مصاحبه زبان راهنمایان گردشگری + 10 نکته کلیدی

مصاحبه زبان راهنمایان گردشگری + 10 نکته کلیدی
2 رای    میانگین 3.5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

مصاحبه زبان راهنمایان گردشگری + 10 نکته کلیدی

ده نکته کلیدی برای آمادگی مصاحبه انگلیسی راهنمایان گردشگری


آنچه در این مقاله می خوانید:

  • سوالات مصاحبه گردشگری برای راهنمایان چیست؟
  • مصاحبه زبان گردشگری چگونه برگزار می شود؟
  • تورلیدرهای برای مصاحبه شفاهی دوره راهنمایان گردشگری چگونه خود را آماده کنند؟
  • چگونه خود را برای مصاحبه انگلیسی دوره‌های گردشگری آماده کنیم؟

شاید این سوالات مهم‌ترین سوالات فراگیران دوره تورلیدری (راهنمای ایرانگردی جهانگردی و طبیعت گردی) باشد که قبل از ورود به جلسه آزمون مصاحبه انگلیسی در صدد پاسخگویی به آن هستند.
پاسخگویی به این سوال را در بخش های زیر با هم مرور می کنیم.

مصاحبه زبان راهنمایان گردشگری چگونه برگزار می‌شود؟

مصاحبه زبان های خارجی بصورت شفاهی برای راهنمایان یکی از مراحل اخذ لوح پایان دوره و دریافت کارت راهنمایان می باشد.
راهنمایانی که علاقه مند به فعالیت بصورت بین المللی هستند می بایست در این آزمون شفاهی شرکت کنند.
زمان برگزاری این آزمون در استان های مختلف متناسب با شرایط و تعداد فراگیران متفاوت می باشد. موسسه آموزش گردشگری که در آن دروه های راهنمای تور را سپری کرده اید نقش بسیار بسزایی در تعامل با اداره کل میراث استان و درخواست از آنها برای برگزاری آزمون مصاحبه شفاهی زبان های خارجی دارد.
برای اینکه برای مصاحبه آماده باشیم در دو بخش اساسی می بایست خود را توانمند کنیم.
• موضوعات کلی مصاحبه کارت تورلیدری و امتحان شفاهی
• موضوعات اختصاصی برای دوره راهنمایان گردشگری


تکنیک‌های مصاحبه شفاهی زبان دوره راهنمایان گردشگری

معرفی

معرفی یکی از مهمترین بخش های در مصاحبه می باشد که در ابتدای کار نقش بسیار بسزایی در شکل گیری و ارائه توانمندی شما در زبان خارجی دارد.
برای معرفی می بایست خود را برای دو شرایط متفاوت آماده کنید.

معرفی مختصر

بعد از این دو دقیقه، موقعیت را ارزیابی کنید، اگر مصاحبه کننده برای شما فرصت بیشتری فراهم کرد سعی کنید در یکی از محورهای بالا توضیحات بیشتری ارائه کنید. مثلا به این بپردازید که فعالیت شما در جایی که مشغول به فعالیت هستید چگونه شما را به گردشگری علاقه مند کرد.
از پرداختن به موضوعات شخصی، خانوادگی و هرآنچه داستان سرایی است در معرفی اولیه خودداری کنید.

در معرفی مختصر می توانید از معرفی آسانسوری استفاده کنید؛ تکنیکی که در کمترین زمان بیشترین بازدهی را دارد. برای معرفی آسانسوری باید به سه سوال زیر پاسخ دهید؛ هر سوال در یک جمله:
1. اینجا چه کار می کنید؟ (به چه دلیلی به این مصاحبه / رشته / حرفه آمده اید)
2. در چه کاری خوب هستید (شایستگی محوری شما در چه بخشی است)
3. می خواهید کجا باشید؟ (چه آینده‌ای برای خودتان متصور هستید که از این مسیر می خواهید به آن برسید)

بعنوان مثال برای مصاحبه راهنمای تور با تکنیک آسانسوری می توان گفت: به دلیل علاقه و تجربه به سفر و خاطره ساختن برای دیگران راهنمای تور شده‌ام، در برقراری ارتباط، تفسیر میراث و زبان خارجی توانمندم و دوست دارم یکی از راهنمایان فعال و بلاگرهای سفر در ایران شوم.

معرفی تشریحی

در معرفی مختصر تلاش کنید که خود را در کمتر از 2 دقیقه معرفی کنید. برای این منظور در چند محور جملات خود را آماده کنید:
• نام و نام خانوادگی؛
• مدرک تحصیلی؛
• آشنایی با دیگر زبان ها؛
• وضعیت شغلی؛
• فعالیت های علمی مانند: تدریس، کتاب و مقاله و...؛
• مهارت ها.

در مصاحبه زبان های خارجی دوره راهنمایان اینکه یک راهنما به دیگر زبان ها نیز آشنایی داشته باشد یکی از امتیازات مثبت محسوب می شود. اگر تدریس می کنید حتما در معرفی مختصر به آن اشاره کنید.
نیازی نیست به اسم دانشگاه، شهر محل تولد، محل تحصیل و داستان اینکه شما چطور به دوره راهنمایان علاقه مند شدید اشاره کنید.
اگر مصاحبه کننده علاقه مند بود می تواند از شما این موارد را بپرسد.
در موارد فوق سعی کنید چیدمان را بگونه ای قرار دهید که بین شما و دوره راهنمایان گردشگری ارتباط و لینکی برقرار باشد. مثلا اگر زبان خارجی تدریس می کنید و یا در یک محل گردشگری اشتغال دارید حتما اشاره کنید.


نکات کلیدی مصاحبه زبان راهنمایان گردشگری

1. اعتماد به نفس

اعتماد بنفس در مصاحبه زبان گردشگری نقش به‌سزایی دارد. چراکه اعتماد بنفس باعث می شود مغز شما در زمان مصاحبه از قدرت مانور و تامل بیشتری برخوردار باشد و شما بتوانید از ساختارها و کلمات متفاوت انگلیسی استفاده کنید.
در بسیاری از موارد بعد از مصاحبه موضوعات، جملات و کلماتی به یاد ما می آید که آرزو داشتیم در زمان مصاحبه به ذهن ما برسد؛ این مساله ناشی از این است که ما در زمان مصاحبه ذهنمان آزاد نبوده است. با اعتماد بنفس می توانیم نقش به سزایی در پویایی مغز داشته باشید و کلمات مبهم Passive انگلیسی را از ضمیر ناخودآگاه به کلمات کاربردی و فعال Active تبدیل کنیم.
برای اعتماد بنفس در مصاحبه می توانیم موارد زیر را رعایت کنیم:

• پوشش مناسب

سعی کنید برای مصاحبه از لباس مناسب، اتو کرده، کفش واکس زده و متناسب استفاده کنیم. پوشش مناسب اولین قدم برای رسیدن به اعتماد بنفس در مذاکره می باشد. البته توجه کنید که نه بسیار رسمی و نه بسیار اسپرت باشید.

• نفس عمیق (مدیتیشن)

درباره نفس عمیق همه شنیده ایم، ولی برای مصاحبه زبان راهنمایان گردشگری چگونه باید آن را انجام دهیم؟
برای انجام یک نفس عمیق صحیح که موجب کاهش ضربان قلب شود می بایست در ابتدا از طریق بینی یک نفس عمیق بکشیم بگونه ای که احساس کنیم تمام مجاری تنفسی ما پر شده است و سپس این نفس را به مدت 6 تا 8 ثانیه حبس کنیم و بعد ارام آن را از دهان خارج کنیم. این کار را حداقل 5 بار قبل از مصاحبه (نه در زمان مصاحبه) انجام دهید.

2. تمرین

یکی از تمرین های بسیار مفید این است که شما با انجام حرکات ورزشی ضربان قلب خود را بالا ببرید و سپس بلافاصله یک جا بنشینید و تلاش کنید که آهسته صحبت کنید.

این کار هم به شما کمک می کند که بر تارهای صوتی خود تمرکز داشته باشید و بدانید در زمان بالا بودن ضربان قلب چطور آنها را مدیریت کنید که در صدای شما لرزش ایجاد نشود و هم کمک می کند که بدن شما یاد بگیرد چطور در شرایط بحرانی سریع خود را بازیابی کند و به آرامش برسد.

3. زبان بدن

به زبان بدن توجه کنیم، بیشترین توجه ما بایست به این باشد که زبان بدن اضافه نداشته باشیم. بعنوان مثال با پا و یا دست و یا خودکار مشغول نشویم. زبان بدن را مدیریت کنید. این کار را در ابتدای مصاحبه می بایست با دقت انجام دهید و در طول مصاحبه چندین بار به این موضوع توجه کنید.

4. ارتباط چشمی و لبخند

ارتباط چشمی شما با مصاحبه کننده و داشتن تبسم می تواند در کنار حس اعتماد بنفس به مخاطب نیز توانمندی شما را القا کند.

5. شنونده خوبی باشید

کلمات متعدد و اصطلاحات مختلفی را برای بازخورد به طرف مقابل در مصاحبه آماده کنید. این کار دو فایده عمده دارد؛ اول اینکه مصاحبه کننده ترغیب به صحبت بیشتر می شود و بالتبع زمان به نفع شما پیش می رود همچنین بازخورد این کلمات توانمندی شما را نشان می دهد.

6. تغییر موضوع

سعی کنید موضوعات مرتبط را به یکدیگر پیوند دهید. به عنوان مثال از معماری می توانید به مساله زیبایی شناسی و نمادشناسی و سپس به تاریخ نمادها و نقش ایرانیان در بهره مندی از این نمادها بپردازید.

7. مدیریت زمان

اگر از آن دسته از افرادی هستید که غالبا تند صحبت می کنند بدانید که این ویژگی در مصاحبه به ضرر شماست چراکه هم قدرت تمرکز شما برای موضوع پردازی ذهنی را کم می کند و هم فرصت بیشتری به مصاحبه کننده برای پرسیدن سوالات بیشتر می دهد. سعی کنید تمرین کنید که با یک ریتم مناسب (نه تند و نه خیلی آهسته) برای زمان مصاحبه صحبت کنید.

8. تلفن همراه

در زمان مصاحبه زبان راهنمایان گردشگری تلفن همراه را در کیف خود قرار دهید، اگر کیف نداشتید و موبایل را مجبور شدید به مصاحبه ببرید از حالت هواپیما بودن آن (نه سایلنت و ویبره) مطمئن باشید. اگر هم مجبور شدید که تلفن را روی میز قرار دهید، آن را بگونه ای قرار دهید که صفحه آن روی میز باشد. (هر گونه تماس، پیامک و نوتیفیکشن در ابتدا حواس شما را پرت می کند و سپس نمره منفی دارد)

9. اگر سوالی پرسیدند که نمی‌دانستم چه کنم؟

اگر در مصاحبه به از شما سوالی پرسیده شد که در مورد آن اطلاعاتی نداشتید، سعی کنید یک قدم به عقب برگردید و موضوع را کلی تر ببینید.
مثلا شاید از شما درباره مادر کاروانسراهای ایران سوال کنند که توضیح دهید؛ شما می توانید به مساله کاروانسراها بپردازید، اینکه ایران چند کاروانسرا دارد، اینکه کاروانسراهای ایران ثبت جهانی شده اند به کارکرد کاروانسراها بپردازید و اگر مصاحبه کننده تمرکز شما بر مادر کاروانسراها را خواست، آن موقع بگویید که نیازمند مطالعه بیشتر هستم.

10. آخرین نکته مصاحبه زبان راهنمایان گردشگری

در مصاحبه هیچگاه خودزنی نکنید. اینگونه بیان نکنید که من این موضوع را نمی دانم، یا استرس باعث این شده نتوانم صحبت کنم، یا اینکه از سرکار می آیم و لباسم بهم ریخته است و یا اینکه لغات در این محدوده را نمی دانم.

لیست اشتباهات این بخش: بیان هیجانات و دستپاچگی - پرحرفی کردن - اشتباه در بیان نام مصاحبه کننده و یا موسسه‌ - صحبت درمورد درآمد- هیچ سوالی نپرسیدن - خیلی سوال پرسیدن - قطع کردن صحبت مصاحبه کننده - عدم قدردانی از مصاحبه کننده - اغراق در مورد توانایی‌هایتان - بدون لبخند و با اخم صحبت کردن - ناتوانی در نشان دادن علاقه و اشتیاق به این حرفه - با لحن تدافعی صحبت کردن - با صمیمیت زیاد صحبت کردن - شل و بی انرژی صحبت کردن - پراکنده گویی - بدون دلیل عذرخواهی کردن - صحبت درباره مسائل شخصی - ابراز نیاز شدید به این شغل و نپذیرفتن اشتباهات در پاسخ‌ها

برای مصاحبه زبان دوره راهنمایان گردشگری چگونه آماده شویم؟

معمولا در این مصاحبه ها اگر از یک سایت خاصی از شما توضیحات بخواهد زمان مختصری برای شما در نظر می گیرند تا مطالب را آماده کنید. بطور کلی در موضوعات اساسی گردشگری مطالبی را آماده داشته باشید.
بعنوان مثال از باغ های ایرانی، کاروانسراهای ایرانی، معماری، تاریخ موزه ها سایت های ایرانی که ثبت جهانی شده اند اطلاعاتی را داشته باشید. چراکه معمولا سایت هایی که از شما پرسیده می شود در ذیل یکی از این موضوعات کلی است و شما می توانید با اشراف بیشتری به موضوع بپردازد.
از اطلاعات گردشگری شهری که در آن هستید و یا محل مصاحبه (اگر تاریخی یا فرهنگی است) غافل نشوید.

امتیازدهی مصاحبه زبان میراث فرهنگی:

• ساختار جمله: 5 امتیاز
• انتخاب صحیح کلمات: 5 امتیاز
• تلفظ صحیح: 2 امتیاز
• گویش روان: 4 امتیاز
• انتقال سلیس مفهوم: 4 امتیاز

سوالات مصاحبه گردشگری:

برای سوالات زیر نیز خود را آماده کنید:

  • ?Why do you think you will be successful in this job
  • ?What do you know about being a tour guide
  • ?Why do you think you’re suited for this position
  • ?Why should we accept you
  • ?Why are you the best person for the job
  • ?What motivates you
  • ?What does success mean to you
  • ?What are three of your greatest accomplishments
  • ?What are your plans for the future
  • ?Do you have plans for further education

بدون شک این موارد همه نکات مصاحبه زبان راهنمایان گردشگری را شامل نمی شود. خوشحال می شویم که شما نیز تجربیات خود در مصاحبه زبان را در بخش نظرات، با ما به اشتراک بگذارید. 

پایان پیام
احتمالا این مطالب هم به کار شما می‌آید
ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف