یک تورلیدر خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

یک تورلیدر خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

یک تورلیدر خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

یک تور لیدر، قطعا باید مهارت‌های زیادی را کسب کند تا در زمینه شغلی‌اش حرفه‌ای شود و بتوانیم او را به عنوان یک تورلیدر خوب بشناسیم. تورلیدری اصلی‌ترین حرفه در حوزه صنعت گردشگری به حساب می‌آید. به همین خاطر بسیار مهم است که راهنما برای دستیابی به موفقیت در جایگاه شغلی از ویژگی‌های مهارتی و شخصیتی منحصر به فردی برخوردار باشد.


با توجه به اینکه راهنمای گردشگری یا تورلیدر هدایت کننده‌ی سفر شماست، باید با دقت آن را انتخاب کنید. چون تنها شرکت در دوره‌ تورلیدری و داشتن تجربه سفرهای مکرر از یک فرد تورلیدر موفق نمی‌سازد. بلکه این ویژگی‌های شخصیتی یک تورلیدر حرفه‌ای است که آن را به یک نمونه خاص تبدیل می‌کند. نمونه‌ای که می‌تواند همان طور که یک رهبر منظم و دقیق است، سرخوش و پرانرژی هم باشد.

تورلیدر خوب باید توانایی سازمان‌دهی سفر و رهبری گردشگران را داشته باشد. قبل از شروع سفر ضروری است که برنامه دقیق مسیر و انتظاراتی که از سفر دارید را مشخص کنید. یک تورلیدر خوب با سازمان‌دهی درست سفر می‌تواند مشکلات ریز و درشت را پیش‌بینی کرده و یک سفر کم‌خطر و بدون دردسر برای گردشگران ترتیب دهد.

به چه کسی تور لیدر می‌گویند؟

تورلیدر را به عنوان سرپرست و مدیر سفر می‌شناسند. تورلیدر وظیفه دارد تا برای سفر برنامه‌ بچیند و آن را پیش ببرد. در طول سفر تمام اعضای تور می‌توانند نظرات خود را بیان کنند، اما تصمیم نهایی بر عهده تورلیدر است.

ویژگی‌ها و خصوصیات تور لیدر خوب

اولین موضوع در رابطه با خصوصیات تورلیدر خوب، برخوردها و رفتارهای شما در گروه‌های اجتماعی است و خصوصیات زیادی را شامل می‌شود که باید داشته باشید و یا به‌دست آورید تا تبدیل به یک تورلیدر موفق‌ شوید. یک تورلیدر باید فردی اجتماعی و گشاده‌رو نسبت به آدم‌های جدید باشد.

برای مثال، یک تورلیدر خوب باید بتواند به شکلی راحت و خودمانی با افراد مختلف ارتباط بگیرد و آن‌ها را به داخل جمع سوق بدهد، به طوری که خود را عضو گروه بدانند و احساس غریبگی نکنند. این کار باعث می‌شود که اعضای گروه احساس نزدیکی بیشتری داشته باشند که در نتیجه آن نه تنها سفری جذاب‌تر پیش رو دارند، بلکه گروه منسجم‌تر است و مدیریت آن هم ساده‌تر خواهد بود. در این زمینه نکاتی کاربردی هم وجود دارد که عمل به آنها برای این که بتوانید ارتباط بهتری با افراد برقرار کنید ضروری ا‌ست. به بعضی از این نکات به صورت تیتروار اشاره می‌کنیم:

  • ساده و خودمانی بودن و استفاده از ویژگی‌های شخصیتی خود برای برقراری ارتباط.
  • اهمیت دادن به نیازهای هر فرد با توجه گوناگونی اعضای گروه از نظر موقعیت، روحیه و تفکر، سلامتی و قدرت بدنی و...
  • مثبت، پر انرژی و خوش خلق بودن.
  • جلوگیری از قضاوت کردن افراد.
  • شناخت انواع فعالیت‌های جمعی. (مثل انواع بازی، شعر خوانی، تعریف خاطرات و...)
  • توجه به تمامی اعضای گروه و داشتن حواس جمع نسبت به افراد منزوی یا سردرگم.

مهارت‌های تورلیدر خوب

تورلیدری را به عنوان شغلی مهیج و پر چالش می‌شناسند، بنابراین لازم است که شخص فعال در این حرفه مهارت‌ها و توانمندی‌های متعددی داشته باشد. برخورداری از مهارت‌های زیر با عنوان اصول تورلیدری، موفقیت فرد در زمینه کاری خود را تضمین خواهد کرد.

  • داشتن خلاقیت در انجام کارهای مربوطه
  • داشتن قدرت تصمیم گیری در هر شرایط و منعطف بودن
  • دارای قدرت بیان منحصر به فرد
  • قدرت جسمانی بالاتر از حد معمول
  • داشتن مهارت سازمان‌دهی و مدیریت
  • تسلط داشتن بر مهارت‌های برقراری ارتباط
  • دارای اطلاعات عمومی بالا
  • مسلط بر زبان خارجی مورد نیاز
  • آشنایی با چگونگی امدادرسانی و کمک‌های اولیه

تورلیدر خوب از نظر گردشگران

تورلیدر خوب به قدری روایت‌هایش را جذاب بیان می‌کند که گردشگران هم او را همراهی کرده و لحظه به لحظه داستان را دنبال می‌کنند. برای این که تنها راوی قصه نباشید و دیگران را هم در بیان آن شریک کنید، بهترین روش برای ایجاد سوال و جواب‌هایی است که گردشگران را با شما همراه می‌کند.

علاوه بر داستان‌سرایی حرفه‌ای، تورلیدر خوب باید بتواند گردشگران را با هم آشنا کرده و آن‌ها را برای خلق تجربه سفری شگفتی انگیز همراه کند. برقراری رفاقت بین اعضای تور همان چیزی است که باعث می‌شود مسیر طولانی سفر برای همه آسان و لذت‌بخش باشد. در نتیجه تورلیدر برای ایجاد جوی آرام، دوست داشتنی و راحت باید شوخ طبع باشد. البته در شوخ طبعی، فرد راهنما باید بسیار محتاط و هوشیار عمل کند؛ به طوری که با بیان یک مطلب طنز همراهانش را نرنجاند، که بخواهد عده دیگری را بخنداند.

کلام آخر

برای حفظ و ارتقا جایگاه شغلی، لازم است که دوره‌های آموزشی مربوط به زمینه فعالیت خود را در یک موسسه آموزش گردشگری بگذرانید و همیشه به روزترین اطلاعات را در اختیار داشته باشید. البته یادگیری حداقل یک زبان خارجی هم از موثرترین عوامل تضمین کننده موفقیت یک تورلیدر به حساب می‌آید. زیرا تورلیدری که بر یک فرهنگ و زبان غیربومی تسلط دارد، توانایی لازم برای برقراری ارتباط با گردشگران خارجی را هم خواهد داشت. یک تورلیدر خوب برای کسب موفقیت مطلوب و ارتقا مهارت‌های خود در حوزه گردشگری، بهتر است که برخی از دوره‌ تورلیدری مانند دوره راهنمای تور فرهنگی ضروری در این زمینه را پشت سر بگذارد.

سوالات متداول

آیا بازار کار راهنمای تور طبیعت‌گردی خوب است؟

بازار کار برای راهنمای تور طبیعت‌گردی هم به میزان توانایی فرد و دانش و تخصص او در مورد مقاصد سفر بستگی دارد.

آیا برای مدرک تورلیدری فرهنگی باید حتما مدرک زبان داشته باشیم؟

بله. اگر مدرک تورلیدری فرهنگی بخواهید بگیرید نیاز به دانستن زبان دوم به غیر از زبان فارسی خواهید داشت. اما برای تورهای طبیعت گردی درون ایران نیاز به آزمون زبان ندارید.

درآمد تور لیدر در ایران چگونه است؟

به طور کلی حقوق تورلیدر در ایران در سطح متوسط رو به بالا بوده و به عوامل مختلفی مانند تجربه، مهارت و منطقه فعالیت بستگی دارد.

چه عواملی در افزایش درآمد تورلیدران موثر است؟

  • زبان‌های خارجی
  • تجربه و مهارت راهنمای گردشگری
  • توانایی برقراری ارتباط موثر با گردشگران
ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف