پادکست گردشگری در شش دقیقه:

اپیزود هجدهم: خانه تاریخی یزدان پناه

اپیزود هجدهم: خانه تاریخی یزدان پناه
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
پادکست گردشگری در شش دقیقه:

اپیزود هجدهم: خانه تاریخی یزدان پناه

در این اپیزود میخواهیم درباره خانه تاریخی یزدان پناه قم مربوط به دوره قاجار صحبت کنیم که در حال حاضر به رستوران سنتی تبدیل شده است.


لینک پادکست در کست باکس

متن پادکست:

سلام همفسر به آوای سه شنبه این هفته خوش اومدین
من سید جلال عطایی هستم و شما دارید به پادکست شیش دقیقه با گردشگری گوش میکنین. این پادکست کوتاه کاریه از موسسه گردشگری آوای فطرت که سه شنبه ها تقدیمتون میشه.
همسفران آوای سه شنبه.
در این اپیزود میخایم درباره خانه تاریخی یزدان پناه صحبت کنیم
همونجور که در اپیزود قبلی از خونه ها گفتیم و به شرح ویژگی های مختصر اونها پرداختیم این قسمت طبق وعده ای که داده بودیم، به اولین خونه تاریخی که در قم تغییر کاربری داده و فضایی خاص و دلپذیر رو به شهر قم و حال وهوای گردشگری اهدا کرده می پردازیم،
این خونه تاریخی در خیابان باجک (۱۹ دی)کوچه ۱۱ و محله باغ پنبه یا باغ شاه واقع شده

معماری خانه یزدان پناه

خونه یزدان پناه که اسم خودش رو از مالکش گرفته از خونه های بزرگ عصر قاجاری و دو تا در ورودی داره. این ورودی ها که یکی ساده با کارکرد اختصاصی با دسترسی به زیر زمین و اتاقهای پنج دری جبهه شمال شرقی هست و دیگری سردری بلند با طاق شَلجَمی آجری چهار تَرَک با چهار ستون مدور سنگی با سرستون و پایه ستون های حجاری شده و لب چینی هرّه سردر با کاشی های کنگره ای و آجربری است که از طریق پاگرد و دالان جبهه شمال شرقی به ایوان شمالی و سپس به حیاط مرکزی (میانسرا) متصل میشه.
فضاهای اصلی خانه شامل اتاقهای ۵ دری که در سه جبهه شمال شرقی، شمال غربی و جنوب غربی قرار گرفتن. بخش جنوب شرقی با ی سکوی دو ستونه و فضاهای در جانب آن به سرویس های بهداشتی متعلق بوده
شاخص ترین قسمت خونه، اتاق ۵ دری جبهه شمال غربی که دارای کرسی چینی مرتفع تر، ستون های سنگی و شاه نشین با پوشش قاب بندیه.
پلکان سنگی حیاط مرکزی رو به ایوان ساخته شده و فضای اختصاصی خونه با باغچه های مجزا از طریق یکی از اتاقهای این بخش قابل دسترسی است. زیر زمین گسترده جبهه شمال غربی بنا نیز با یکاربری مطبخ و انباری بوده و فضاهای زیرزمین شاه نشین اصلی در قسمت شمال غربی، به عنوان آب انبار و سرداب استفاده میشده،
حتی تصور قیل وقال و گپ و گفتای این خونه شیرین و دل انگیزه،خوشبحال قدیمیا واون حس وحالایی که تجربه کردن

رستوران سنتی یزدان پناه

البته ما هم میتونیم برای اینکه جرعه ای از این لحظات رو بنوشیم، سری به اونجا بزنیم، خصوصا که با تغییر کاربریش به رستوران سنتی، سرو غذا و موندن در اونجا خیلی میتونه کمک کننده باشه و اوقاتی رو فارغ از هیاهوی شهری و روزمرگی ها برای خودمون و خونواده و دوستان مون خاطره های زیبا خلق کنیم.
همسفران عزیز
به پایان این اپیزود رسیدیم. در اپیزودهای بعدی به معرفی سایر خانه های تاریخی قم می پردازیم. مارو در شبکه های اجتماعی دیگر مانند ایتا و اینستاگرام و تلگرام دنبال کنید و با بازدید از سایت اوای فطرت دات آی آر در جریان آخرین اخبار موسسه قرار بگیرید.
اگه شما هم مطلبی درباره گردشگری دارید برای ما بفرستید تا با نام و نشان خودتون منتشر بشه.
ایام به کام روزگارتون خوش

پایان پیام
ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف