پادکست شش دقیقه با گردشگری:

اپیزود هفدهم: خانه های تاریخی قم (1)

اپیزود هفدهم: خانه های تاریخی قم (1)
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
پادکست شش دقیقه با گردشگری:

اپیزود هفدهم: خانه های تاریخی قم (1)

یکی از جاذبه های گردشگری شهر قم خانه های تاریخی است. در ادامه مطالب گردشگری، به برخی خانه های تاریخی مشهور و قدیمی شهر قم اشاره می کنیم. 


لینک پادکست در کست باکس

متن پادکست:

سلام همفسر به آوای سه شنبه این هفته خوش اومدین
من سید جلال عطایی هستم و شما دارید به پادکست شیش دقیقه با گردشگری گوش میکنین. این پادکست کوتاه کاریه از موسسه گردشگری آوای فطرت که سه شنبه ها تقدیمتون میشه.
همسفران آوای سه شنبه.
در ادامه مطالب گردشگری، به جاذبه های گردشگری شهر قم اشاره کنیم. یکی از بخشهای این شهر توریستی و زیارتی خانه های تاریخی قم است.
خانه هایی مثل خانه امام خمینی - خانه شاکری یا حاج عسگر خان- بروجردی- حائری یزدی- لاجوردی- شاهرودی- سید حاجی روحانی-حاج باقر روحانی- خانه حاجی خان- زند- توکلی- یزدان پناه-
خونه های تاریخی پر از هیاهو و سروصدا اهالی خونه و رفت و آمدها ست

خانه امام خمینی (ره)

خانه امام خمینی که میزبان گردشگران داخلی و خارجی زیادی هست، به عنوان خانه انقلاب نام گرفته در محله یخچال قاضی واقع شده است. سطوح داخلی این خانه عاری از هرگونه تزیین و سطوح خارجی نیز نمای آجری ساده و یکدست بدون نقش دارد.

خانه شاکری یا حاج عسکر خان

خونه دیگه ای که در خیابان آذر یا طالقانی قم واقع شده و با قدمت قاجاری ست، و در کوچه عسگر خان و آیت الله بروجردی و یا مصطلح به تکیه آسید حسن است، خونه شاکری یا حاج عسگر خان می باشد
از اونجایی که خونه های علمای تراز اولی مانند آیت الله عبدالکریم حائری، آیت الله بروجردی، و آیت الله گلپایگانی در این مسیر واقع شده اند و گذری ست که از یک سو به بازار و سوی دیگر به حرم مطهر می رسد. موقعیت و جایگاه این خونه خاصه.
این خونه تنها خونه قاجاری قم هست که سردری دو طبقه داره، و با توجه به ویژگیهای معماری احتمالا قدیمی ترین خونه قاجاری هم هست.

خانه آیت الله بروجردی

خونه بعدی خونه آیت الله بروجردی هست که این هم در کوچه تکیه آسد حسن، واقع شده، و توسط تاجر معروف قمی، علی اکبر بلور فروش ساخته شده.
ستون های این خونه از سنگهای یک تکه ساخته شده، و حوض وسط توسط یک جوی آب که از بیرون می اومده و پر می شده، و از سمت دیگه خونه بیرون می رفته آبگیری میشده، چه حس تازگی و طراوات خوبی!

خانه آیت الله حائری یزدی

خونه دیگه ای که باز در همین محدوده قرار داره، خونه آیت الله حائری یزدی ست که در کوچه آسد حسن واقع شده و ورودی بنا شامل سردر، ورودی کوتاه، طاق قوسی به شکل رومی از آجر داره که از طریق پاگرد به حیاط مرکزی ارتباط می باید.

سری میزنیم به یکی دیگه از محله های قم، که چندین خونه تاریخی اونجا واقع شده و زیبایی های چشمگیری دارن

خانه لاجوردی

یکی از اونها، خونه لاجوردی واقع در کوچه ۱۱ خیابان باجک یا همون ۱۹ دی (سه راه باغ پنبه) است
نام این خونه، از مالک اون حاج جعفر لاجوردی فرش فروش و معتمد محل گرفته شده.
از اونجایی که این خونه شامل جبهه شمالی و جنوبی ست، ساختمون جبهه جنوبی در دوران قاجار و جبهه شمالی در اوایل پهلوی ساخته شده. خوبه که بدونین سرستونها از نوع کِرِنتی هستن و پس از ایوان، هشتی کوچکی وجود داره که سه در به ان باز میشه: درهای ۵ دری، ۳ دری و قهوه خانه.
از دیگر خونه های این محله که الان دارای گذر مرمت شده هست به نام گذر باغ پنبه یا باغ شاه خونه های یزدان پناه و طباطبایی ند که با کاربری رستوران سنتی قابل استفاده می باشن،
همسفران عزیز
به پایان این اپیزود رسیدیم. در اپیزودهای بعدی به معرفی سایر خانه های تاریخی قم می پردازیم. مارو در شبکه های اجتماعی دیگر مانند ایتا و اینستاگرام و تلگرام دنبال کنید و با بازدید از سایت اوای فطرت دات آی آر در جریان آخرین اخبار موسسه قرار بگیرید.
اگه شما هم مطلبی درباره گردشگری دارید برای ما بفرستید تا با نام و نشان خودتون منتشر بشه.
ایام به کام روزگارتون خوش

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف