دوره تورلیدری

دوره تورلیدری از دوره‌های آموزش تخصصی گردشگری است که موسسات مجاز آموزش گردشگری زیر نظر وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار می‌کنند و هدف از اجرای آن پرورش افرادی توانمند و با استعداد برای به‌عهده گرفتن تورهای گردشگری است.

توسعه صنعت گردشگری در دنیا و ایران باعث شده است تا نیاز به افراد حرفه‌ای در حوزه راهنمای تور و گردشگری روز به روز بیشتر شود. گردشگران داخلی و خارجی در سفر به مقاصد گردشگری نیازمند راهنمایانی هستند تا علاوه بر ایجاد محیطی امن و حرفه‌ای برای آن‌ها، مهارت‌های لازم در حوزه راهنمایی گردشگران و رهبری تور را هم داشته باشند. دوره راهنمای گردشگری دوره‌ای است برای شناخت جاذبه‌های ایران، آموزش تکنیک های مدیریت تورهای گردشگری و توانایی معرفی جاذبه‌ها به افراد علاقه‌مند دیگر. همچنین این دوره مناسب کسانی است که مشتاقند از جاذبه‌های گردشگری بازدید کرده و  با آگاهی بیشتری به آن سفر کنند.

داشتن کارت تورلیدری، مجوز فعالیت در حوزه گردشگری است و دارندگان آن می‌توانند بدون نیاز به مجوز خاص دیگری، به عنوان تورلیدر (راهنمای گردشگری) گشت‌های داخلی و خارجی با آژانس‌های گردشگری همکاری کنند. توجه کنید که تور لیدرها شخصا نمی‌توانند یک تور را اجرا کنند و اجرای تور حتما باید با همکاری یک آژانس گردشگری صورت بگیرد. از طرفی آژانس‌های گردشگری وظیفه دارند در هر تور، بسته به تعداد شرکت‌کنندگان در آن گشت، از حداقل یک تور لیدر دارای کارت تور لیدری معتبر استفاده کنند.

انواع دوره تور لیدری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

دوره تور لیدری وزارت میراث فرهنگی شامل انواع مختلفی است که شرکت‌کنندگان متناسب با علاقه و زمینه تخصصی خود می‌توانند در آن شرکت کنند؛ این دوره‌ها عبارتند از:

دوره راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی

دوره راهنمایان ایرانگردی جهانگردی (تورلیدر فرهنگی) یکی از دوره‌های مصوب وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است که با تمرکز بیشتر بر نحوه سفر در بستر‌های تاریخی و اجتماعی و موضوعات فرهنگی به متقاضیان آموزش داده می‌دهد.

اگر به برگزاری تور‌های تاریخی و فرهنگی علاقه‌مند هستید یا شناخت میراث فرهنگی و تاریخی مقاصد، آشنایی با آداب‌ و رسوم اقوام و ارتباط عمیق‌تر با آن‌ها برای شما از اولویت‌های اصلی سفر است و می‌خواهید راهنمای تور فرهنگی و تاریخی باشید، شرکت در دوره تورلیدری تاریخی و فرهنگی و دریافت مدرک دوره تور لیدری را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

دوره راهنمایان طبیعت گردی

دوره راهنمایان طبیعت گردی، دور‌ه‌ای کوتاه‌مدت زیر نظر وزارت میراث فرهنگی و گردشگری است که برای علاقه‌مندان به برگزاری تور‌های طبیعت‌ گردی برگزار می‌شود. در دوره طبیعت گردی علاوه بر تکنیک‌های هدایت تور، شما با جغرافیا، اقلیم، حیات وحش و پوشش گیاهی ایران بیشتر آشنا می‌شوید و در سفر به مناطق طبیعی اصول یک سفر مسئولانه و گردشگری پایدار را می‌آموزید.

دوره راهنمایان محلی

دوره راهنمایان محلی، مختص افراد بومی مناطق یا همان مقاصد گردشگری است که با جزئیات جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی شهرستان یا روستای محل زندگی خود آشنایی دارند. علاقه‌مندان با شرکت در این دوره و دریافت گواهی‌نامه پایان‌دوره، می‌توانند در کنار یک تور لیدر در سطح ملی فعالیت داشته باشند.

مدرک دوره تور لیدری

مدت دوره تورلیدری حدودا 8 ماه است و مدرک آن را وزارت میراث فرهنگی و گردشگری صادر می‌کند. شرکت کنندگان در این دوره تنها بعد از پشت سر گذاشتن دوره راهنمای گردشگری و دریافت کارت تور لیدری می‌توانند تور‌های مربوط به کارتی که دریافت کرده‌اند را برگزار کنند؛ چرا که برگزاری تور‌های گردشگری بدون کارت تور لیدری خلاف قانون کشور است و در صورت بروز هرگونه حادثه، همه مسئولیت‌ها به عهده راهنما خواهد بود.

خوب است بدانید که مدرک دوره تورلیدری، قابل ترجمه و مورد تایید دادگستری و وزارت امور خارجه است. دوره‌ راهنمای گردشگری زیر نظر وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، به‌ دو صورت مجازی و حضوری در موسسات آموزشی و گردشگری ارائه می‌شود.

نحوه دریافت کارت تور لیدری

برای دریافت کارت تور لیدری از وزارت میراث فرهنگی، شما باید بعد از گذراندن دوره در آزمون جامع وزارت میراث فرهنگی شرکت کنید. برای شرکت در آزمون جامع، اولا داشتن مدرک تحصیلی حداقل لیسانس و دوما گذراندن دوره تورلیدری اجباری است. همچنین آقایان باید کارت پایان خدمت یا معافیت را در زمان دریافت کارت در دست داشته باشند. بنابراین فراگیران برای اتمام دوره تورلیدری و دریافت کارت راهنمای تور، باید مراحل زیر را پشت سر بگذرانند:

  • ثبت‌ نام و شرکت در دوره‌‌های راهنمای گردشگری
  • حضور در کلاس‌های دوره (چه به‌ صورت آنلاین و چه حضوری)
  • شرکت در آزمون‌های داخلی
  • شرکت در آزمون جامع گردشگری
  • شرکت در آزمون مصاحبه زبان
  • قبولی در تمام آزمون‌ها
  • صدور گواهینامه اتمام دوره‌های راهنمای گردشگری
  • مراجعه به معاونت گردشگری استان محل سکونت و درخواست صدور کارت

به طور خلاصه در صورت موفقیت در آزمون جامع و کسب نمره حداقل ۱۰ برای تمام عناوین درسی، در مصاحبه صلاحیت شغلی (مصاحبه فنی) که وزارت میراث فرهنگی برگزار می‌کند، نیاز است که شرکت کنید. در این مصاحبه، که چندان سخت نیست، اطلاعات کلی شما درباره گردشگری، تاریخ و فرهنگ ایران و جهان، و غیره را بررسی می‌کنند و در صورت رضایت داشتن مصاحبه کنندگان از شما، می‌توانید برای دریافت کارت تور لیدری اقدام کنید.

اگر بخواهید تنها تور لیدر سفرهای داخلی برای گردشگران ایرانی باشید نیازی به شرکت در مصاحبه زبان نخواهید داشت اما برای تور لیدری سفرهای خروجی از یا ورودی به ایران لازم است آشنایی کافی با حداقل یکی از زبان‌های خارجی مورد تایید وزارت میراث فرهنگی داشته باشید و در مصاحبه زبان وزارت میراث فرهنگی نمره قبولی را به دست آورید.

برای ثبت نام در دوره نیاز به ارائه مدرک ندارید. مدرک کارشناسی را باید در همان زمان ثبت نام آزمون جامع آپلود کنید و کارت پایان خدمت (برای آقایان) را در زمان صدور کارت ارایه کنید.

شرایط ثبت نام در دوره‌های تور لیدری

حداقل مدرک تحصیلی مورد نیاز برای دریافت کارت تور لیدری، کارشناسی (لیسانس) است. مدرک کارشناسی کلیه رشته‌های دانشگاهی مورد قبول است. نداشتن مدرک لیسانس در زمان ثبت نام موردی ندارد؛ بلکه برای شرکت در آزمون جامع وزارت میراث فرهنگی، که سالانه یک یا دو بار برگزار می شود، ضروری خواهد بود. بنابراین در صورتی که دانشجوی مقطع کارشناسی هستید و مدرک لیسانس خود را در مدت کمتر از دو سال آینده دریافت می‌کنید می‌توانید دوره را بگذرانید، به عنوان کمک لیدر در تورهای مختلف حضور داشته باشید و تجربه کسب کنید و بعد از دریافت مدرک لیسانس در آزمون جامع شرکت کنید.

در نظر داشته باشید، اگر مدرک کارشناسی ندارید و قصد گرفتن آن را هم ندارید ولی مایل هستید از محتوای آموزشی و دانش اساتید دوره‌های تورلیدری موسسات آموزشیاستفاده کنید، ثبت نام شما به عنوان علاقمند در نظر گرفته می‌شود و در پایان، شما به وزارت میراث فرهنگی برای شرکت در آزمون جامع معرفی نخواهید شد.

هزینه‌های دوره تور لیدری

هزینه‌ دوره‌‌های تور لیدری متناسب با تعداد سرفصل‌ها و مدت زمان دوره و بر اساس اعلام وزارت میراث فرهنگی و گردشگری تعیین می‌شود.  (قیمت مصوب وزارت میراث فرهنگی هر سال در اسفند ماه افزایش پیدا می کند). درصورت ثبت نام دوره تورلیدری فرهنگی در یک موسسه آموزش گردشگری هزینه دوره تا حدودی کاهش پیدا می‌کند.

لازم است بدانید که هزینه‌ سفر‌های آموزشی دوره، جدا از شهریه متقاضیان محاسبه می‌شود. این هزینه جدا از مبلغ دوره است و برای هر سفر متناسب با تعداد روز، بعد مسافت، شرایط اسکان و غیره متفاوت خواهد بود.

آزمون‌های دوره تور لیدری

  1. آزمون داخلی دوره تور لیدری
    همه متقاضیان دوره‌ تور لیدری شامل دوره راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی، دوره راهنمایان طبیعت گردی و دوره راهنمای محلی، باید بعد از گذراندن هر درس نظری، در آزمون داخلی آن شرکت و نمره قبولی (حداقل ۱۰ یا ۱۲) را کسب کنند.
  1. آزمون جامع گردشگری
    یکی از شرایط دریافت گواهی‌نامه در پایان دوره راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی و دوره راهنمایان طبیعت گردی، شرکت در آزمون جامع گردشگریو قبولی در آن است. منابع آزمون‌ از دروس نظری هر دوره انتخاب شده و ثابت است.
  1. آزمون پایانی دوره راهنمای محلی
    متقاضیان دوره راهنمای محلی، پس از قبولی در آزمون‌های داخلی و آزمون پایانی، گواهی‌نامه پایان دوره خود را از سوی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان دریافت می‌کنند. این افراد با در دست داشتن این گواهی‌نامه، تنها مجازن هستند در کنار یک راهنمای دارای کارت تور لیدری فعالیت کنند.
  1. آزمون زبان دوره تورلیدری
    افرادی که قصد دارند مدرک دوره‌های تورلیدری بین‌المللی را دریافت کنند، باید در آزمون مصاحبه زبان‌های انگلیسی یا هر زبان دیگری که مایل به فعالیت در آن هستند (مانند فرانسوی، ایتالیایی یا آلمانی و…) شرکت کنند.

کلام آخر

اگر می‌خواهید یک تورلیدر حرفه‌ای شوید، از همین الان کسب تجربه در کنار تور لیدرهای خوب و اساتید تور لیدری را شروع کنید و آن را به بعد از دریافت کارت موکول نکنید. شرکت در دوره تورلیدری بیش از هر چیزی شما را به یک گردشگر آگاه تبدیل می‌کند و با تکرار سفر و افزایش تجریه، از شما یک تورلیدر حرفه‌ای می‌سازد. دوره تورلیدری یک منبع درآمد در جهت شغلی است که به آن علاقه‌مندید و همزمان به عنوان یک عضو در جامعه به توسعه پایدار کمک می‌کنید.

سوالات متداول

در حرفه تور لیدری به چه نوع مهارت‌های فردی نیاز است؟

این حرفه به فردی با مسئولیت پذیری بالا، روابط عمومی بالا، توان مدیریت بالا، جنبه بالا و دانش و مطالعه زیاد نیاز دارد.

آزمون داخلی دوره ایرانگردی و جهانگردی چیست؟

فراگیران باید بعد از اتمام هر درس تئوری (به‌ویژه دروس غیر از آزمون جامع)، در آزمون‌ داخلی آن شرکت کنند. این آزمون‌ها به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود و حداقل نمره قبولی در هر درس، ۱۰ از ۲۰ است.

آزمون جامع دوره تورلیدری چیست؟

آزمون جامع دوره راهنمای گردشگری زیر نظر وزارت میراث فرهنگی معمولا دو بار در سال برگزار می‌شود. این آزمون حضوری است و فراگیران می‌توانند در شهر محل اقامت یا شهر موسسه خود امتحان دهند.

آیا می‌توانیم دوره مورد نظر خود را در شهر دیگری بگذرانیم و آزمون جامع را در همان استان خود امتحان دهیم؟

بنا به مصوبه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری متقاضیان باید آزمون جامع را در شهر موسسه خود امتحان دهند، ولی این امکان وجود دارد که با نامه نگاری که از طرف موسسه آموزشی که دوره آموزشی خود را آنجا گذراندید با دفتر مطالعات و آموزش وزارتخانه انجام می‌شود، شهر محل آزمون را شهر خود انتخاب کنید، بنابراین امکان این که متقاضی شرکت در یک موسسه‌ آموزش گردشگری در شهری دیگر باشید و آزمون جامع را در شهر محل سکونت خود آزمون دهید وجود دارد.