راهنمای گردشگری کیست؟

راهنمای گردشگری کیست؟
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

راهنمای گردشگری کیست؟

راهنمای گردشگری یا راهنمای تور فردی است که دارای اطلاعات گردشگری می باشد و دارای توانایی اشتراک این اطلاعات  با دیگران را دارد. موسسه گردشگری آوای فطرت به عنوان یک موسسه آموزش گردشگری مزیت هایی نسبت به سایر مراکز آموز گردشگری دارد.


راهنمای گردشگری کیست؟

راهنمای تور کیست؟

تورلیدر و تورگاید کیست؟
تورلیدر و تورگاید چه فرقی با هم دارند؟
راهنمای تاریخی فرهنگی کیست؟
دوره راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی چیست؟
موسسه آوای فطرت چه مزیت هایی نسبت به سایر موسسات گردشگری دارد؟

پاسخ این سوالات را در این مقاله باهم مرور می کنیم. 

مقدمه

صنعت گردشگری به نیروی‌ محرکه برای تولید شغل و دستگاه چاپ پول شهرت دارد و حتی توسعه‌ یافتگی کشورها در آمارهای جهانی به میزان بهره‌ی کشورها از این صنعت تعبیر می شود. این در حالی است که امروزه تعداد گردشگران خارجی و میزان سرمایه گذاری یک کشور در زیر ساخت‌های گردشگری نقش بسزایی در امنیت و اقتدار ژئوپلیتیک آن کشورها را هم داراست.
همچنین صنعت گردشگری در عصر کنونی یکی از مهمترین ابزارهای انتقال گفتمان، فرهنگ، آداب و رسوم به دیگر ملت‌ها است که می‌تواند در عمق راهبردی و استراتژیک یک کشور نقش مهمی را ایفا نماید.
گردشگری تا قبل از همه‌گیری کرونا سومین صنعت بزرگ اقتصادی جهان با کمترین اثر مصرفی بر منابع طبیعی کشورها و در عین حال بیشترین نتایج صیانتی از انواع میراث انسانی، فرهنگی، طبیعی و غیره بوده است. در جهان پسا کرونا هم بیشترین سرعت احیا و رشد به گردشگری تعلق دارد.

اقسام مختلف گردشگری

گردشگری در تقسیم بندی کلی به سه دسته تقسیم می شود:

  • گردشگری ورودی؛
  • گردشگری خروجی؛
  • گردشگری داخلی.

گردشگری ورودی:

گردشگری ورودی به معنای ورود گردشگران از کشورهای دیگر به یک کشور است. این نوع گردشگری نه تنها ارزآوری برای کشور دارد بلکه ارتباطات فرهنگی و اقتصادی بین کشورها را تقویت می‌کند. کشورها از طریق تبلیغات گردشگری ویژگی‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی خود را به گردشگران خارجی معرفی می‌کنند تا تعداد آن‌ها را افزایش دهند.

گردشگری خروجی:

گردشگری خروجی به معنای سفر افراد به کشورهای دیگر با هدف تفریح و گردش است. این نوع گردشگری تأثیر زیادی بر اقتصاد کشورهای مقصد دارد، زیرا گردشگران خارجی مبلغ زیادی پول را در کشور میزبان صرف می‌کنند. همچنین، گردشگری خروجی می‌تواند تبادل فرهنگی و تبادل ایده‌ها را تشویق کند.

گردشگری داخلی:

گردشگری داخلی به معنای سفر افراد داخل کشور به مناطق دیگر از همان کشور است. این نوع گردشگری نقش مهمی در توسعه اقتصادی مناطق مختلف دارد. افزایش توریسم داخلی می‌تواند اشتغال، فروش محصولات محلی و توسعه امکانات گردشگری را تشویق کند. علاوه بر این، گردشگری داخلی به تعزیز افتخار و افتخار به فرهنگ و تاریخ محلی کمک می‌کند.

راهنمای تور کیست؟

حالا که اقسام گردشگری را شناختیم، مدیریت و راهنمایی گردشگران در هر کدام از اقسام فوق الذکر ضروری به نظر می آید. این وظیفه بر عهده راهنمای گردشگری است.

راهنمای تور

راهنمای گردشگری فردی است که دارای اطلاعات و تجربه‌های مربوط به مقصد گردشگری خاص و توانایی اشتراک اطلاعات را با دیگران دارد. آنها می‌توانند در قالب مربیان گردشگری، راهنمایان محلی، سرپرستان تورها و یا متخصصان مسافرت فعالیت کنند.

تورلیدر و تورگاید چه فرقی با هم دارند؟

تورگاید کسی است که وظیفه توضیح دادن سایت‌ها و دادن اطلاعات در زمینه سفر برای مسافران را بر عهده دارد. باید مسیر و مقصد را کامل بشناسد. همچنین لازم است که کاملاً در دسترس مسافر باشد اما تورلیدر کسی است که سرپرستی و مسئولیت تور را بر عهده دارد و سفر را مدیریت می‌کند. لازم نیست حتماً در دسترس مسافر بوده و بر مسیر سفر مسلط باشد. اما همان‌طور که گفته شد کارها و وظایف این دو همپوشانی و گاهی شباهت زیادی به هم دارد و از همین جهت است که گاهی مترادف به کار می‌روند. در مواردی ممکن است آژانس هر دو وظیفه را به یک نفر بدهد (دو فرد مجزا یکی به عنوان تور لیدر و دیگری به عنوان راهنمای تور، سفر را مدیریت نکنند) که مسائل این چنینی با توجه به آژانس‌های مختلف و توافق فرد با آنها متفاوت است.

وظایف راهنمای گردشگری:

ارائه اطلاعات:

راهنمای گردشگری باید اطلاعات کامل و دقیقی درباره مقصد گردشگری، جاذبه‌های دیدنی، فرهنگ و تاریخچه، موقعیت رستوران‌ها، هتل‌ها، حمل و نقل و سایر اطلاعات مربوطه را دارا باشد.

هماهنگی برنامه:

راهنمای گردشگری می‌تواند برنامه‌های گردشگری را برای گردشگران طراحی و هماهنگ کند.و بر حسب سلیقه و جنس و بافت مخاطب در ارائه برنامه به مسافرین آژانس مسافرتی یاری برساند.

مدیریت بحران:

در صورت بروز مشکلات مانند از دست دادن چیزی، نیاز به کمک پزشکی یا سایر موارد، راهنمای گردشگری باید توانایی حل مشکلات را داشته باشد و به گردشگران کمک کند.

اهمیت یک راهنمای گردشگری برای گردشگران این است که به آنها امکان می‌دهد تجربه بهتری از سفر خود داشته باشند و به طور کلی کمک می‌کند تا سفر آنها به شکلی سازمان‌یافته‌تر و راحت‌ترو خاطره انگیز صورت گیرد.

اخلاق حرفه‌ای:

راهنمای گردشگری باید اخلاق حرفه‌ای را رعایت کند و رفتار حمایت‌کننده‌ای با گردشگران و جامعه میزبان داشته باشد. در دوره راهنمای گردشگری، اصول و قوانین رفتار حرفه‌ای، احترام به فرهنگ‌ها و تفاوت‌های فرهنگی و ارتباط با گردشگران و میزبان و، طبیعت و اکوتوریسم از جمله مباحثی هستند که مورد آموزش قرار می‌گیرند.

تا راهنمای حرفه‌ای شدن؛

راهنمای شما هستیم.

 

پایان پیام
ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف