پادکست گردشگری در شش دقیقه:

اپیزود پنجم: تپه شادقلی‌خان قم

اپیزود پنجم: تپه شادقلی‌خان قم
1 رای    میانگین 5.0/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
پادکست گردشگری در شش دقیقه:

اپیزود پنجم: تپه شادقلی‌خان قم

در این شش دقیقه با گردشگری میخوایم از شادقلی خان و قره تپه قمرود بگیم، که از دیگر تپه های باستانی قم هستن و قدمت آنها به ۶۰۰۰ سال قبل میرسه. 


لینک پادکست در کست باکس

سلام همسفر
به ۶ دقیقه این هفته آوای سه شنبه خوش اومدین
من یاسر شریعتی هستم و شما دارین به آوای سه شنبه گوش میکنید. آوای سه شنبه کاریه از موسسه گردشگری آوای فطرت که تقدیم حضورتون میشه
در شش دقیقه قبل درباره تپه باستانی قلی درویش گفتیم و شنیدیم.
در این شش دقیقه با گردشگری میخوایم از شادقلی خان و قره تپه قمرود بگیم، که از دیگر تپه های باستانی قم هستن و قدمت آنها به ۶۰۰۰ سال قبل میرسه
یادمون باشه، قلی درویش با شادقلی خان متفاوته ها……

اول بگیم که تپه شادقلی کجا واقع شده؟
این تپه باستانی در حال حاضر در مرکز بافت تاریخی قم قرار داره. یه جایی نزدیک تقاطع 45 متری عمار یاسر و خیابان چهارمردان. اینجا قبلا یکی از دروازه های قم به نام دروازه قلعه بوده.
اما متاسفانه در سال ۱۳۸۴ بعد از احداث بلوار عمار یاسر، بخش مهمی از بافت تاریخی شهر قم تخریب شد.
مساحت تپه

این تپه مساحتی در حدود ۲۰۰ در ۳۰۰ متر داره. در کنار این تپه دو تا اثر قاجاری هم داریم که ثبت ملی شده. یکی منزل حاج باقر روحانی، و دیگری آب انبار شادقلی خان که بعدا درباره ش با هم صحبت می کنیم.

نتایج لایه نگاری این تپه حداقل ۶ دوره استقراری - فرهنگی را مشخص میکنه که اگه بخوایم از قدیم به جدید بگیم: میشه دوره سیلک ۳، دوره ساسانی، ایلخانی، صفوی، قاجار، پهلوی اول.
خب همراهان گرامی
تپه باستانی قره قمرود
در ادامه با ما همراه باشید تا درباره تپه باستانی قره قمرود با هم حرف بزنیم

این تپه در روستایی به نام سیف آباد قرار داره، جالبه که بدونید این تپه از دو بخش مجزا و قابل تفکیک تشکیل شده.
ظرف سفالین شگفت انگیز
از شگفتی های این تپه، ظرف سفالینی ست که ارتفاع ۹۷ س م و دهانه ۱۲۲ س م است که زینت بخش موزه ملی بخش ایران باستانه که در تهران قرار داره، پیشنهاد میکنیم این بار که به این موزه رفتین، حتما دنبالش بگردین و از زیباییش لذت ببرید.
به اضافه این ظرف سفالی شگفت انگیز، میدونید چرا میگیم شگفت انگیز چون اون زمان ساخت همچین ظرفی واقعا سخت بوده که اگه در موزه ببینیدش تایید می کنید، باید از سردوک های سفالی نام ببریم به تعداد نسبتا زیاد که با تنوع بسیار هستن نام ببریم، همچنین ابزار سنگی مثل بیل، تیغه های سنگی متعلق به عصر نوسنگی و عصر فلز، و،،،،.
لازمه که بگیم از نشانه های جوامع نوسنگی و آغاز دوره کشاورزی ظهور ابزار کشاورزی مانند بیله که در این تپه زیاد یافت شده، و اندازه هایی بین ۲۰-۳۰ س م دارن.
ساکنان این منطقه
میدونستین که ساکنان این منطقه با صنایع سنگ تراشی و ذوب مس آشنا بودن و از آثار بدست آمده قدمت ۶۵۰۰- ۷۵۰۰ سال پیش رو نشون میده.
همه این آثار و شواهد گواهی میدن که قم دارای تمدنی هفت هزار ساله ست.
خب به پایان این شش دقیقه رسیدیم
از اینکه با ما همراه بودین از شما صمیمانه متشکریم. ممنون میشیم که ما رو هم به دیگران معرفی کنید.
خدا یار و نگهدارتون

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف