چگونه تورلیدر شویم؟

چگونه تورلیدر شویم؟
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

چگونه تورلیدر شویم؟

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای موفقیت تورهای گردشگری، وجود تورلیدر حرفه‌ای و باتجربه است. تورلیدر شدن فرصتی شغلی در صنعت گردشگری است. البته تورلیدر شدن نیازمند تصمیم‌گیری دقیق و آمادگی جسمی و ذهنی است و در شرایط مختلف و به‌خصوص بحران توان مدیریت بحران را داشته باشد.


سفر به مقصد‌های مختلف می‌تواند شما را به دنیای طبیعت، هنر، تاریخ و سبک زندگی‌های مختلف معرفی کند. همچنین، این تجربه می‌تواند روحیه و انگیزه شما را افزایش دهد و به شما احساس آزادی و خودبسیاری بیاورد. با تورلیدر شدن می‌توانید رویاهای خود را سفر کنید.

تا به حال به این فکر کرده‌اید که چگونه یک تورلیدر می‌شوید؟ مراحل تورلیدر شدن را چگونه می‌گذرانید؟ مدرک چه سازمانی مورد تایید است؟ برای تورلیدر شدن ابتدا باید کارت تورلیدری خود را دریافت کنید، اما چگونه؟ اگر به تورلیدری علاقه‌مندید و این شغل را برای آینده خود در نظر دارید، این مقاله را دنبال کنید تا با نحوه دریافت کارت تورلیدری آشنا شوید.

در ادامه مطلب به نقش تور لیدر و راهنمای تور و چگونگی تبدیل‌شدن به آن و شرکت در انواع دوره تورلیدری می‌پردازیم.

تورلیدر کیست؟

تورلیدر به شخصی می‌گویند که مدیریت اجرایی یک سفر و سرپرستی آن را بر عهده دارد. به عبارتی تمامی برنامه‌های سفر از هماهنگی هتل، رستوران و حمل‌ونقل گرفته تا برنامه‌ریزی برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری و رعایت زمان‌بندی مناسب، بر عهده تورلیدر است. تورلیدر، همان طور که از نامش پیداست، لیدر و سرپرست گروه است و وظایف گسترده‌تری نسبت به یک راهنمای تور دارد. بنابراین، باید توان مدیریتی خوبی داشته باشد تا بتواند در شرایط مختلف بهترین تصمیم را بگیرد.

وظایف تورلیدر

مطابق تعاریف مطرح شده درباره‌ی تورلیدر، می‌دانیم که هر یک از آن‌ها وظایف و مسئولیت‌های متفاوتی دارند. برخی از وظایف تورلیدر عبارتند از:

  • سازماندهی تورهای گردشگری
  • ارائه‌ی برنامه روزانه به راهنمای تور و گردشگر
  • آشنایی با نحوه بودجه‌بندی و استفاده بهینه از بودجه سفر
  • برنامه‌ریزی برنامه‌های سفر متناسب آب‌وهوا و ویژگی‌های مقصد
  • مدیریت و هماهنگی کلی سفر مانند وسیله نقلیه، رزرو هتل و رستوران‌ها

ویژگی‌های تورلیدر

یک تورلیدر خوب باید ویژگی‌های اخلاقی مناسبی داشته باشد و با گردشگران با صبوری و متانت برخورد کند. وقت‌شناسی، آراستگی، قدرت بیان، روابط اجتماعی خوب، آداب معاشرت، روابط اجتماعی خوب، کنترل مدیریت بحران، دقت و سرعت عمل، توجه به گردشگران و رعایت بهداشت فردی و محیط، از جمله ویژگی‌های یک تورلیدر است که باید از آن برخوردار باشد. بنابراین می‌توان گفت که از مهمترین ویژگی‌های یک تورلیدر حرفه‌ای، توانایی واکنش به ‌موقع در مواقع بحرانی است.

مراحل تورلیدر شدن

متداول‌ترین راه تورلیدر شدن و دریافت کارت تورلیدری، شرکت در دوره‌های تورلیدری میراث فرهنگی و قبولی در آزمون‌های داخلی و آزمون جامع این دوره‌ها است. فراگیران با حداقل مدرک لیسانس در هر رشته‌ای می‌توانند در این دوره‌ها شرکت و پس از دریافت گواهینامه پایان دوره خود، برای کارت تور لیدری اقدام کنند.

"موسسه آموزش گردشگری آوای فطرت" یکی از موسساتی است که انواع برنامه‌های مربوط به هر دوره‌ تورلیدری را برگزار می‌کند. خبر خوب برای فارق‌التحصیلان رشته مدیریت جهانگردی یا مدیریت گردشگری (در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد) این که برای دریافت کارت تورلیدر فرهنگی نیازی به گذراندن «دوره راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی» ندارند. این افراد تنها بعد از تشکیل پرونده در یک موسسه آموزش گردشگری، برای شرکت در آزمون جامع به اداره کل استان معرفی خواهند شد.

مراحل دریافت کارت تورلیدری

لازمه فعالیت به‌عنوان تورلیدر، داشتن کارت تور لیدری معتبر از وزارت میراث فرهنگی و گردشگری است. شرکت در دوره‌های تورلیدری میراث فرهنگی و قبول شدن در این دوره‌ها، فقط یکی از مراحل برای دریافت کارت تورلیدری است. مراحل گرفتن کارت تورلیدری اگرچه روند پیچیده‌ای نیست، اما شما نیاز به تشکیل پرونده در اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان و طی کردن مراحل قانونی دارید. مطابق اطلاعیه وب‌سایت انجمن صنفی راهنمایان گردشگری، مراحل دریافت کارت تورلیدری به ترتیب زیر است:

  1. شرکت در دوره‌های آموزشی تور لیدری
  2. دریافت گواهینامه پایان دوره
  3. مراجعه به اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان
  4. استعلام سوء پیشینه و آزمایش‌عدم اعتیاد
  5. ثبت نام در سامانه صدور کارت راهنمای گردشگری

در ادامه برای ثبت نام در سامانه‌ی صدور کارت، نیاز است تا مدارک زیر را هم در سامانه آپلود کنید:

  • کپی شناسنامه و کارت ملی
  • کپی آخرین مدرک تحصیلی
  • کپی کارت پایان خدمت برای آقایان
  • شش قطعه عکس ۳* ۴

کلام آخر

اگر می‌خواهید بدانید که به عنوان یک تورلیدر چه آینده شغلی در انتظار شماست، پاسخ این است که موفقیت در این حوزه به تلاش و پشتکار شما بستگی دارد؛ البته وضعیت مساعد گردشگری داخلی و خارجی هم در این موضوع بی‌تاثیر نیست. در نتیجه لازم است بدانید که هر چه حرفه‌ای‌تر در این حوزه عمل کنید و هرچه تخصص بیشتری داشته باشید، آینده‌ی شغلی بهتری در انتظار شما خواهد بود.

برای یافتن و انتخاب یک موقعیت شغلی مرتبط با تورلیدری، کافی است تا عبارت "استخدام تور لیدر" را در گوگل جستجو کنید تا انبوهی از آگهی‌های استخدام تورلیدر در وب‌سایت‌های آنلاین کاریابی را مشاهده کنید. داشتن کارت تور لیدری فارسی یا کارت تور لیدری بین‌المللی با تسلط بر زبان‌های خارجی مانند انگلیسی، فرانسوی و غیره به همراه تجربه‌ای که در طول سال‌ها فعالیت کسب کرده‌اید، فرصت‌های شغلی متعددی را پیش رویتان قرار می‌دهد. باید بدانید هنگام استخدام به عنوان تور لیدر در آژانس‌های مسافرتی، حقوق تورلیدر را به‌ صورت توافقی میان آژانس و متقاضی و مطابق توانایی و تجربه فرد، میزان سختی تورها و فاکتورهایی مثل این تعیین می‌کنند.

سوالات متداول

مناسب‌ترین و متداول‌ترین راه برای دریافت کارت تورلیدری چیست؟

متداول‌ترین راه دریافت کارت تورلیدری، شرکت در دوره‌های تورلیدری مورد تایید وزارت میراث فرهنگی و گردشگری است. این دوره‌ها که به طور کلی به سه دوره اصلی «دوره راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی»، «دوره راهنمایان طبیعت گردی» و «دوره راهنمای محلی» تقسیم شده‌اند.

معایب تورلیدری در ایران چیست؟

همان‌طور که کارمندان اداری باید صبح زود بیدار شده و در محل کار خودشان حضور پیدا کنند و شرایط منصفانه‌ای برای مرخصی‌های پی‌درپی و آزادی عمل آن‌ها وجود ندارد، برای تورلیدرها هم سختی‌های زیادی به دلیل شغلی که انتخاب کرده‌اند، وجود دارد.

کارت تور لیدری چه مدت اعتبار دارد؟

اعتبار کارت تور لیدریکارت راهنمای گردشگری زبان فارسی به مدت سه سال و کارت تور لیدری بین‌المللی به‌مدت یک سال اعتبار دارد. 

احتمالا این مطالب هم به کار شما می‌آید
ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف