چرا دوره تورلیدری بگذرانیم؟

چرا دوره تورلیدری بگذرانیم؟
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

چرا دوره تورلیدری بگذرانیم؟

تورلیدر کارش سفر کردن است و همواره در حال بازدید از جاذبه‌های فرهنگی یا طبیعی یک مقصد جذاب است. تورلیدرها می‌توانند با توجه به ویژگی‌ها و مهارت‌های فردی مهم در این شغل، میزان سختی هدایت تور، سابقه تورلیدری و فاکتورهای دیگر، با آژانس‌های مسافرتی در بستن قراردادها توافق کرده و مبلغ بیشتری هم دریافت کنند.


تورلیدر این شانس دارد که از مقاصد مختلف بازدید کند، فرهنگ‌های مختلف را تجربه کند و جاذبه‌های مختلف را به عنوان بخشی از شغل خود کشف کند. در زمینه‌ی شغل تورلیدری، انواع مختلفی از تورهای مسافرتی زمینی و هوایی وجود دارد که شما می‌توانید به‌عنوان تور لیدر به مدت دو روز یا بیشتر به ‌همراه سایر اعضای تور و مسافران سفر کنید. البته قبل از آن باید چندین بار مسیرهای انتخاب شده را رفته باشید و به منطقه مسلط باشید. شغل تورلیدری هم مانند تمامی شغل‌های دیگر چالش‌ها و نکات خاص خودش را دارد که با تمرین و مطالعه بر آن مسلط خواهید شد. ما در این مقاله قصد داریم که که راز موفقیت تورلیدرها، وظایف آن‌ها و یک سری از نکات مربوط به این شغل را برای شما بگوییم.

مزایای تورلیدری چیست؟

اگر اهل ماجراجویی و تجربه‌گرایی باشید، شغل تور لیدری مناسب شما است؛ چراکه در هر سفر با اتفاقات و رویدادهای جدیدی روبرو خواهید شد. این شغل علاوه بر جذابیت‌هایش تا حد زیادی شغلی فصلی و پاره وقت بوده که بیشتر مورد علاقه مجردهاست یا به‌عنوان شغل دوم انتخاب می‌شود. در صورتی که بتوانید در این صنعت به عنوان تورلیدر استخدام شوید می‌توانید از پایداری شغلتان مطمئن باشید و حتی در فصل‌های کم فروش نیز حقوق دریافت کنید. از مزایای شغل تورلیدری، نکات زیر را مطالعه کنید:

  • فرصت‌های گوناگون برای سفر به روستاها، شهرها و کشورهای متنوع فراهم می‌شود. از جالب توجه‌ترین مزایای شغل تورلیدری این است که یک تورلیدر به واسطه تنوع این شغل، در طول دوران کاری خود به مناطق مختلف سفر کرده و از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متنوع بازدید می‌‎کند.
  • کسب دانش فرهنگی، یکی از ارزشمندترین فرصت‌هایی است که برای تورلیدر در مسیر سفرها فراهم می‌شود که با آداب و رسوم و زندگی مردم بومی آشنا می‌شود. زندگی مردم مقصد، آداب و رسوم ویژه، مراسم و آیین‌های خاص و قصه زندگی آنها جذابیت‌های متنوعی برای تورلیدر دارد و زندگی به سبکی متفاوت را تجربه خواهد کرد.
  • محیط کار جذاب و ساعات کاری منعطف یکی دیگر از مزایای تورلیدری است. هر سفر، چالش‌ها و تجربیات منحصر به فردی را ارائه می‌دهد و به تورلیدر این امکان را می‌دهد، که در محیط‌های گوناگون کار کند و از یکنواختی در محل کار جلوگیری می‌کند.
  • این شغل مانند سایر مشاغل، هزینه‌های جانبی زیادی مانند اجاره دفتر کار و غیره ندارد. همچنین تورلیدر از پرداخت مالیات نیز معاف است. تورلیدر با کسب تجربه، سفر به مناطق متنوع و بالا رفتن سابقه کاری، به یک تورلیدر حرفه‌ای تبدیل شده و درآمد بالا کسب می‌کند.
  • اگر از جنبه‌ی روانی به مزایای تورلیدری نگاه کنیم،‌ در صورت عدم تمایل شما به فعالیت در این حوزه، بعد از گذراندن یکی از دوره‌های تورلیدری، این مهارت‌های اجتماعی و فردی شماست که ارتقا یافته و تبدیل به یک گردشگر آگاه شده‌اید. مهارت‌های اجتماعی و فردی برای یک تورلیدر، شامل مدیریت روابط عمومی، مدیریت زمان، فن بیان و سخنوری، زبان بدن و غیره است که باعث رشد و توسعه فردی تورلیدر خواهد شد.
  • راهنمای تور می‌تواند با ارائه کارت خود، امکان بازدید رایگان از موزه‌ها، سایت‌های فرهنگی و اماکن تاریخی زیرنظر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را دارد.

حقوق و درآمد یک تورلیدر

تورلیدرها معمولا به ‌ازای هر روز سفر، حقوق دریافت می‌کنند. کانون راهنمایان گردشگری ایران حداقل حقوق و درآمد تورلیدر را هر سال تعیین و اعلام می‌کنند. تورلیدرها معمولا درآمد نسبتا خوبی دارند و این موضوع دقیقا به فصلی بودن این شغل وابسته است به طوری که در فصل‌های سفر تورلیدرها درآمد بسیار خوبی دارند اما در فصل‌هایی که سفر کمتر است، درآمد قابل توجهی ندارند.

وظایف تورلیدر

تورلیدری شامل وظایف و  مسئولیت‌هایی اعم از برنامه‌ریزی و زمان‌بندی، مدیریت بودجه و هزینه‌های تور و غیره است. تورلیدران بعد از مدتی فعالیت، اشتغال و ارائه خدمات در حوزه گردشگری و تورلیدری و کسب تجربه، توانایی بر عهده گرفتن تمامی مسئولیت های مدیر تور را به دست خواهند آورد و به تنهایی کلیه امور مربوط به تور و ارائه خدمات مورد نظر را به نحو احسن اجرا می‌کنند.

فرصت‌های شغلی تورلیدران

تورلیدرها بعد از اخد مدرک تورلیدری می‌توانند برای استخدام در اماکنی مثل آژانس‌های مسافرتی و گردشگری، هتل‌ها، متل‌ها، مسافرخانه‌ها و غیره اقدام کنند. تورلیدرها همچنین می‌توانند به صورت مستقل به همکاری با مراکز ارائه دهنده‌ی خدمات مسافرتی و گردشگری بپردازند. یکی دیگر از فرصت‌های شغلی موجود برای تورلیدرها بعد از کسب تجربه‌ی لازم و داشتن سرمایه‌ی مورد نیاز، تاسیس آژانس مسافرتی و گردشگری است.

کلام آخر

برای شرکت در دوره‌های تورلیدری و دریافت مدرک لازم است به موسسات آموزش گردشگری تحت نظارت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مراجعه کنید. موسسه آموزش گردشگری آوای فطرت نیز جزو همین موسسات بوده و دوره‌های آموزشی مرتبط با تورلیدری را برگزار می‌کند، مانند دوره راهنمای تور ایرانگردی و جهانگردی (فرهنگی). در حال حاضر دوره‌های راهنمای گردشگری در آموزشگاه گردشگری در قم به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شوند تا برای تمامی علاقه‌مندان از سراسر کشور امکان شرکت در دوره‌ها وجود داشته باشد.

سوالات متداول

  • تورلیدر شدن چه مزیتی دارد؟

یکی از مزیت‌های اصلی شغل تورلیدری این است که شما در هر سفر، با انسان‌های جدیدی روبه‌رو می‌شوید.

  • برای این که تورلیدر بین الملل بشوم، از کجا باید شروع کنم؟

شما می‌توانید در دوره‌های تورلیدری ثبت نام کرده و تشکیل پرونده دهید و بعد از دریافت کارت تورلیدری، شروع به فعالیت در این حوزه کنید.

  • آیا تورلیدری جهانگردی محدودیت تعداد روز در سفر دارد؟

بعد از دریافت کارت تورلیدری شما می توانید به عنوان تورلیدر با آژانسهای مسافرتی در اجرای تورها همکاری کنید. تعداد روزهای همکاری شما با آژانس، به انتخاب خود شماست و بسته به سفر و مدت ویزا متفاوت است.

  • آیا در زمینه‌ی مسلط بودن به زبان‌های غیرفارسی، زبان انگلیسی جزو زبان‌های خاص است؟

خیر. زبان‌های خاص شامل زبان‌هایی غیر از فارسی و انگلیسی هستند.

احتمالا این مطالب هم به کار شما می‌آید
ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف