پادکست گردشگری در شش دقیقه:

اپیزود دوم: کوهنوردی در ارتفاعات قم

اپیزود دوم: کوهنوردی در ارتفاعات قم
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
پادکست گردشگری در شش دقیقه:

اپیزود دوم: کوهنوردی در ارتفاعات قم

موسسه آوای فطرت به مناسبت روز  جهانی کوهستان با استاد حسن وفا، مربی کوهنوردی باشگاه سپهر قم گفت و گو کرد. متن و پادکست این گفت و گو را در ادامه دنبال کنید. 


لینک کست باکس: کوهنوردی در ارتفاعات قم

کوهنوردی در قم؟

مجمع عمومی سازمان ملل متحد (United Nations General Assembly) در سال ۲۰۰۳ میلادی ۱۱ دسامبر برابر با ۲۰ آذرماه را به عنوان روز جهانی کوهستان (Mountain Day) معرفی کرد.

کوه در همه فرهنگ‌ها مظهر استقامت و بردباری است. کوهنوردی همیشه یکی از تفریحات جذاب و ماجراجویانه (Adventure Tourism)محسوب می شود. شهر قم هم از نعمت کوه بهره مند است. در ناحیه جنوب و جنوب شرقی قم ارتفاعات خوبی برای کوهنوردی وجود دارد.

به همین مناسبت، آقای حسن وفا مربی مؤسس و مدیر باشگاه کوهنوردی (mountaineering) سپهر قم در گفت و گو با مؤسسه آوای فطرت درباره شرایط کوهنوردی و ارتفاعات شاخص قم سخن گفت.

وی حدود ۱۵ سال است، که به عنوان مربی و معلم و طبیعت گرد در استان مشغول به فعالیت می‌باشد.


آوای فطرت: از چه زمانی کوهنوردی در قم بصورت حرفه‌ای آغاز شد؟

زمانی کوهنوردی بصورت سنتی انجام می‌شد و افراد بصورت دوستانه با تجهیزات کم به قله‌های شاخص می‌رفتند. اولین گروه‌های کوهنوری در قم زیر نظر هیات کوهنوردی از سال ۱۳۸۵ تاسیس شدند و نهایتا در سال ۱۳۹۶ بر طبق بخش‌نامه‌ای همه گروه‌های کوهنوردی بصورت باشگاه درآمدند. باشگاه‌های کوهنوردی زیر نظر تربیت بدنی می‌روند و وجهه حقوقی و قانونی به خود می‌گیرد. در حال حاضر ما ۷ باشگاه فعال در قم داریم. که عبارتند از: سپهر، فرهنگ، عارف، عالیان، تیرگان، وتوس و کوپال.

آوای فطرت: تجهیزات ضروری برای کوهنوردی چیست؟

مهمترین وسیله، کفش کوهنوردی است که مچ پا را بپوشاند تا در مسیرهای سنگلاخ و شیب زیاد مچ افراد پیچ نخورد. کوله کوهنوردی استاندارد که وزن را روی پاهای کوهنورد (mountaineer)می‌اندازد و به ستون فقرات فشار نمی‌آورد. عصا یا باتوم کوهنوردی گزینه سوم الزامات کوهنوردی است و بقیه لوازم مثل لباس مخصوص و دیگر چیزها را به مرور می‌شود تهیه کرد.
آوای فطرت: مرزی بین طبیعت‌گردی و کوهنوردی کجاست؟

برای تمایز فعالیت کوهنوردی حرفه‌ای و گردشگری ملاکی قرار داده شده است از این قرار که ارتفاع بالای ۲۵۰۰ متر مربوط به کوهنوردی و پایین‌تر از آن مربوط به طبیعت گردی، آژانس‌ها و تورهاست. البته در بخش‌نامه جدید ارتفاع را ۱۸۰۰ مشخص کرده‌اند. ولی این قاعده همه جا صادق نیست؛ مثلا کوه دو برادران با ارتفاع ۱۲۰۰ متر یکی از خطرناک‌ترین کوه‌هاست که تلفات زیادی داشته است که طبق تعریف فوق جزو حیطه گردشگری است در حالیکه کوهنوردان قم با این کوه چالش دارند. بنابراین باید تعریف بهتری ارائه شود.

آوای فطرت: لطفا درباره ارتفاعات شاخص استان قم توضیحاتی بفرمایید.

ارتفاعات (Altitude) قم بیشتر در قسمت جنوب تا جنوب شرقی قم یعنی بخش کهک بلندترین واقع است. قله برف انبار با ارتفاع ۳۲۴۰ متر، قله پلنگ آبی در کرمجگان با ارتفاع ۳۱۷۵ متر، قله لارها در وسف با ارتفاع ۳۱۰۰ و قله الوند وشنوه با ارتفاع ۳۱۰۰ به ترتیب بلندیرین ارتفاعات قم محسوب می‌شوند. در خلجستان قم هم کوه و ارتفاعاتی وجود دارد ولی کمتر از ۳۰۰۰ متر است که قله شاخص آن وتوس می‌باشد.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
ناشناس
1402/04/20
با سلام، ممنونم
پاسخ...
ناشناس
1403/02/11
خیلی خوشحالیم برای شما مقبول بوده است.
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف