تفاوت‌ بین تور گاید و تور لیدر چیست؟

تفاوت‌ بین تور گاید و تور لیدر چیست؟
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

تفاوت‌ بین تور گاید و تور لیدر چیست؟

اکثر افرادی که تصمیم گرفته‌اند در حوزه گردشگری شروع به فعالیت کنند، دو حرفه‌ی تور لیدر و راهنمای تور را مترادف یکدیگر می‌دانند؛ در صورتی که این دو جایگاه شغلی هر کدام وظیفه جداگانه‌ای را به عهده دارند. راهنمایان تور علاوه بر داشتن دانش فرهنگی، تاریخی و عملی مرتبط، در محل مورد بازدید مستقر هستند. هستند تا  این اطلاعات را با گردشگران به اشتراک بگذارند.


تورلیدر به عنوان سرپرست گروه موظف است که از ابتدا تا انتهای سفر هماهنگی‌های لازم را با محل اقامت مسافران، راننده، راهنمای تور و… را طبق برنامه‌ریزی‌های تورگردان به بهترین نحو انجام دهد. اما تور گاید تنها باید اطلاعات کافی از مقصد درباره طبیعت، جاذبه‌های دیدنی، تاریخی، باستان شناسی، اماکن فرهنگی و… داشته باشد و موظف است که این اطلاعات را به مسافران انتقال بدهد. در ادامه مطلب و صحبت از تفاوت بین تور گاید و تور لیدر، همچنین توضیح خواهیم داد که چرا بهتر است حتما یک راهنمای آموزش دیده در مقاصد گردشگری حضور داشته باشد.

تور گاید کیست و چه وظایفی دارد؟

راهنمای تور یا همان تور گاید شخصی است که در سفر فقط مسئولیت انتقال اطلاعات مفید و لازم درباره مقصد به مسافران را دارد و نقش تعیین ‌کننده‌ای در چگونگی کیفیت سفر آنها ایفا می‌کند. یک راهنما باید در مقصد به طور ثابت حضور داشته باشد و همچنین مسیرهای گردش در محیط مورد بازدید را به خوبی بشناسد. این فرد در مقصد به طور مداوم در دسترس و در ارتباط با مسافران است؛ در نتیجه باید یک سری ویژگی‌های شخصیتی خاصی داشته باشد تا این ارتباط به بهترین شیوه برقرار شود. ما در ادامه، وظایف تور گاید را بیان می‌کنیم:

تحت آموزش دوره‌های رسمی

معمولا راهنمایان تور به دلیل حاضر بودن در مقصد و تجربه سفر مکرر به آن منطقه، اطلاعات قابل توجهی در مورد آن مقصد، دوره زمانی یا فعالیت آن مکان دارند؛ یک راهنما ممکن است علاقه شخصی به این موضوع داشته باشد، اما در هر صورت او باید یک دوره آموزشی رسمی را برای کمک به جمع آوری اطلاعاتی که ممکن است برای گردشگران جالب یا مفید باشد، بگذراند.

تهیه مواد آموزشی

برخی از تورها مواد آموزشی مانند بروشورها، نقشه‌ها و ضبط‌های صوتی را به مسافران خود به صورت رایگان اهدا می‌کنند، و بعضی تورها ممکن است به تجهیزات تخصصی یا لباس مخصوص نیاز داشته باشند. راهنمایان اطمینان چک می‌کنند که همه افراد گروه به لوازم ضروری دسترسی داشته باشند.

هدایت گردشگران

مسئولیت اصلی تور گاید به عنوان راهنمای تور، هدایت گروه‌ها و افراد در مقصد است که مسیر بازدید از مکان مورد نظر را از قبل ترسیم کرده و حقایق جالبی را در مورد مکان‌هایی که در طول مسیر از آن‌ها عبور می‌کنند، با مهمانان خود در میان بگذارند.

ترجمه برای مسافران

برای راهنمایانی که در کشورهای خارجی کار می‌کنند، تسلط به زبان رسمی آن منطقه الزامیست. بعضی از این راهنمایان ممکن است نیاز به دوزبانه بودن هم داشته باشند تا بتوانند ارتباطات نوشتاری را توضیح دهند، با مردم محلی تعامل داشته باشند و با مشتریان مختلفی ارتباط برقرار کنند.

تفاوت وظایف تور گاید و تور لیدر

راهنمایان تور خدمات بسیاری را ارائه می دهند و مسئولیت آن‌ها به نوع آن بستگی دارد. تفاوت تور لیدر و تور گاید در این است که تور لیدر مسئولیت تور را از آغاز تا پایان مطابق برنامه‌ریزی‌های تورگردان به عهده می‌گیرد و سفر را مدیریت می‌کند. هر دو مورد دائما در دسترس گردشگر بوده و بر مسیر گردش مسلط هستند. اما تفاوت بین تور گاید و تور لیدر در این است که تور گاید در مقصد یا محل مورد بازدید به طور ثابت حضور داشته و در انتظار میزبانی از گردشگران برای ارائه اطلاعات لازم و هدایت آن‌ها هستند. در نتیجه کارها و وظایف این دو تنها در محل مورد بازدید و یک بازه زمانی مشخص، همپوشانی و گاها شباهت دارد. درباره تفاوت بین تور گاید و تور لیدر باید گفت که این دو حرفه در اصل مکمل یکدیگر هستند و تور گاید در بخشی از برنامه تور (بازدید از مکان)، تور لیدر و گردشگران را همراهی می‌کند. تورگردان بعد از بررسی و چیدن برنامه‌های لازم، یک برنامه دقیق از سفر را در اختیار تور لیدر گذاشته و تور لیدر هماهنگی‌های لازم را با تور گاید که در مقصد منتظر اجرای برنامه است، انجام می‌دهد.

نکات مهمی که یک راهنمای گردشگری باید بداند

  • راهنمای گردشگری به عنوان یک پل ارتباطی بین مسافران و برگزار کننده تور نقش ایفا می‌کند؛
  • چنانچه مسافران از لحاظ شخصی دچار مشکلاتی شوند، تور گاید کمک‌های لازم را به آن‌ها می‌رساند؛
  • بیشترین آشنایی را با مناطق توریستی و جهانگردپذیر دارد؛
  • معمولا یک تور گاید حرفه‌ای با یک تورلیدر مشخص کار می‌کند و به چندین زبان مسلط است.

در نتیجه نمی‌توان برگزاری تور را بدون یک تورگاید حرفه‌ای تصور کرد. یک راهنمای گردشگری باید بتواند اصطلاحات خارجی مرتبط با آن منطقه را به زبان قابل فهم و آشنا برای بازدید کنندگان تبدیل کند. از طرفی برگزار کردن تور باید بدون ایجاد هیچ گونه مزاحمت برای زندگی روزمره افراد بومی آن منطقه انجام شود.

کلام آخر

با شرکت در آموزشگاه گردشگری در قم و گذراندن دوره‌های آموزشی راهنمایان تور (دوره راهنمای گردشگری) می‌توانید با دلایل نظری تفاوت بین تور گاید و تور لیدر آشنا شوید. معمولا دوره‌های آموزشی برای تورگاید در قالب دو دوره راهنمای تور ایرانگردی جهانگردی و راهنمایان طبیعت‌گردی یا دوره اکوتوریسم برگزار می‌شود.

سوالات متداول

وظیفه یک راهنمای تور چیست؟

راهنمای تور وظیفه هدایت درست گردشگران و ارائه اطلاعات کافی و مفید درباره مقصد را مطابق با برنامه تور (که توسط تور لیدر مدیریت می‌شود) به عهده دارد.

تفاوت تورگاید با تور لیدر چیست؟

تورلیدر سرپرستی سفر را از شروع تا پایان سفر مطابق برنامه‌ریزی تورگردان عهده دار است و وظیفه دارد سفر را مدیریت کند.

یک نکته مهم از وظایف تور گاید چه می‌تواند باشد؟

به عنوان یک تور گاید، ممکن است مجبور باشید ساعت‌ها راه بروید و حتی یک لحظه هم وقت استراحت نداشته باشید. چون هر لحظه از مدت بازدید گردشگران را باید مطابق برنامه‌ای که توسط تورلیدر تعیین شده، پیش ببرید. بنابراین وقت شناس بودن یکی از وظایف راهنمای گردشگری است.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف