پادکست شش دقیقه با گردشگری:

اپیزود یازدهم: سفرهای ناصرالدین شاه به قم (3)

اپیزود یازدهم: سفرهای ناصرالدین شاه به قم (3)
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
پادکست شش دقیقه با گردشگری:

اپیزود یازدهم: سفرهای ناصرالدین شاه به قم (3)

ششمین سفر ناصرالدین شاه در سال 1305 قمری به قصد تفرج در علی آباد و تماشای دریاچه قم انجام شد.


لینک پادکست در کست باکس

سلام همسفر 

به آوای سه شنبه این هفته  خوش اومدین

من سید جلال عطایی هستم و شما دارید به پادکست شیش دقیقه با گردشگری گوش میکنین. این پادکست کوتاه کاریه از موسسه گردشگری آوای فطرت که سه شنبه ها تقدیمتون میشه.

همسفران آوای سه شنبه.

اگه خاطرتون باشه در پادکست قبل درباره سفر پنجم ناصرالدین شاه به قم صحبت کردیم. در این پادکست میخایم از سفرهای بعدی شاه صاحب قران با هم صحبت کنیم.

تفرج ناصرالدین شاه در علی آباد و تماشای دریاچه قم

ششمین سفر ناصرالدین شاه در سال 1305 قمری به قصد تفرج در علی آباد و تماشای دریاچه قم انجام شد.  ناصرالدین میرزا در سفرنامه خود می نویسد: 

«با توجه به زیارتی بودن شهر قم، صلاح را در این دیدیم که حالا که دریک قدمی قم است، سفری نیز برای زیارت نیز به آنجا داشته باشیم. میرزا علی اصغرخان امین السلطان که در آن هنگام وزیر اعظم بود را در جریان قرار دادیم و اردو به طرف قم حرکت کرد.»

ناصرالدین شاه در ادامه شرح سفر خود چنین می نگارد که:

دوشنبه ۱۹ رجب موکب همایون شاهنشاهی به عزم مسافرت قم و زیارت حضرت معصومه و سیاحت و تماشای دریاچه قم  که ۳ سال است در کویر مابین دارالخلافه تهران و قم از آبهای رود شور و غیره تشکیل شده است از مقر سلطنت عظمی انتهاض فرموده و تشریف فرمای ساحت قم شده و از قرار معلوم مدت مسافرت موکب همایونی زیاده از ۲ هفته طول نخواهد کشید.

بعد از حرکت به قریه کهریزک که در ۴ فرسنگی شهر دارالخلافه واقع و اولین منزل راه قم است، تشریف قدوم فرموده و سپس در منزل دوم که قریه حسن آباد و منزل سوم علی آباد بود اقامت گزیدیم. بعد از  منزل منظریه که چهارمین بود، در روز ۲۴ رجب در قم نزول اجلال شد. 

ناصر الدین شاه به تفصیل از اتفاقات و مشاهدات خود در طی این چند روز تا رسیدن به قم نگاشته است که به علت طولانی بودن، از آن گذر کرده و چندتایی را محض نمونه گفته  و بیشتر به خاطراتش از قم بسنده میکنیم.

مثلا اینکه در طی این مسیر در روز ۲۱ رجب ناهار را در صدرآباد خورده؛ جایی که گلهای زرد و گَوَن، صحرا را زیبا کرده بود. وی از جنگل های ماهور علی آباد و میل بلند و قلعه ای  که روی کوه از عهد قدیم یعنی زمان بهرام گور ساخته شده است می نویسد.  از این قلعه تا آبادی علی آباد را امین السلطان آباد کرده که ۱۰۰۰ قدم است. 

ناصرالدین شاه در سفرنامه خود می نویسد: «علی آباد معدن سنگی دارد، که به هر اندازه سنگ بخواهند از آن سنگ بیرون می آورند، به مهمان خانه ای که در آنجا هست نیز سر زدیم عجب جاییست، هزاره، طاق و اتاق ها، ایوانهای مهمانخانه و پله ای روی نهر هم از سنگ تراشیده شده اند.  نصرالله خان تلگرافچی و دو نفر تلگرافچی انگلیسی هم اسباب آورده اند و تلگراف را با سیم به اینجا آورده اند. که با تهران و جاهای دیگر حرف بزنیم. »

پرنده نگری ناصرالدین شاه

ناصرالدین شاه در مسیر، با دوربین به پرنده نگری هم پرداخته و پرندگان قرمز رنگی را مشاهده کرده ولی بدون آنکه نام آنها را بداند در باره آنها می نویسد:

«به بالای مهمانخانه رفته و صحرا و دریا را نظاره کردیم، و بعد به سراپرده رفته و هوای آنجا بسیار معتدل خوبی بود. از سرا پرده روی تپه بلندی رفته و به صحرا و دریا دوربین انداخته و به اندازه ۱۰۰ هزار مرغ روی دریا دیدم. یک مرغ بسیار بزرگی دیدم که تمام این مرغ قرمز بود. سوای سرها و بالهای آنها که کمی سفید میزد، ولی سایر جاهای مرغها حتی پاهای آنها قرمز بود».

ناصرالدین شاه در مسیرش از علی آباد و کوشک نصرت و کوه های خوب و شکارهای خوبتری مثل بز و تکه، تیهو و کبک نام میبرد و به ییلاق های قم که در محدوده کوه های جاسب اردهال واقع شده اشاره می کند. 

شاه صاحبقران سرانجام به نزدیکی قم می رسد و درباره خاطراتش و مشرف شدنش به حرم حضرت معصومه در سفرنامه اش قلم می زند که در پادکست بعد به تفصیل بدان می پردازیم.

خب عزیزان به پایان این شش دقیقه با گردشگری رسیدیم. از اینکه با ما همراه بودید صمیمانه از شما سپاسگزاریم.

مارو در شبکه های اجتماعی دیگر مانند ایتا و اینستاگرام و تلگرام دنبال کنید و با بازدید از سایت اوای فطرت دات آی آر در جریان آخرین اخبار موسسه قرار بگیرید. 

 اگه شما هم مطلبی درباره گردشگری دارید برای ما بفرستید تا با نام و نشان خودتون منتشر بشه.

ایام به کام روزگارتون خوش

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف