پادکست گردشگری در شش دقیقه:

اپیزود دوازدهم: سفرهای ناصرالدین شاه به قم (4)

1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
پادکست گردشگری در شش دقیقه:

اپیزود دوازدهم: سفرهای ناصرالدین شاه به قم (4)

در این پادکست میخایم از ادامه سفر ناصرالدین شاه به قم و ماجراهایی که در قم و حرم حضرت معصومه براش اتفاق افتاده، با هم صحبت کنیم.

لینک پادکست در کست باکس

سلام همسفر
به آوای سه شنبه این هفته خوش اومدین
من سید جلال عطایی هستم و شما دارید به پادکست شیش دقیقه با گردشگری گوش میکنین. این پادکست کوتاه کاریه از موسسه گردشگری آوای فطرت که سه شنبه ها تقدیمتون میشه.
همسفران آوای سه شنبه.
در پادکست قبل درباره سفر ششم ناصرالدین شاه به قم صحبت کردیم و شاه صاحب قران رو تا دروازه قم همراهی کردیم. در این پادکست میخایم از ادامه سفرش به قم و ماجراهایی که در قم و حرم حضرت معصومه براش اتفاق افتاده، با هم صحبت کنیم.
ناصرالدین شاه به همراه کاروان همایونی به قم نزدیک شد و در این باره در سفرنامه خودش می نویسد:

ورود ناصرالدین شاه به قم

بالاخره راندیم، بین راه، عباس میرزا وارد شد، با اکابر و اشراف قم، وزیر عدلیه و غیره که اسمشان را می نویسم، بعد کم کم اعیان و اشراف قم رسیدند، راندیم تا رسیدیم به شهر. قم عوض شده است خیلی آبادتر شده است، جمعیت زیاد، مردمان معتبر خوب دارد، همه جا توی کالسکه بودیم، می راندیم تا رسیدیم به پل علی خان، با کالسکه از پل گذشتیم، غلامها جلو مردم را گرفته بودند، گفتم جلو شان را نگیرید، که ریختند نزدیک، همه خوشحال بودند، دعا می کردند.
مهمانخانه خوبی هم شهر قم دارد، تا ببینم و تفصیلش را بنویسم، بازار معمور خوبی دارد، قدری هم از توی بازار گذشتیم، دکانهای خوب دارد، نانهای سنگک سفید خیلی خوب داشت. زنهای قم همه چادر شب رختخوابشان سرشان می کنند، چادر شب زنها را کثیف کرده است.

ناصرالدین شاه در حرم حضرت معصومه (س)

وی سرانجام به حرم حضرت معصومه (س) می رسد و درباره ورود به حرم نیز اینگونه می نویسد:
می خواستیم از صحن نو که امین السلطان مرحوم بنا کرده است، وارد شویم، خیلی به صحن مانده، از کالسکه پیاده شده همین طور پیاده میرفتیم که هم ما مردم را درست ببینیم، هم مردم ما را ببینند. درست مردم را دیدیم تا وارد صحن شدیم. دیگر بنای این صحن از تعریف گذشته است، که بشود در این روزنامه نوشت، همین قدر می نویسم، همچه بنایی در ایران که سهل است، در تمام فرنگستان و چین و هند، همچه بنایی نشده است.
کاشی کاری های بسیار خوب مثل مینا کرده اند، منارهای کاشی بسیار بلند دارد، یک حوض هم وسط صحن ساخته اند که آب خواهد آمد، اینجا معدن مرمر در آمده است که مرمرهای یک پارچه پنج ذرع طول دارد و ستونهای سنگ بلند یکپارچه دارد که از معدن همینجا در آورده اند. مرمرهای خیلی قشنگ دارد، رگه های قرمز و آبی دارد. ایوان آیینه کاری می سازند که هنوز ناتمام است، مثل بهشت، خیلی باصفا.

وارد حریم شدیم و زیارت کردیم، سپس آمدیم منزل، منزل کردیم. در همان عمارت قدیم که شکل فتحعلیشاه و غیره دارد.

گردش ناصرالدین شاه در شهر قم

ناصرالدین شاه در ادامه این سفر به اطراف قم رفته که در تشریح منطقه چنین می گوید:
نیم فرسنگی که راندیم زراعت و آبادی اطراف شهر قم تمام می شود، طرف دست چپ رودخانه ده خوبی بود، باغات خوب داشت، کلاه فرنگی هم از دور پیدا بود که وسط باغ ساخته اند برویم آنجا ناهار بخوریم، باز خوشم نیامد، نرفتم، به مجدالدوله گفتم تو برو ببین چطور جایی است، مجدالدوله رفت، این ده، ملک متولی باشی است، اسمش هم زنبیل آباد است، ده خوبی است، سالی ۱۵۰۰ تومان عملکرد دارد. اعتضاد الدوله از منزل هی می گفت برویم، قله جای باصفایی است، سمت دست راست هم امامزاده هست که بقعه کوچکی خاکی ساخته اند و گنبد خاکی کوچکی دارد، اسم امام زاده شاه جمال است برادر حضرت معصومه است (اینجا باید بگیم که اغلب کسانی که به قم آمده اند ورودی قم از سمت شاه جمال رو شنیده اند و یا شاید حتی خاطره ای هم از آن داشته باشند، زین پس بدونیم حتی ناصرالدین شاه هم در خاطراتش از این ورود نام برده، البته بقصد گشت و گذار)

ناصرالدین شاه در ادامه می نویسد: قله هیچ صفایی ندارد، آدم که برود بالای تپه، شهر قم و جلگه پیداست والا خودش صفایی ندارد.

ناصرالدین شاه و امام زاده های قم

شاه صاحبقران روز بعد هم به حضرت معصومه و بالای سر قبر شاه عباس دوم می رود و از فرش های کهنه و قالی های ابریشمی که می گوید همین حالا هم ۵۰۰۰ تومان آنها را می خرند می گوید. سپس به زیارت امامزاده علی بن جعفر می رود، که می نویسد: خبر کرده بودم که برویم امامزاده علی بن جعفر زیارت کنیم، یک راه خیلی نزدیکی دارد که از توی بازار راست می رود، از در دروازه کاشان بیرون می رود. اما از پل گذشتیم، رفتیم خاکفرج، بعد دور شهر گشتیم، راندیم روبه مشرق برای امامزاده علی بن جعفر، از خاک فرج هم گشت زدیم به رودخانه، با کالسکه از آب گذشتیم، دور شهر هیچ راه کالسکه نیست.
وارد امامزاده شدیم، امامزاده کوچکی است، در ایوان جلو امام زاده کاشیهای معرق بسیار خوبی از ۳۶ سال پیش از این ساخته اند و توی ایوان کار کرده اند. توی امامزاده کاشی های قدیم دارد که ۶۰۰ سال است ساخته اند، روی قبر هم تمام از کاشی های کهنه است، این کاشی ها که تازگی که دارد به واسطه همان کهنگی آنهاست و الا چندان تعریفی ندارد، حالا هم اگر وقت کنند می توانند به همان طور کاشی بسازند.
(اینجا هم باید بگیم که این بار که به موزه دوران اسلامی موزه ملی تهران، واقع در خیابان ۳۰ تیر رفتید، با دقت به و لذت به این کاشی های منتقل شده به آنجا بنگرید و البته بخشی از آنهم در موزه آستانه قم هستند و حتما سری به آنجا بزنید)
بعد تامل و زیارت کالسکه آوردند و از دروازه کاشان به بازار رسیدیم، طاق بازارها تمام خراب و هیچ مسکون نبود، اما به بازارهای مسکون معمور هم رسیدیم، بسیار بازارهای خوبی است از این طرف، از آن طرف هی بازار است، چهار سو دارد، جمعیت زیادی دارد، کاروانسرا، تیمچه های خوب دارد، از توی همین بازارهای معمور راندیم تا به صحن جدید که امین السلطان ساخته است رسیدیم، و به زیارت پرداختیم.
فردای این روز سفر سلطان قاجار، به اتمام می رسد و با کاروان شاهی به سمت تهران عزیمت می کند.
همسفران عزیز
به پایان این شش دقیقه با گردشگری رسیدیم. از اینکه با ما همراه بودید صمیمانه از شما سپاسگزاریم.
مارو در شبکه های اجتماعی دیگر مانند ایتا و اینستاگرام و تلگرام دنبال کنید و با بازدید از سایت اوای فطرت دات آی آر در جریان آخرین اخبار موسسه قرار بگیرید.
اگه شما هم مطلبی درباره گردشگری دارید برای ما بفرستید تا با نام و نشان خودتون منتشر بشه.