آشنایی با لوازم و تجهیزات سفر

آشنایی با لوازم و تجهیزات سفر
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

آشنایی با لوازم و تجهیزات سفر

همیشه در سفر وسایلی را حمل می‌کنید که نسبت به دیگر ابزارها اهمیت بیشتری دارند. این لوازم را به عنوان مهم‌ترین وسایل سفر می‌شناسیم و نبودشان معمولا باعث دردسر و ناراحتی فراوان است. البته شاید تا به حال به اهمیت لوازم و تجهیزات سفر فکر هم نکرده باشید تا ضروری‌ترین لوازم سفر را به خوبی بشناسید.


طبیعت‌گردی و کمپینگ تفریحاتی سالم و لذت‌بخش در فضای باز است که علاقمندان زیادی در دنیا دارد. کمپینگ شامل اقامت شبانه و معمولا بیش از یک شب در یک پناهگاه حفاظتی در طبیعت است که آن را روشی برای دور شدن از استرس، افسردگی و اضطراب زندگی شهری برای مدت زمانی محدود می‌شناسیم. کمپینگ می‌تواند به‌‌ طور فردی یا گروهی انجام شود که معمولا به‌صورت دسته‌جمعی زمان را جذاب‌تر می‌گذرانیم.

در پیک‌نیک و سفرهای داخل شهری اگر هر یک از لوازم و تجهیزات سفر را فراموش کنید، می‌توانید آن‌ها را از فروشگاه‌های درون‌شهری تهیه کنید؛ اما در سفرهای طبیعت‌گردی اگر وسایل مورد نیاز را از قبل تهیه نکرده باشید، به مشکل برمی‌خورید؛ در نتیجه جمع‌آوری لوازم و تجهیزات سفر طبیعت‌گردی و کمپینگ از مهم‌ترین مراحل سفر به شمار می‌رود.

دغدغه سبک ‌کردن کوله‌پشتی سفر معمولا باعث می‌شود که بسیاری از وسایل ضروری سفر از قلم بیفتد؛ اما تهیه یک چک لیست از لوازم ضروری طبیعت گردی و کمپینگ با توجه به طول برنامه سفر، شرایط آب‌وهوایی مقصد و فصل سفر به شما کمک می‌کند تا هر چه را که در یک سفر نیاز دارید، همراه خود داشته باشید و سفر خوش و لذت بخشی را برای خود رقم بزنید. لوازم و تجهیزات کمپینگ، شامل لباس و تجهیزات مناسب، لوازم آشپزی، مواد غذایی و نوشیدنی، لوازم خواب، لوازم بهداشتی و لوازم نجات و کمک‌های اولیه است.

لوازم و تجهیزات سفر

تجهیزات سفر به دو دسته لوازم انفرادی و لوازم گروهی تقسیم‌بندی می‌شود؛ اما در سفرهای تیمی نیز داشتن لوازم انفرادی و شخصی ضروری است. این لوازم نه ‌تنها سطح کیفیت سفر را بالا می‌برد، بلکه ایمنی شما را هم تضمین می‌کند. انتخاب لوازم و تجهیزات سفر با توجه به فصل و طول مدت برنامه سفر، از نکات دارای اهمیت است.

چرا باید مجهز سفر کنیم؟

داشتن وسایل خوب و مطمئن مسافرت، لازمه‌ی هر سفری است. بعضی از این تجهیزات و وسایل سفر به ما کمک می‌کنند تا از سفرمان لذت بیشتری ببریم و برخی دیگر برایمان امنیت کافی را فراهم می‌کنند. وسایل دیگر هم کمک می‌کنند تا کمتر به طبیعت آسیب رسانده و سفری سبز را تجربه کنیم.

تفاوت کلیدی این سفر کوتاه مدت که معمولا یک یا چند روز به طول می انجامد با دیگر سفرها در همین لوازم کمپینگ است که برای کمپینگ، نوع خاصی از لوازم را برای آن نیاز دارید. قطعا کمپینگ مانند بسیاری از سفرها نیست که هر وسیله و ابزاری دم دست آمد را انتخاب کرده و بدون برنامه‌ریزی قبلی آماده سفر شویم.

اگر در این سفر کوتاه مدت در طبیعت وسایل زیاد و غیر کاربردی را با خود حمل کنیم، بدون شک با مشکلات زیادی روبرو می‌شویم. برای سفر و گردش در طبیعت شاید سنگین‌ترین وسیله‌ای که باید با خود حمل کنیم، یک کوله‌پشتی باشد. این کوله مخصوص که معمولا همان کوله‌پشتی کوهنوردی است را باید از وسایل کاربردی و مورد نیاز خود پر کنیم. از آنجایی که در این سفر کوتاه مدت دائما در حال حرکت و جابجایی هستیم، پس هرچه بار کوله سبک‌تر باشد، حرکت آسان‌تر شده و جابجایی را به راحتی و بدون مشکل انجام می‌دهید.

مهم‌ترین لوازم و تجهیزات سفر

در مجموع در استفاده از لوازم و تجهیزات سفر و انتخاب آن‌ها مهم‌ترین نکته این است که چه چیزی به کار شما خواهد آمد و نیاز شما را برآورده می‌کند. در این بخش می‌خواهیم نگاهی بیندازیم به مهم‌ترین وسایلی که می‌تواند سفر ما را دوست داشتنی‌تر و راحت‌تر برگزار کند. از جمله لوازم انفرادی می‌توان به مواردی چون کوله‌پشتی، چادر، کیسه خواب، جعبه ابزار و... اشاره کرد؛ در برنامه کمپینگ گروهی نیازی نیست که تمامی افراد گروه وسایلی مانند جعبه کمک‌های اولیه، اجاق خوراک‌پزی، کپسول گاز و فلاسک را به‌طور مجزا تهیه و با خود حمل کنند.

  • چادر: یکی از تجهیزات مهم در کمپینگ، چادر سفری است که برای پناه‌گرفتن و ماندن در طبیعت به آن نیاز دارید. در انتخاب چادرهای کمپینگ باید نکاتی را هم مدنظر داشته باشید:

چادر در برابر شرایط مختلف آب‌وهوایی مقصد مانند باد، باران و برف محکم و مقاوم باشد.

چادر سبک و جمع‌وجور باشد تا حمل آن دشوار نباشد.

  • کوله‌پشتی: کوله‌پشتی باید سبک، ضد آب، محکم و سایز آن متناسب با وسایل و تجهیزات سفر باشد.
  • وسایل خواب: کیسه خواب، زیرانداز کیسه خواب، بالش.
  • وسایل روشنایی
  • وسیله روشن کردن آتش
  • جعبه ابزار: شامل ابزار ساده برای تعمیر خرابی‌های احتمالی چادر و...
  • لوازم آشپزی، مواد غذایی و نوشیدنی: ظروف: تابه، قابلمه کوچک، بشقاب، قاشق و چنگال، کارد، لیوان‌ مناسب برای نوشیدنی‌های داغ، دربازکن، بطری یا فلاسک آب.
  • لوازم بهداشتی، جعبه کمک‌های اولیه و دارو
  • کیسه زباله: برای حفاظت از طبیعت مقصد
  • پاور بانک
  • قطب نمای ساده.

کلام آخر

داشتن یک لیست از لوازم و تجهیزات مورد نیاز کمپ برای دوستداران طبیعت ضروری به نظر می رسد. چرا که برای سفر یک یا چند روزه در دل طبیعت و کمپینگ نیاز به لوازم مورد نیاز کمپ داریم. در دوره راهنمای تور ایرانگردی جهانگردی و دوره راهنمای گردشگری می‌توانید با استفاده از تجاربی که در سفر‌های آموزشی کسب می‌کنید و یا با راهنمایی گرفتن از مدرسین در آوای فطرت؛ آموزشگاه گردشگری در قم با لوازم و تجهیزات مناسب و ضروری هر سبک سفر آشنا شوید.

سوالات متداول

مهم‌ترین کار قبل از رفتن به کمپ چیست؟

تهیه یک لیست کامل و جامع از وسایل مورد نیاز در کمپینگ را می‌توان به عنوان یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین اقدامات مربوط برای رفتن به طبیعت و طبیعت‌گردی معرفی کرد.

تجهیزات ضروری برای طبیعت‌گردی چیست؟

کوله‌پشتی، چادر کمپینگ، وسایل خواب، وسایل روشنایی، وسیله روشن کردن آتش، لوازم آشپزی، مواد غذایی و نوشیدنی، جعبه ابزار، جعبه کمک‌های اولیه و دارو، لوازم بهداشتی و کیسه زباله.

 مواد غذایی ضروری برای طبیعت‌گردی چیست؟

گوشت خشک‌شده و دودی، وعده‌های غذایی آماده بسته‌بندی‌شده مانند نودل و کنسرو، آجیل، میوه‌خشک، میان‌وعده‌های مغذی، روغن، ادویه‌جات و نان.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف