مزایای کارت تورلیدری؛ از علاقه تا حرفه

مزایای کارت تورلیدری؛ از علاقه تا حرفه
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

مزایای کارت تورلیدری؛ از علاقه تا حرفه

امروزه صنعت گردشگری تقریبا برای بیشتر افراد جامعه به عنوان صنعتی پول‌ساز و کارآفرین شناخته شده است. همین امر باعث شده است که شما، شغل تورلیدری را شغلی پرمخاطب بدانید و این عرصه را به عنوان یک شغل حرفه‌ای در نظر بگیرید. اما موضوعی که شاید کمتر به آن توجه می‌کنیم، لزوم گرفتن کارت تورلیدری ا‌ست که البته اقدامی‌ اجتناب‌ناپذیر است.


هر سال هزاران ایرانی موفق به دریافت کارت تور لیدری می‌شود که این گواهی به عنوان کارت صلاحیت حرفه‌ای، بسیار ارزشمند است. در این مقاله شما را با جزییاتی از نحوه و شرایط مورد نیاز و مزایای دریافت کارت تورلیدری آشنا می‌کنیم. باید بدانید که دریافت این کارت، تقریبا یک سال زمان می‌برد و هزینه‌ای براساس نرخ مصوب از شما دریافت می‌کنند. اما اگر مشتاق دریافت این مدرک هستید، وقت را تلف نکنید چرا که هر ساله، شرایط کمی پیچیده‌تر و مثل روند دریافت مدرک آیلتس و تافل، هزینه‌هایش افزایش پیدا می‌کند.

چرا باید کارت تورلیدری داشته باشیم؟

شغل تورلیدری یک شغل پر مسئولیت است و برای تورلیدر شدن، گرفتن کارت تورلیدری به روشی که توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تعیین شده است، الزامی‌ست. یکی از اصلی‌ترین دلایل گرفتن کارت تورلیدری این است که دانش یک تورلیدر باید از سطح کیفی خوبی برخوردار باشد. علاوه بر آن داشتن مهارت‌های خاص که برای برگزاری یک تور خوب و با کیفیت مورد نیاز است از واجبات تورلیدر شدن است.

اما جدای از این‌ها، دلایل مختلفی مانند کسب اعتبار حرفه‌ای و الزام قانونی کشور، برای گرفتن کارت تورلیدری وجود دارد. کسانی که کارت تور لیدری دارند می‌توانند از مزایایی که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای آن‌ها در نظر گرفته است برخوردار شوند. از دیگر مزایای داشتن کارت تورلیدری می‌توان به رایگان بودن بسیاری موزه‌ها و اماکن دیدنی برای تور لیدرها و یا تخفیف‌های ورودیه‌های اماکن گوناگون دیدنی اشاره کرد.
همچنین افرادی که دوره راهنمایان گردشگری را شرکت می‌کنند، در سفرهای شخصی، گروهی و خانوادگی نیز نگرش بهتری نسبت به سفر دارند و ضمن آشنایی با فرهنگ، تاریخ و صنایع دستی استان ها، می دانند که چطور می‌بایست سفر خودشان را برنامه ریزی و مدیریت کنند. پس دوره راهنمایان گردشگری صرفا برای شروع یک حرفه نیست، مهمترین ویژگی این دوره تغییر نگرش ما نسبت به موضوع سفر و شناخت ایران عزیزمان می باشد؛ البته با رویکرد تخصصی و کسب درآمد می توانیم با دریافت کارت تورلیدری فعالیت های گسترده‌تری داشته باشیم و شغل راهنمای تور را به عنوان فعالیت اصلی خودمان انتخاب کنیم.

شرایط و مراحل دریافت کارت تورلیدری

شرط شرکت در دوره‌های تورلیدری، داشتن مدرک کارشناسی (لیسانس) مورد تایید وزارت علوم است. افرادی که خارج از کشور تحصیل کرده‌اند باید مدرک معادل را از وزارت علوم گرفته و آن مدرک توسط اداره کل دانش آموختگان خارج از کشور معادل‌سازی و ارزشیابی تحصیلی شود. جانبازان در این حوزه می‌توانند با ارائه مدرک جانبازی و مدرک از مقطع کاردانی در دوره‌ها شرکت کنند. اما امتیاز دیگری برای آن‌ها وجود ندارد. بعضی از موسسات برگزار کننده مجاز دوره‌های راهنمای ایرانگردی و جهانگردی، کلاس‌های آموزشی را به صورت اینترنتی برگزار می‌کنند. آزمون مربوطه هم به صورت اینترنتی در مدت زمان تعیین شده‌ای که با دانشجو هماهنگ می‌شود، برگزار خواهد شد.

مطابق اطلاعیه وب‌سایت انجمن صنفی راهنمایان گردشگری، علاقمندان برای دریافت کارت تورلیدری نیاز است که به ترتیب یک سری مراحل را طی کنند. مراحل صدور کارت راهنمایان گردشگری شامل موارد زیر است:

  1. شرکت در دوره‌های آموزشی تورلیدری
  2. دریافت گواهینامه پایان دوره از سوی مطالعات معاونت گردشگری
  3. مراجعه به اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان و ارائه مدرک مورد نیاز
  4. شرکت در کمیسیون فنی و قبولی در مصاحبه آن
  5. استعلام سوء پیشینه و آزمایش‌عدم اعتیاد
  6. ثبت نام در سامانه صدور کارت راهنمای گردشگری، "سادرا"
  7. دریافت کارت تورلیدری بین‌المللی پس از تایید نهایی کارشناسان در سامانه صدور کارت

تورلیدر شدن اصول خاص خودش را دارد که حتما باید در رعایت آن‌ها دقت کنید. برای اولین قدم ثبت‌نام در کلاس‌های آموزشی در یک موسسه آموزش گردشگری مورد تایید وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی الزامی‌ است. شما با توجه به علاقه و توانایی‌های خود در یکی از دوره‌های تورلیدری مثل دوره راهنمای تور فرهنگی ثبت‌نام می‌کنید و پس از کسب نمره حد نصاب قبولی در آزمون کارت تورلیدر فرهنگی را دریافت می‌کنید.

نحوه تمدید کارت راهنمای گردشگری

راهنمایان گردشگری برای تمدید کارت تورلیدری باید دوباره به سامانه "سادرا" مراجعه کنند. مطابق اطلاعیه وب‌سایت انجمن صنفی راهنمایان گردشگری، مراحل و مدارک مورد نیاز برای تمدید کارت تورلیدری برای افرادی که قبلا در سامانه سادرا ثبت‌نام کرده‌اند، با افرادی که برای اولین بار به این سامانه مراجعه می‌کنند،‌ متفاوت است. افرادی که کارت فعال ندارند هم باید به روش ثبت خوداظهاری، مراحل تمدید کارت خود را انجام دهند.

بعد از دریافت تاییدیه از سامانه، می‌توانید با مراجعه به دفتر هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان خود، نسبت به دریافت کارت تورلیدری اقدام کنید.

کلام آخر

این روزها برگزاری تورهای غیرقانونی در حال افزایش است و بعضی از گردشگران، بدون در نظر گرفتن عواقب شرکت در این نوع تورها، به خاطر عوامل ظاهری و برای پرداخت هزینه کمتر در این تورها شرکت می‌کنند. اما گردشگران باید بدانند که شرکت در این تورها و پایین بودن قیمت آن به دلیل نداشتن برخی امتیازهای قانونی از جمله حرفه‌ای بودن تورلیدر و بیمه سفر و مسائل مشابه است. باید توجه کنیم که بر خلاف ظاهر امر، شرکت در این تورها کاری‌ پر خطر و غیر قانونی بوده که می‌تواند اثرات جدی و جبران‌ناپذیری داشته باشد. همه باید تلاش کنیم با فرهنگ‌سازی مناسب و اطلاع‌رسانی صحیح، از برگزاری تورهای غیر قانونی و غیر متعارف جلوگیری کنیم تا با این کار خدمتی به هم‌نوعان خود و طبیعت کرده باشیم.

سوالات متداول

من به زبان آلمانی و روسی تسلط دارم ولی مدرک تحصیلی من دیپلم است. آیا می‌توانم بعد از گرفتن کارت تورلیدری با آژانس‌ها همکاری کنم؟

برای شرکت در دوره‌ها حداقل مدرک تحصیلی مورد نیاز لیسانس است. اما شما با توجه به اینکه به زبان‌های دیگری غیر از فارسی و انگلیسی مسلط هستید، می‌توانید از شرایط کمیسیون موارد خاص برای شرکت و ثبت نام در دوره اقدام کنید. در صورت داشتن مدرک تورلیدری امکان همکاری با آژانس ها را خواهید داشت.

آیا زبان کره‌ای جزو دسته زبان‌های خاص قرار می‌گیرد؟

بله. شما می‌توانید مدرک خود را به زبان کره‌ای دریافت کنید و در سفرهایی با حضور مسافران تورهای ورودی از کشور کره، به عنوان راهنما حضور پیدا کنید.

منابع آزمون مصاحبه زبان برای دریافت کارت تورلیدری چیست؟

سوالات آزمون مصاحبه زبان معمولا ترکیبی از زبان عمومی و تخصصی گردشگری است و منبع مشخصی برای قبولی در آن معرفی نشده است. اما اگر زبان دیگری را به‌ جز انگلیسی انتخاب کنید، نیازی به پاسخ سوالات کتبی زبان نیست.

از چه زمانی می توانیم در این دوره شرکت کنیم؟
موسسه گردشگری آوای فطرت در تمامی طول سال آماده ثبت نام علاقه مندان به این دوره است. برای ثبت درخواست مشاوره رایگان و ثبت نام می‌توانید به صفحه دوره ایرانگردی جهانگردی شوید و بقیه امور را به دست کارشناسان این موسسه بسپارید.

احتمالا این مطالب هم به کار شما می‌آید
ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف