وظایف راهنمای محلی؛ بایدها و نبایدها

وظایف راهنمای محلی؛ بایدها و نبایدها
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

وظایف راهنمای محلی؛ بایدها و نبایدها

داستان‌هایی که راهنمای گردشگری محلی روایت می‌کند حس و حال دیگری دارد. چون راهنمای محلی با وقایع تاریخی و اثر زمان در آن اقلیم به خوبی آشنا است و می‌تواند روایت‌هایی که سینه به سینه نقل می‌شود را برای گردشگران بیان کند.


راهنمای محلی کیست؟

کسی است که می‌تواند شما را به نقطه‌ای جذاب و خاطره‌انگیز ببرد که داستان آن اقلیم را بداند و مسیرهای درست را برای گردش انتخاب کند تا با رویدادهای آن مکان آشنا شوید. راهنمای محلی گردشگری به خوبی شرایط منطقه‌ای که تور در آن برگزار می‌شود را می‌شناسد، با وضعیت آب و هوایی آن منطقه آشنا است و درباره بهترین مناطق دیدنی مقصد اطلاعات کافی دارد. یک راهنمای محلی می‌تواند دیدنی‌هایی را به شما نشان دهد که شاید به طور مستند درباره آن‌ها نوشته نشده و جز افراد محلی کسی از وجود آن‌ها با خبر نباشد.

از همه مهم‌تر، امنیت سفر با راهنمای محلی در مقایسه با زمانی که بدون راهنما و برای اولین بار وارد آن منطقه می‌شوید بیشتر است. چون راهنمای محلی مسیرهای خطر خیز را می‌شناسد و شما را از مکان‌هایی عبور می‌دهد که علاوه بر لذت بردن از مناطق اطرافتان، در زمان‌های مناسب به بهترین جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی آن منطقه دسترسی داشته باشید. علاوه بر این موارد، نباید از این نکته چشم‌پوشی کرد که فقط یک راهنمای محلی است که با تسلط به زبان و لهجه بومیان یک منطقه می‌تواند سفر را برای گردشگران با بهترین کیفیت و کمترین هزینه به سرانجام برساند.

انواع راهنمای گردشگری

راهنمایان گردشگری از دو دسته‎ داخلی و خارجی تشکیل می‌شوند:

راهنمایان داخلی گردشگری، تور گایدهایی هستند که وظیفه اجرای تورهای درون‌مرزی تورگردانان عمده فروش را دارند، در صورتی که تورلیدرهای خارجی مسئولیت اجرای تورهای برون‌مرزی این تورگردانان را به عهده می‌گیرند. اما به‌طور کلی راهنمایان داخلی یا خارجی گردشگری، خود به چند دسته تقسیم می‌شوند:

  • راهنمای همراه گروه گردشگران
  • راهنمای محلی
  • راهنمای آزاد
  • راهنمای تور گشت شهری
  • راهنمایان موقت
  • راهنمایان مربوط به گشت ساحلی
  • تورگایدهای طبیعت‌گردی و ماجراجویانه

راهنمای محلی کیست و چه وظایفی دارد؟

راهنمای محلی یا به عبارت دیگر «بلد محلی» شخصی است که نسبت به منطقه‌ای که در آن زندگی کرده و جاذبه‌های گردشگری آن شناخت کافی دارد. او با آداب و رسوم، فرهنگ، تاریخ و زبان محلی هم آشنایی دارد و می‌تواند به گردشگران کمک کند تا تجربه‌ای غنی و به یاد ماندنی از سفر خود داشته باشند.

راهنمای محلی نقش بسیار مهمی در صنعت گردشگری دارد. او به گردشگران در پیدا کردن مسیرهای درست، حمل و نقل، خوراک و اقامت کمک کرده و در صورت بروز مشکل، آنها را راهنمایی می‌کند. از مهم‌ترین وظایف راهنمایان محلی عبارتند از:

  • برنامه‌ریزی و اجرای تورهای گردشگری: یک راهنمای محلی تورهای متنوعی را طراحی و اجرا می‌کند که باید با نیازها و علایق گردشگران مطابقت داشته باشد.
  • هدایت گردشگران در بازدید از جاذبه‌های گردشگری: راهنمای محلی گردشگران را در نحوه بازدید از جاذبه‌های گردشگری راهنمایی می‌کند و اطلاعات لازم را در اختیار آنها قرار می‌دهد.
  • پاسخگویی به سوالات گردشگران: راهنمای محلی به سوالات گردشگران در حوزه‌های مختلف گردشگری، تاریخ، فرهنگ و آداب و رسوم پاسخ می‌دهد.
  • جلب رضایت گردشگران: راهنمای محلی با رفتار مناسب و حرفه‌ای، رضایت گردشگران را جلب می‌کند.
  • محافظت از جاذبه‌های مناطق محلی: از اصلی‌ترین و حساس‌ترین وظایف راهنمای محلی، آموزش نحوه بازدید گردشگران از منطقه‌ی محل زندگی و برخورد صحیح آن‌ها گردشگران با جوامع محلی میزبان است.

مهارت‌های راهنمای محلی

  • آشنایی کامل با منطقه: راهنمای محلی باید به‌خوبی با جغرافیا، جاذبه‌های گردشگری، تاریخ، فرهنگ، آداب و رسوم، زبان محلی و شرایط آب و هوایی منطقه آشنا باشد.
  • اطلاعات کافی در زمینه گردشگری: راهنمای محلی باید به‌خوبی با اصول گردشگری آشنا باشد و بتواند تورهای متنوعی را طراحی و اجرا کند.
  • مهارت‌های ارتباطی و زبانی: راهنمای محلی باید بتواند به خوبی با گردشگران ارتباط برقرار کند و با زبان‌های مختلف صحبت کند.
  • مهارت‌های رهبری و مدیریت: راهنمای محلی باید بتواند گروه را به خوبی مدیریت کند و در شرایط مختلف، آرامش خود را حفظ کند.
  • علاقه به گردشگری و آشنایی با فرهنگ‌های مختلف: راهنمای محلی باید عاشق سفر و آشنایی با فرهنگ‌های مختلف باشد.

به‌طور کلی آگاهی از مهارت‌های راهنمای محلی، مهم‌ترین معیار برای انتخاب او جهت راهنمایی در سفر است. اما چطور می‌توانیم با این معیارها، یک راهنمای محلی خوب انتخاب کنیم؟ ابتدا باید با ویژگی‌های شغلی او آشنا شویم که در بخش بعدی به آن می‌پردازیم.

نحوه انتخاب یک راهنمای محلی خوب

بایدها و نبایدهای راهنمای محلی را با دانستن مشخصه‌های کاری او می‌توانیم بشناسیم. ویژگی‌های شغلی راهنمای محلی، معیاری است برای انتخاب یک راهنمای حرفه‌ای و مناسب که راه گردش در یک منطقه را به ما می‌آموزد. برای انتخاب یک راهنمای محلی خوب باید به نکات زیر توجه کنید:

  • تجربه و سابقه کاری: راهنمای محلی باید تجربه کافی در حوزه راهنمایی تورهای گردشگری داشته باشد.
  • مدرک تحصیلی مرتبط: راهنمای محلی باید مدرک تحصیلی مرتبط با گردشگری یا رشته‌های مرتبط را داشته باشد.
  • مراجعه به نظرات سایر گردشگران: قبل از انتخاب راهنمای محلی، نظرات سایر گردشگران را در مورد او بررسی کنید.
  • پرسیدن سوالات مختلف: در حین مصاحبه با راهنمای محلی، سوالات مختلفی در مورد تخصص، تجربه و سابقه کاری او بپرسید.

کلام آخر

راهنمای ایرانگردی جهانگردی باید دوره تورلیدری را در یک موسسه آموزش گردشگری که مورد تایید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باشد بگذراند. دوره تولیدری برای ارتقا سطح علمی و عملی افراد بومی در حوزه تعامل با گردشگران به خصوص صاحبان اقامتگاه‌‌های بوم‌ گردی و راهنمایان کوه برگزار می‌شود.

سوالات متداول

نداشتن کارت راهنمای گردشگری چه معایبی دارد؟

شما برای برگزاری تور حتما باید کارت تورلیدری داشته باشید و آژانس‌ها اجازه برگزاری تور با لیدر بدون کارت را ندارند.

آیا می‌توانم دوره را در شهر دیگری بگذرانم اما در همان استان محل زندگی خودم امتحان بدهم؟

بنا به مصوبه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فراگیران باید آزمون پایانی دوره را در شهر موسسه خود امتحان بدهند.

آیا راهنمای محلی برای هدایت تور گردشگری کافی است؟

خیر. در حقیقت در این نوع سفرها تور لیدر و لیدر محلی در نقش مکمل هم ظاهر می‌شوند و سفرها را به بهترین نحو هدایت می‌کنند.

پایان پیام
احتمالا این مطالب هم به کار شما می‌آید
ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف