پادکست گردشگری در شش دقیقه:

اپیزود هفتم: جهانگردان قاجار و قم

اپیزود هفتم: جهانگردان قاجار و قم
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
پادکست گردشگری در شش دقیقه:

اپیزود هفتم: جهانگردان قاجار و قم

در این پادکست میخایم درباره قم از زبان جهانگردان معروف قاجار با هم صحبت کنیم. جهانگردانی مثل حاج عبدالغفار نجم الملک و میرزا علی اصغرخان صفاء السلطنه و دست آخر شاه ماجراجوی قاجار، ناصر الدین شاه.


لینک پادکست در کست باکس

سلام همسفر
به آوای سه شنبه این هفته خوش اومدین
من یاسر شریعتی هستم و شما دارید به پادکست شیش دقیقه با گردشگری گوش میکنین. این پادکست کوتاه کاریه از موسسه گردشگری آوای فطرت که سه شنبه ها تقدیمتون میشه.
امروز میخایم درباره قم از زبان جهانگردان معروف قاجار با هم صحبت کنیم. جهانگردانی مثل حاج عبدالغفار نجم الملک و میرزا علی اصغرخان صفاء السلطنه و دست آخر شاه ماجراجوی قاجار، ناصر الدین شاه.
در ادامه مسیر با ما همراه باشید.
حاج عبدالغفار نجم الدوله
در سال ۱۲۹۹ هجری قمری - حاج عبدالغفار نجم الدوله ملقب به نجم الملک به دستور ناصرالدین شاه در حین ماموریتی به جنوب کشور از شهرهای قم، اراک بروجرد، خرم آباد و دزفول عبور کرد و به خوزستان رسید و در مسیر برگشت از شهرهای بوشهر کازرون شیراز آباده اصفهان کاشان و مجددا قم عبور کرده. این جهانگرد دوران قاجار در طی این سفر خاطرات خود را تحت عنوان خوزستان به رشته تحریر درآورده است. در بخشی از سفرنامه آمده است: قم عجب شهر بزرگی است و حصار معتبر و قطوری دارد. در بعضی جهات، آثار آن باقی است.
از دیگر رجال سرشناس دوره ناصری و مظفری میرزا علی اصغر خان صفاء السلطنه است که سالهای زیادی در مقامات مختلف مملکتی خدمت کرده است. او در سفرنامه عراق عجم خودش، اطلاعاتی درباره شهرهای کویری می ده. این اطلاعات از مشهد شروع و به کاشان وقم و تهران ختم می شود.

جعفرقلی خان معین السلطان
سفرنامه مشهور دیگر سفرنامه جعفرقلی خان معین السلطان فرزند عیسی خان اعتماد السلطنه قاجار هست. در این سفر گزارشی از تفریح و تفرج های حین سفر و شکار داده است و در قم به مواردی از مکان ها و شخصیت ها و بعضی آداب اجتماعی مردم اشاراتی می کنه که با اطلاعاتی که جمع کرده به بخش اطلاعات تاریخی و قسمتهای نامعلوم و گمشده کمک شایسته ای کرده

همسفران آوای سه شنبه.
در ادامه توجه شما رو به سفرهای سلطان جهانگرد قاجار، ناصرالدین شاه به شهر قم جلب می کنم. با ما همراه باشید.
ناصرالدین شاه
ناصرالدین شاه هشت مرتبه به قم سفر کرد که چهار بار آن در خلال سفر به شهرهای دیگر و چهار بار آن فقط به نیت قم بوده است. سفرهای ناصرالدین شاه به قم در بازه زمانی ۱۲۶۶ تا، ۱۳۰۹ قمری انجام شده است. یعنی در بازه زمانی حدود ۱۵۰ سال پیش
ازبین این سفرنامه ها، سفرنامه سوم شاه بسیار معروفه و البته واقعه تلخی هم در ا ین سفر رخ می ده. سوگلی شاه، فروغ السطنه، همون جیران معروف در این سفر مریض میشه و به تهران برمیگرده و در همین بیماری هم از دنیا میره.
ناصر الدین شاه سفر خود را نه از طریق جاده قم - تهران بلکه از راه ساوه آغاز کرده و به همین خاطر اطلاعات خیلی جذاب و خوبی رو در مورد ساوه و آثار باستانی آن و روستاهای اطرافش ثبت کرده.
ناصرالدین شاه مسیر بازگشت خودش رو از طریق جاده قدیم کاروان رو تهران - قم انتخاب کرد که از طریق تهران به حرم شاه عبدالعظیم و کهریزک رفته، بعد از اونجا با طی مسیر از سه منزل چاپاری کنارگرد، حوض سلطان و پل دلاک به قم رسید،
باید بگیم که این مسیر ۲۲ فرسخ طول داشته که کوتاه ترین راه بین تهران و قم بوده است. استفاده از این مسیر تا سال ۱۳۰۰ ق ادامه داشته تا اینکه سد ساوه میشکنه و بخش میانی این جاده ازبین میره و به جای آن جاده جدید امین السطان تاسیس میشه. این جاده از کنارگرد به حسن آباد، کوشک نصرت، منظریه و در آخر به قم می رسه.
جالبه بدونید بزرگراه قم و تهران امروزی هم از نزدیکی همین مسیر میگذره و در یک جاهایی با جاده امین السلطان مشترکه.

خب عزیزان به پایان این شش دقیقه با گردشگری رسیدیم.
از اینکه با ما همراه بودید صمیمانه از شما سپاسگزاریم و از اینکه ما رو به دیگران معرفی می کنید، متشکریم.
اگه شما هم مطلبی درباره گردشگری دارید برای ما بفرستید تا با نام و نشان خودتون منتشر بشه.
ایام به کام روزگارتون خوش

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف