پادکست شش دقیقه با گردشگری:

اپیزود 46: سوغات قم

اپیزود 46: سوغات قم
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
پادکست شش دقیقه با گردشگری:

اپیزود 46: سوغات قم

سوهان قم سوغاتی شیرین از یک شهر شور است، سوهان یا همان حلوای تن تنانی تا نخوری ندانی. عمر این شیرینی محبوب به دوران قاجار می رسه. تو این پادکست درباره سوهان و فرش و انگشتر و خرمهره قم صحبت می کنیم. 

 


لینک در سایر پادکست خوان ها:

 

متن پادکست

سلام همفسر به آوای سه شنبه این هفته خوش اومدین
من سید جلال امیرعطایی هستم و شما در حال گوش دادن به پادکست شیش دقیقه با گردشگری هستید. این پادکست کوتاه کاریه از موسسه گردشگری آوای فطرت که سه شنبه ها تقدیمتون میشه.

سوغاتی خریدن

یکی از اتفاقای خوشایند سفر، مبحث سوغات اونه،سوغات یا ره آورد چه برای کسی که به مسافرتی رفته و قصد خرید داره و چه برای چشم انتظارانی که مسافرشون وقتی از راه با دست پر از و با یادگاری ها اومده باشه.
هر منطقه و شهری در دنیا علاوه بر ویژگی های جغرافیایی و فرهنگی و معماری و.. با سوغات خاص خودشون یا شناخته میشه یا کمک به بیشتر شناخته شدن اون می کنه.

سوغات قم

شهر قم از دیر باز مورد توجه سیاحان و جهانگردان معروف جهان بوده است، که مصداق تایید آن در پادکست های قم از دیدگاه جهانگردان داخلی و خارجی گذشت، که توصیه میکنیم اونا رو گوش بدین.
از اونجایی که قم به عنوان شهر مذهبی در این قرون متاخر شناخته شده، پس سوغاتی مهر، تسبیح و سجاده عادی بنظر میاد و همیشه زائران آن را با خود می برده اند و می برند.

سوهان قم

اما آنچه از سوغات قم می خوایم در این اپیزود بگیم، سوغاتی شیرین از یک شهر شور است، بله سوهان یا همان حلوای تن تنانی تا نخوری ندانی، عمر این شیرینی محبوب به دوران قاجار می رسد و به یکی از سفرهای مظفرالدین شاه، که این بار که به قم اومدین از راهنمایان گردشگری استان بخوایین براتون بگن
که نه تنها در ایران بلکه فراتر از مرزها هم مشتاق و طرفدار دارد.

فرش قم

از دیگر سوغات ارزشمند و گرانبهای قم، فرش دستباف ابریشم است که این هنر ماندگار، یادگاری از قرون بسیار دوراست که نشان توانایی و چیره دستی مردمان خوش ذوق و سلیقه این دیار دارد.
قالی که از عناصر تزییناتی و البته کاربردی خانه های ایرانی است با وجود تنوع در طرح و مواد تشکیل دهنده دنیایی از محصولات را به خریداران این هنر هدیه می کند تا هر علاقمندی با توجه به وسع و علاقه خود ازاین مصنوع بهره مند گردد. با توجه به اینکه در دیگر استانهای کشورمان صنعت فرش بافی وجود دارد اما فرش دستباف ابریشم قم از امتیاز ویژه و خاصی برخوردار است بطوریکه این شهر در دنیا به عنوان مرکز فرش ابریشم شناخته شده است. در اینجا باید ذکر کنیم که طرحهای این اثر بافتی و هنری هم منحصر به فرد هستند و هم در زمره میراث فرهنگی ثبت شده اند، طرح هایی چون لچک ترنج، شاه عباسی، محرّمات، محرابی، گل افشان و شکارگاه.
یکی از مراکز زیبایی که در قم برای عرضه این یادگاری و سوغات گرانبها در قم بنا شده است، تیمچه بزرگ فرش قم واقع در بازار سنتی قم است. این اثر معماری از شاهکارهای دوره قاجار و ایران است که استاد حسن معمار به حسن طبع آن را ساخته است. پیشنهاد میدیم حتما در سفرهاتون به قم از بازدید این فضای چشمگیر غافل نشید.

انگشتر قم

قم در سال 1399 بعنوان شهر ملی انگشتر معرفی شد. از دیگر سوغات قم، باید به انگشتر و هنر جواهر تراشی اشاره کنیم انگشتر در طول سال طرفداران خود را به اینجا می کشاند تا از این سوغات و یادگار دست ساز که رخ نمایی فریبنده ای را با خود همراه داشته باشند. علاوه بر زیبایی، خواص سنگهای زینتی امریست غیر قابل انکار و همچنین تشدید کننده جذابیت این سوغاتی ارزشمند.

خرمهره قم

از دیگر آثار و صنایع دستی قم که به سفال و سرامیک، منبت، مَروا، مهره های رنگی شش هزار ساله که با عنوان خرمهره شناخته می شن و کارگاه ساخت شون هم از جذابیت ویژه برخورداره.

سخن پایانی

همسفران گرامی
به پایان این قسمت رسیدیم. مارو در شبکه های اجتماعی دیگر مانند ایتا، اینستاگرام و تلگرام دنبال کنید و با بازدید از سایت اوای فطرت دات آی آر در جریان آخرین اخبار موسسه قرار بگیرید.
اگه شما هم مطلبی درباره گردشگری دارید برای ما بفرستید تا با نام و نشان خودتون منتشر بشه.
دلتان شاد و لبتان خندان

 

پایان پیام
ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف