پادکست شش دقیقه با گردشگری:

اپیزود پانزدهم: سفرهای ناصرالدین شاه به قم (7)

اپیزود پانزدهم: سفرهای ناصرالدین شاه به قم (7)
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
پادکست شش دقیقه با گردشگری:

اپیزود پانزدهم: سفرهای ناصرالدین شاه به قم (7)

هفتمین سفر شاه صاحبقران به قم، در ضمن سفر معروفش به کشور عراق صورت گرفت، در این اپیزود میخواهیم به سفر هفتم ناصرالدین شاه قاجار به قم بپردازیم.


لینک پادکست در کست باکس

متن پادکست:

سلام همفسر به آوای سه شنبه این هفته خوش اومدین
من سید جلال عطایی هستم و شما دارید به پادکست شیش دقیقه با گردشگری گوش میکنین. این پادکست کوتاه کاریه از موسسه گردشگری آوای فطرت که سه شنبه ها تقدیمتون میشه.
همسفران آوای سه شنبه.
در این اپیزود میخایم به سفر هفتم ناصرالدین شاه قاجار به قم بپردازیم.

هفتمین سفر شاه صاحبقران به قم

هفتمین سفر شاه صاحبقران به قم، در ضمن سفر معروفش به کشور عراق صورت گرفت، این سفر در ماه شوال سال ۱۳۰۹ ه ق که برابر با اردیبهشت ماه انجام شد. پادشاه قصد کرد در ولایات مرکزی ایران سیاحت کند و این سفر را از شهر قم آغاز کرد، بدین ترتیب ناصرالدین شاه در روز ۱۴ شوال از تهران به قصد سفر مزبور به عشرت آباد نقل مکان نمود، این سفر در حالی آغاز گردید که صبح همین روز، "شکوه السلطنه" همسر عقدی شاه و مادر مظفرالدین میرزای ولیعهد درگذشت و جنازه هنوز در اندرون بود، همچنین وبا از افغانستان به خاک ایران رسیده بود و قحطی در اردو به حدی بود که برای احدی نان پیدا نمیشد.

مسیر سفر ناصرالدین شاه

با همه این اوصاف اردوی همایونی، با جمعیتی از زنان حرم، رجال، درباریان و خادمان آنها به انضمام کالسکه ها، اسب ها،، حیوانات سواری و بارکش و…. حرکت کرد.
شاه در این سفر از شهر به عشرت آباد واز عشرت آباد به قم سمت حرکت نمود. ناصرالدین شاه در روز ۲۳ شوال به قم وارد و ۳ روز در آنجا اقامت نموده با سیاحت و زیارت پرداخت.
سپس به طایقون حرکت نموده و از آنجا به سیرو سیاحت در شهرها و روستاهای ولایات مرکزی پرداخت
شاه صاحبقران در گزارش سفر روزانه خود چنین می نویسه:
" روز جمعه ۲۳ شوال روز ورود موکب مسعود به دارالایمان قم است. قم از شهرهای قدیم به شمار می آید اگرچه بعضی از مورخین اسلام تاریخ بنای این شهر را در ۲۰۳ سال بعد از هجرت پیامبر اسلام نگاشته اند و در «لباب» بنای آن را در سنه ۸۳ هجری به دست اصحاب عبدالرحمن محمد بن الاشعث مسطور داشته، لیکن نه چنین است،. "
ناصرالدین شاه در ادامه اقامت در قم نیز چنین مینویسه:
موکب مسعود همایون شاهنشاهی، ۳ شب در دارالایمان قم اقامت فرمودند.
به زیارت مرقد منور و روضه مطهر حضرت معصومه تشرف جسته، بعد از زیارت به سراپرده همایونی که در طرف غربی شهر افراشته شده بود تشریف فرما گردیده و در طی این ۲-۳ روز توقف قم همه روزه بعد از ظهر هم به فیض زیارت حضرت نایل و فایز می آمده و سایر اوقات خاطر مهر مظاهر همایون مصروف به مهمات جلیله دولتی و امور مملکتی بود.

سفر ناصرالدین شاه به طایقون

روز دوشنبه بیست و ششم شوال: امروز باید از قم به طایقون برویم. (نکته ای که شاید شنیدن آن خالی از لطف نباشد اینست که شاه صاحبقران قاجار از آنجایی که علاقه زیادی به شکار داشت، توصیفات شکار خودش رو در روستای طایقون چنین می نویسد):
"نزدیک آب (همان رودخانه) آفتاب گردان زدند، تا ناهار بخوریم، در این بین دوتا باقرقرا دیدم نشسته اند تا پرواز کردند یکی را روی هوا زدیم. قدری دیگر که آمدیم یک مرغ سفیدی دیدم نشسته است، پیاده شده رفتیم مارُق مرغ پرواز کرد، تیر اول انداختیم نخورد، و با تیر دویم زدیم افتاد، نوعی از مرغ ماهی خوار بود، یک ماهی هم از منقارش افتاد، پایش پرده داشت، منقار و پایش زرد بود، خیلی مرغ غریبی است. تا عصر نزدیک غروب که به سرا پرده برگشتیم."
بعد از این چند روز اقامت، ناصرالدین به ادامه سفر خود می پردازد و سفر قم به پایان میرسد.

همسفران عزیز
ما هم این سلسله پادکستهای ناصر قاجاری رو از قم خاتمه می دهیم و در پادکستهای بعدی و با موضوعات دیگه در خدمت تون خواهیم بود
موسیقی این پادکست رنگ پریچهر و پریزاد از ساخته های اهنگساز و نوازنده معروف تار دوره قاجار درویش خانه که مرحوم استاد فرامرز پایور اون رو تنظیم کرده
مارو در شبکه های اجتماعی دیگر مانند ایتا و اینستاگرام و تلگرام دنبال کنید و با بازدید از سایت اوای فطرت دات آی آر در جریان آخرین اخبار موسسه قرار بگیرید.
ایام به کام روزگارتون خوش

 

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف