پادکست گردشگری در شش دقیقه:

اپیزود بیست و یکم: مقابر مشاهیر در حرم حضرت معصومه (س)

اپیزود بیست و یکم: مقابر مشاهیر در حرم حضرت معصومه (س)
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
پادکست گردشگری در شش دقیقه:

اپیزود بیست و یکم: مقابر مشاهیر در حرم حضرت معصومه (س)

شش پادشاه دوره های صفویه و قاجار و شخصیت های تاریخی دیگر در حرم حضرت معصومه (س) مدفون هستند. در این اپیزود بیشتر در این باره می شنویم. 


لینک پادکست در کست باکس

متن پادکست:

سلام همسفر به آوای سه شنبه این هفته خوش اومدین
من سید جلال عطایی هستم و شما در حال گوش دادن به پادکست شیش دقیقه با گردشگری هستید. این پادکست کوتاه کاریه از موسسه گردشگری آوای فطرت که سه شنبه ها تقدیمتون میشه.
همسفرای آوای سه شنبه؛ در این قسمت بنا به تقاضای مخاطبینمون سری میزنیم به شخصیتهای تاریخی مدفون در حرم
از اونجایی که حرم حضرت معصومه بسیار مورد توجه و علاقه اشراف، نجبا و شخصیتهای تاریخی و سیاسی بوده، برای اینکه در دنیای پس از مرگ هم جنت مکان باشن دفن شدن در این آستان متبرک رو انتخاب و وصیت کردن.

قطب الدین راوندی

اگه به صحن اتابکی یا همون صحن امام رضا علیه السلام سری زده باشید، در قسمت جنوبی صحن با یک قبر برجسته مواجه میشیم. شخصیت مدفون در این مزار، مرحوم قطب الدین راوندیه. قطب الدین راوندی فقیه و محدث شیعی بوده و کتب و نوشته های ارزشمندی داره. در عملیات ساخت صحن اتابکی در سال ۱۳۰۴ ق با پیکر سالمش بعد از گذشت ۷۰۰ سال از فوت، مواجه شدن.

شش پادشاه مدفون در حرم حضرت معصومه (س)

اما بشنوید از شش پادشاه مدفون در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها.

شاه صفی

- شاه صفی (پسر صفی میرزا، پسر شاه عباس بزرگ که نامش سام میرزا بود و بعد از رسیدن به سلطنت به شاه صفی تغییر نام داد.)
صندوق قبر او از اشیا زیبای موزه استانه محسوب میشه و موقعیت قبرش هم در مدخل حرم از طرف صحن زنانه ست.

شاه عباس دوم

- شاه بعدی، شاه عباس دومه که پسر شاه صفی بود و بعد از فوتش در خسرو آباد دامغان به قم منتقل شد و اون فرش زیبایی هم که برای دور مقبره ش بافته شد از گنجینه های ارزشمند موزه استانه ست.

شاه سلیمان

- شاه سلیمان، پسر شاه عباس دوم هم دیگر پادشاه مدفون حرم است که در جنوب مسجد بالاسر و شمال موزه آستانه دفن شده

شاه سلطان  حسین صفوی

- شاه سلطان حسین صفوی هم آخرین پادشاه مدفون در حرمه که بعد از کشته شدن به دست اشرف افغان در بقعه شرقی شاه سلیمان دفن شده.

فتحعلی شاه و محمدشاه قاجار

- دو پادشاه قاجاری فتحعلی شاه و محمدشاه قاجار هم پنجمین و ششمین شاهان مدفون در حرمن، فتحعلی شاه در شمال صحن عتیق در بقعه مخصوص، و محمد شاه در قسمت غربی صحن عتیق در بقعه ای کنار راهرو مدرسه محمد شاه به خاک سپرده شده اند.

علی اصغر اتابک

علی اصغر اتابک پسر محمد ابراهیم امین السلطان که در زمان ناصرالدین شاه قاجار و مظفرالدین شاه، صدر اعظم بوده و صحن اتابکی از ساخته های معماری زمان اونه و در بقعه ای در ایوان آیینه دفن می باشد.

پروین اعتصامی

در ادامه اشاره ای مختصر به خاکسپاری پروین اعتصامی گرانقدر، شاعره ای که مضامین اجتماعی با دید انتقادی را می سروده داشته باشیم، که هنگام مراجعه به این آرامگاه که در صحن اتابکی حرم واقع شده با شعرش که برای سنگ قبر خودش سروده است هم مواجه میشوید
اینکه خاک سیهش بالین است
اختر چرخ ادب پروین است
گرچه جز تلخی ایام ندید
هرچه خواهی سخنش شیرین است
اینها مختصری از بزرگان، شاهان و افراد برجسته ای از تاریخ بودن که در این مکان شریف و عزیز به خاک سپرده شده اند که البته در فرصتی مناسب هم از علما و روحانیون بلند مرتبه ای هم که اینجا به خاک سپرده اند خواهیم گفت
همسفران عزیز
به پایان این قسمت رسیدیم. مارو در شبکه های اجتماعی دیگر مانند ایتا، اینستاگرام و تلگرام دنبال کنید و با بازدید از سایت اوای فطرت دات آی آر در جریان آخرین اخبار موسسه قرار بگیرید.
اگه شما هم مطلبی درباره گردشگری دارید برای ما بفرستید تا با نام و نشان خودتون منتشر بشه.
ایام به کام روزگارتون خوش

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف