به مناسبت روز جهانی غذا:

گردشگری غذا در قم

گردشگری غذا در قم
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
به مناسبت روز جهانی غذا:

گردشگری غذا در قم

در استان قم روایت شفاهی‌ای وجود دارد که به علت شوری آب منطقه مردمان از آبگوشت و آش قنبید بیشتر استفاده می‌کردند و آن را برای دفع سنگهای کلیه مفید می‌دانستند


صنعت گردشگری با توجه به عمر کوتاه خود، ریشه در تاریخ دارد که به قرون بسیار دور بر می‌گردد. این صنعت گونه‌های متعددی را شکل داده که یکی از آنها که با نیاز فیزیولوژی انسان عجین شده است، گردشگری غذا می‌باشد. گردشگری غذا، گردشگری خوراک، شکم گردی، و حتی گردشگری کشاورزی و مزرعه بعضی از واژگانی است که در این رابطه با آن مواجه می‌شویم.

جشنواره غذا

با توجه به اقلیم و آب و هواهای مختلف تولیدات کشاورزی و به تبع آن خوراک های متنوعی در گوشه گوشه جهان شکل گرفته است، که همین قاعده باعث انگیزه و جاذبه برای سفر و گردشگری شده است. نحوه پخت و آماده سازی، فرایند تبدیل به خوراک و اغذیه کوتاه مدت یا بلند مدت شدن، نایاب و کمیاب بودن، و… از عواملی است که مردمان مناطق دنیا به برپایی جشنواره‌ها نیز اقدام کرده اند تا بتوانند ضمن عرضه و نمایش، به جذب حداکثری بازدیدکنندگان و درآمد زایی بیشتر برسند.

ارتباط غذا با گردشگری

آقای ایزدی در مقاله خود در مورد گردشگری غذا چنین آورده است که: رابطه بین غذا و گردشگری در ابعاد مختلف از جمله فرهنگ، اصالت، سیاست، مشارکت جامعه و حمایت در مقصد سفر موضوع بسیار مهمی است و در برخی از مقاصد گردشگری غذاهای محلی به عنوان برند جهانی و بخشی از میراث فرهنگی ناملموس کشورها شناخته می شوند. به طور کلی در خصوص انگیزه‌های مواد غذایی در شکل گیری سفر و گردشگری رویکردهای متفاوتی وجود دارد که هریک نگاه ویژه‌ای به نقش مواد غذایی در گردشگری دارند.

در کنار گردشگری غذا، انواع دیگر فعالیتها و گردشگری‌ها به این چرخه می پیوندند و موجب ایجاد و ثبت خاطرات خاص می‌گردد.

بسیاری از مقصدهای گردشگری، از غذا به عنوان منبعی پر جاذبه برای تقویت بازاریابی گردشگری خود استفاده کرده‌اند و بسیاری از کشورها به طور فعال، به ترویج گردشگری مواد غذایی به منظور افزایش رقابت مقصد گردشگری خود می‌پردازند.

در کشور پهناور ایران که طبیعتی چهار فصل دارد این موهبت بیشتر فراهم است و از گذشته‌های دور تا به اکنون نیز با آیین و مراسم‌های آیینی و دینی نیز گره خورده است.

قم و گردشگری غذا

در استان قم روایت شفاهی‌ای وجود دارد که به علت شوری آب منطقه مردمان از آبگوشت و آش قنبید بیشتر استفاده می‌کردند و آن را برای دفع سنگهای کلیه مفید می‌دانستند (که سند علمی هنوز به ثبت نرسیده است). قنبید از دو واژه قم و نبات (گیاه) می باشد که در مرور زمان به قنبیت یا قنبید مصطلح شده است.

یکی دیگر از سوغات خوراکی و پرآوازه استان قم، سوهان یا همان حلوای قمی است که قدمت آن به عهد قجر بر می‌گردد و در فرای مرزها شناخته شده است. این شیرینی مقوی که از آرد و جوانه گندم، زعفران و روغن و شکر بدست آمده است ضمن فرایند پخت جذاب طعم عالی‌ای هم دارد.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف