پادکست گردشگری در شش دقیقه:

اپیزود شانزدهم: موزه آستانه قم

اپیزود شانزدهم: موزه آستانه قم
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
پادکست گردشگری در شش دقیقه:

اپیزود شانزدهم: موزه آستانه قم

در این اپیزود میخوایم سری بزنیم به موزه آستانه قم، اولین موزه عمومی ایران که در کنار حرم حضرت معصومه (س) واقع شده. 


لینک پادکست در کست باکس

متن پادکست:

سلام همفسر به آوای سه شنبه این هفته خوش اومدین
من سید جلال عطایی هستم و شما دارید به پادکست شیش دقیقه با گردشگری گوش میکنین. این پادکست کوتاه کاریه از موسسه گردشگری آوای فطرت که سه شنبه ها تقدیمتون میشه.
در این اپیزود میخوایم سری بزنیم به آینه تاریخ، به جاهایی که برای ما درس ها و ناگفته ها دارن.
از گنجینه هایی که در زمین بودن و از اعصار گذشته به ما رسیدن، از هنرهایی که در طول زمان با مصالح و اجزا مختلف باقی موندن و همراه خودشون فرهنگ و آیین منتقل میکنن و برای ما عبرت و دانش و آگاهی دارن.
اینها همه در فضاهایی تحت عنوان موزه ها نگهداری میشن وبه معرض گذاشته میشن تا بتونیم راحت و آسون با گذشته ارتباط بگیریم.

ویژگی های منحصر به فرد موزه قم

اولین موزه عمومی ایران و اولین موزه وقفی دنیای اسلام موزه آستانه مقدسه حضرت معصومه ست، پیشنهاد میدیم که این بار که به قم و حرم حضرت معصومه اومدین، به اینجا هم برای بازدید بیایین و از ناشنیدنی های خاموش تاریخ بشنوین

تاریخچه موزه آستانه قم

این موزه در حال حاضر در جوار حرم و مدرسه فیضیه قم واقع شده، و لازمه که بگیم قبل از تشکیل موزه فعلی، آثار نفیس در جایی به نام خزانه نگهداری میشده تا اینکه در آبان سال ۱۳۱۴ شمسی موزه آستانه در مسجد مطهری فعلی در جنوب مرقد مطهر حضرت معصومه افتتاح شد. این موزه فراز ونشبیای زیادی در استفاده برای عموم داشته، بطور مثال تا سال ۱۳۵۳ فعالیت داشت اما بعد از اون تا سال ۶۷ تعطیل شد و باز افتتاح شد و تا الان مستمرا فعال بوده و هست و برای گردشگران داخلی و خارجی مون از اقصی نقاط ایران و دنیا بسیار جذاب و دیدنیه. موزه آستانه شامل دو تالار عبرت و عترت هست که عترت در طبقه همکف می باشد و آثار اسلامی رو در خودش جای داده و تالار عبرت دارای اشیا تاریخی قبل اسلام و اسلامی ست.. و در طبقه پایین این مجموعه واقع شده.

آثار موزه آستانه قم

آثار عمده موزه در قالب آثار خطی، مسکوکات، کاشی کاری، سفالین، خاتم کاری، آثار دستباف، حجاری وسنگتراشی، شیشه ای و بلورین، آثار نقاشی و فلزکاری می باشد.
بطور خلاصه اگه از هر کدوم این دسته بندیا بخوایم بگیم، که هر کدومشون شامل چه عناصر خاص و جذابی هستن، مختصرا نام میبریم تا شما بعد از شنیدن این پادکست، حتما سری بزنید به این موزه دیدنی و خاطره ای خوش و ماندگار رو بسازید.
در بخش آثار خطی، قرآن های خطی از اعصار مختلف همچون، خلفای عباسی تا قاجار زینت بخش این موزه هستن، قرآنی با جلد تیماج طلاپوش از دوره صفوی منسوب به امام رضا و قرآن به خط نسخ، که کاتب آن ام سلمه دختر فتحعلیشاه قاجار با سرلوح تذهیب و طلا اندازی شده نمونه هایی مختصر هستند.
یا نفیس ترین و بزرگترین کاشی موزه، کاشی کاری مرقد امامزاده علی بن جعفر مشهور به (در بهشت) از نوع کاشی زرین فام است. این کاشی از زیبایی خاصی برخوردار است که حتما باید رفت و دید.
دیگر آثاری هم که گذشت هر کدام نمونه های خاص و زیبنده ای دارن که دیدن اونها رو توصیه میکنیم.
اما در قسمت بافت و آثار دستباف، نمونه فاخری از دوران صفوی وجود داره که از عجایب هفت گانه فرش محسوب میشه
این فرش ابریشمی دستباف، که برای اطراف مقبره شاه عباس دوم با شکلی هندسی و خاص بافته شده که در تالار عبرت این موزه قابل بازدید می باشد.
از دیگر آثار نفیس این موزه میتونیم به دربهای قدیمی حرم و سنگ قبرهای پادشاهان مدفون در حرم اشاره کنیم.
همسفران عزیز
به پایان این اپیزود رسیدیم. مارو در شبکه های اجتماعی دیگر مانند ایتا و اینستاگرام و تلگرام دنبال کنید و با بازدید از سایت اوای فطرت دات آی آر در جریان آخرین اخبار موسسه قرار بگیرید.
اگه شما هم مطلبی درباره گردشگری دارید برای ما بفرستید تا با نام و نشان خودتون منتشر بشه.
ایام به کام روزگارتون خوش

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف