کار ایران در سال ۱۳۹۶ راهنمای گردشگری را به عنوان یک شغل رسمی و مستقل از سایر رشته‌ها شناخت. برای معرفی کامل شغل راهنمای گردشگری، در ابتدا باید به این موضوع بپردازیم که مهم‌ترین خصوصیات راهنمای گردشگری چیست، چه وظایفی دارد و لازمه داشتن این شغل شامل چه مواردی می‌شود.

تورلیدر یا راهنمای گردشگری کیست؟

یک راهنمای گردشگری خوب باید مطالعات زیادی داشته باشد تا بتواند اطلاعات عمومی خوبی به گردشگران ارائه دهد. راهنمای گردشگری فردی است که نسبت به میراث طبیعی و فرهنگی هر منطقه تسلط و اطلاعات کامل دارد. چون یکی از اصلی‌ترین کارهای راهنمای تور، انتقال اطلاعات یک مقصد، مکان تاریخی، تفریحی و … به مسافران است. در نتیجه گردشگران و مسافران در طول سفر از آگاهی و آشنایی ویژه‌ی راهنمای گردشگری با ویژگی‌های فرهنگی و اقلیمی و اجتماعی هر منطقه و درک درست او از مسائل، مقتضیات، آداب و رسوم و مقررات مربوط به آن مناطق استفاده می‌کنند.

خصوصیات راهنمای گردشگری

راهنمای گردشگری یکی از اعضای تیم تورلیدر است. او به کمک روابط عمومی و اطلاعاتی بالای خود از مناطق باید خاطره خوب و مفیدی از مسافرت را برای گردشگران ایجاد کند. یک خصوصیت راهنمایان گردشگری مسئولیت‌پذیر، یادگیری زبان و لهجه‌های گوناگون است. همچنین راهنمای گردشگری باید حافظه قوی در به یاد سپردن اطلاعات تاریخی، رویدادها، حقایق، اعداد و ارقام داشته باشد. او باید توان مدیریت و سازماندهی خوبی داشته و در موارد لزوم تصمیم‌گیری‌های درستی برای گروه انجام دهد؛ در واقع شاید مدیریت بحران مهم‌ترین مهارت و خصوصیت راهنمای گردشگری را نشان دهد. از طرفی مسائلی مانند ظاهر آراسته و خوش صحبت بودن تاثیر خوبی در روند کار دارند. بهتر است به عنوان راهنمای گردشگری کمی اطلاعات پزشکی و مالی هم داشته باشید.

راهنمای گردشگری در سفر نیاز است که همیشه در دسترس باشد. بنابراین گاهی از صبح زود تا آخر شب مشغول کار است. حجم کار او در زمان‌هایی از سال به خصوص تعطیلات بسیار بیشتر خواهد بود. تقریبا می‌توان گفت که راهنمای گردشگری باید در نقش یک معلم هم باشد و این توانایی را داشته باشد که مسافران را توجیه کند که خیلی از کارها در تور نباید انجام شود. کارهایی که باعث آسیب به جامعه بومی شود و در صنعت گردشگری به این اصولی که مسافران باید رعایت کنند، کدهای اخلاقی می‌گویند. اساتید موسسه آموزش گردشگری موارد این کدهای اخلاقی را در دوره راهنمای گردشگری مانند دوره ایرانگردی جهانگردی و درس آشنایی با مبانی اکوتوریسم توضیح می‌دهند.

وظایف راهنمای گردشگری

  • ملحق شدن به گروه در شروع سفر، خوشامدگویی و دادن اطلاعات مربوط به جزئیات سفر به آنها
  • کمک به مسافران در مسایل مختلف از جمله موارد مربوط به گذرنامه و…
  • داشتن برنامه زمانبندی مناسب برای کل سفر
  • اطمینان یافتن از درست اجرا شدن همه برنامه‌های سفر مانند سرویس‌دهی غذا، مکان استراحت و …
  • ارائه توضیحات کلی از مکان‌ها و محل‌های بازدید در سفر به مسافران
  • تدارک دیدن و فروش برنامه‌های مختلف تفریحی و گردشی به افراد تور
  • راهنمای گردشگری باید همیشه برای حل مسایل اضطراری مثل گم شدن گذرنامه یا پول، بیماری و.. در دسترس باشد.

آنچه برای شغل راهنمای گردشگری احتیاج دارید:

  • داشتن اطلاعات و علاقه زیاد نسبت به جغرافیا، اماکن تاریخی و فرهنگ های مختلف
  • ارتباط عمومی خیلی بالا برای برقرای ارتباط با تمام سنین و اقشار مختلف
  • مدیریت زمان، هزینه و مخارج سفر و سازماندهی گروهی
  • توانایی حفظ آرامش در شرایط اضطراری
  • توان بدنی و اعتماد به نفس بالا
  • آشنایی با زبان انگلیسی
  • آگاهی از مسائل ایمنی در سفر

کلام آخر

میزان موفقیت یک راهنمای گردشگری و تورلیدر تا حد زیادی بستگی به شرایط کشور محل سکونت او دارد (در صورتی که قصد فعالیت در کشور خودشان را داشته باشند). اما در نهایت خصوصیات و توانایی‌های خود فرد نیز تاثیر گذار بوده و در مسیر باید مشتاق و کوشا باشد. در این مورد، کار کردن در فضای دیجیتال گزینه تازه و جذابی است. بیشتر از هر چیزی سعی کنید به کار خود علاقه‌مند باشید. اگر کاری که می کنید با خود ارزش به همراه داشته باشد، مطمئنا موفقیت در چند قدمی‌ شما خواهد بود. فراموش نکنید که تکرار و تکرار و تکرار در یادگیری و کسب تجربه‌های تازه، دیدگاه و عملکردی تازه به شما می‌بخشد.

سوالات متداول

من به شغل راهنمای تور خیلی علاقه دارم، از کجا شروع کنم؟

اگر دوست دارید به عنوان یک تورلیدر حرفه ای در این حوزه مشغول به کار شوید، اولین کار این است که در یک موسسه آموزش گردشگری معتبر و دارای مجوز ثبت نام کرده و با موفقیت آزمون‌های‌ مربوطه را بگذرانید.

آیا می‌توانم قبل از پایان کارشناسی در دوره‌های تورلیدری شرکت کنم؟

بله. امکان شرکت در دوره‌های آموزش گردشگری وجود دارد، اما با توجه به اینکه مقطع کارشناسی را تمام نکرده‌اید، تا زمان دریافت مدرک تحصیلی کارشناسی، امکان دریافت مدرک وجود ندارد.

آیا راهنمای گردشگری فقط مسئولیت‌ اداره یک گروه را بر عهده دارد؟

راهنمای گردشگری در طول سفر علاوه بر مسئولیت اداره گروه و اجرای برنامه سفر، مسئولیت راهنمایی و در صورت نیاز ترجمه را هم بر عهده دارد.

آیا از کسب مهارت تسلط به زبان‌های خاص می‌توانم برای افزایش حقوق استفاده کنم؟

بله قطعا راهنمایان زبان‌های خاص دستمزد روزانه بیشتری نسبت به راهنمایان فارسی و انگلیسی زبان دارند و می‌تواند برای شما مفید و کمک کننده باشد.

احتمالا این مطالب هم به کار شما می‌آید
ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف