با موضوع کوهنوردی و گردشگری:

هشتمین پاتوق گردشگری قم با حضور مهندس وفا برگزار شد

هشتمین پاتوق گردشگری قم با حضور مهندس وفا برگزار شد
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
با موضوع کوهنوردی و گردشگری:

هشتمین پاتوق گردشگری قم با حضور مهندس وفا برگزار شد

هشتمین پاتوق گردشگری قم، با حضور مهندس حسن وفا، مدرس گردشگری و مدیر باشگاه کوهنوردی سپهر، دوشنبه ششم دیماه در خانه تاریخی یزدان پناه برگزار شد.


هشتمین پاتوق گردشگری قم با موضوع کوهنوردی و طبیعت گردی و رابطه آن با گردشگری و با حضور مهندس حسن وفا، مدرس گردشگری و مدیر باشگاه کوهنوردی سپهر دوشنبه ششم دیماه در خانه تاریخی یزدان پناه برگزار شد.

تفاوت کوهنوردی و گردشگری

مهندس وفا در ابتدا به بیان تفاوت کوهنوردی و طبیعت گردی پرداخت و گفت: کوهنوردی یک ورزش تخصصی است اما طبیعت گردی جنبه تفریحی دارد.

کارشناس ارشد زمین شناسی افزود: طبق آیین نامه فدراسیون کوهنوردی، صعود به  ارتفاعات بالاتر از ۲۴۰۰ و در آیین نامه دیگری ۱۸۰۰ متر در تخصص کوهنوردی است و پایین تر از آن گردشگری یا طبیعت گردی محسوب می شود.

وی یادآور شد: البته  به طور کامل نمی‌توان ارتفاع را ملاک تفکیک دانست،  چرا که برخی ارتفاعات علیرغم کم بودن ارتفاع، صعود به آنها تخصصی است؛ مثل کوه دو برادران قم.

لزوم حضور مربی در برنامه های کوهنوردی

مدیر باشگاه کوهنوردی سپهر افزود: در برنامه های کوهنوردی به ازای هر ۱۲ نفر یک مربی و در سنگنوردی و یخنوردی به ازای هر ۵ نفر یک مربی نیاز است اما در طبیعت گردی به ازای یک اتوبوس یک راهنما کافی است.

پتانسیل های طبیعت گردی قم

مدرس گردشگری قم با اشاره به پتانسیل های طبیعت گردی قم اظهار داشت: در شهر قم روی طبیعت گردی هم کار زیادی انجام نمی شود در حالیکه پتانسیل طبیعت گردی فراوانی دارد که برخی از آنان عبارتند از: دره‌های علی آباد نیزار، سدّ شاهزاده  اسماعیل، سد کبار، کوه نمک، دریاچه حوض سلطان، تنگه قاهان و…

مهندس وفا تاکید کرد: درخصوص طبیعت گردی در استان قم تا کنون ضعیف عمل شده است و همپوشانی ها بین طبیعت گردی و کوهنوردی کار را مشکل کرده است؛ بطوریکه برخی از گروه های کوهنوردی فعالیت طبیعت گردی دارند.

فعالیت تخصصی در باشگاه های کوهنوردی

مدیر باشگاه کوهنوردی سپهر برای رفع مشکلات پیشنهاد کرد کوهنوردان در باشگاه های رسمی فعالیت تخصصی انجام دهند تا آژانس ها فضای بیشتری برای فعالیت های طبیعت گردی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه تاسیس باشگاه کوهنوردی نیاز به دفتر، تجهیزات تخصصی، مربی دارد، گفت: گروه کوهنوردی سپهر،  در سال ۱۳۹۵ اولین گروهی بود که زیر نظر اداره کل ورزش جوانان و هیئت کوهنوردی به باشگاه تبدیل شد.

بیمه کوهنوردان

مدرس گردشگری قم با اشاره به بحث بیمه کوهنوردان خاطرنشان ساخت: هر فرد ملزم به داشتن بیمه ورزشی است، باشگاه ها نیز بایستی هر برنامه را بیمه مسئولیت مدنی کنند و در طبیعت گردی صرفا بیمه مسئولیت که از طریق آژانس دریافت می شود کافی است.

حفاظت محیط زیست در کوهنوردی

مدیر باشگاه کوهنوردی سپهر  بر حفاظت از محیط زیست در گردشگری و کوهنوردی تاکید کرد و گفت: متاسفانه لیدرهای داریم که خودشان نیز رعایت نمی کنند و همچنین اگر کسی رعایت نکرد بایستی فرد را توجیه کرد.

آقای آرام، مدرس گردشگری قم گفت: باید معرفت و شناخت در گردشگری را ارتقاء داد. متاسفانه درجه گردشگری در ایران برای محیط زیست پایین است و مردم عادی هم وقتی وارد طبیعت می شوند،  طبیعت را نابود می کنند.

وی افزود: باید پروتکل های گردشگری برای هر منطقه نوشته شود تا هم الزامات را تعیین کند و هم آموزش بدهند. بایستی مراقب باشیم که گردشگری هم از لحاظ مالی درآمدزا باشد و گردشگران بدون آسیب از طبیعت لذت ببرند.

در ادامه مهندس وفا به یک مورد خاص اشاره کرد و گفت: گنبد نمکی قم شدیدا در معرض آسیب است، افراد به صورت فردی و خانوادگی در آنجا حاضر می‌شوند و بایستی توسط متولیان صنعت گردشگری از این آسیب و تخریب جلوگیری شود.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف