در خانه یزدان پناه برگزار شد:

هفتمین پاتوق گردشگری قم با حضور مدیر روابط بین الملل حرم

هفتمین پاتوق گردشگری قم با حضور مدیر روابط بین الملل حرم
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
در خانه یزدان پناه برگزار شد:

هفتمین پاتوق گردشگری قم با حضور مدیر روابط بین الملل حرم

هفتمین پاتوق گردشگری قم با موضوع بررسی نقش حرم مطهر حضرت معصومه (س) در توسعه گردشگری با حضور مدیر روابط بین الملل حرم، دوشنبه ۲۹ آذرماه در خانه تاریخی یزدان پناه برگزار شد.


هفتمین پاتوق گردشگری قم با موضوع بررسی نقش حرم مطهر حضرت معصومه (س) در توسعه گردشگری استان قم با حضور آقای اردکانی، مدیر روابط بین الملل حرم، دوشنبه ۲۹ آذرماه در خانه تاریخی یزدان پناه برگزار شد.

فرایند پذیرش گردشگران غیر مسلمان در حرم مطهر

آقای اردکانی به فرآیند پذیرش گردشگران غیر مسلمان در حرم مطهر اشاره کرد و گفت: گردشگران از دو ورودی مشخص حرم مورد استقبال راهنمایان زبان‌دان قرار می‌گیرند و بطور متوسط ۴۵ دقیقه با اماکن، معماری و مناسک آشنا شده و در صورت تمایل برای پذیرایی و جلسه پرسش و پاسخ در بخش بین الملل حضور بهم می‌رسانند.

تمرکز بر گردشگری دینی زمینه ساز رونق سایر مراکز گردشگری در قم

آقای اردکانی با اشاره به اینکه گردشگری قم در زیارت حرم مطهر خلاصه می‌شود، اظهار داشت: از آنجا که قم مقصد گردشگری دینی است و گردشگران برای دیدن جاذبه‌های دینی و آشنایی با مناسک و نمادهای مذهبی وارد این شهر می‌شوند، برای افزایش نرخ ماندگاری گردشگر در قم بایستی بر این جاذبه ها تمرکز کنیم تا از این رهگذر با سایر مراکز گردشگری قم آشنا شوند.

لزوم  اطلاع مردم از مزایای گردشگری

مدیر بین الملل حرم مطهر یکی از موانع توسعه گردشگری در قم را عدم اطلاع مردم از مزایای گردشگری عنوان کرد و گفت: متاسفانه هنوز مردم قم، زائران و گردشگران را به چشم مزاحم و عامل شلوغی و ترافیک می‌نگرند.

آقای اردکانی در پایان با اشاره به اینکه ۳۳ متولی گردشگری در قم وجود دارد، پیشنهاد کرد از نمایندگان این ارگان‌ها برای گپ و گفت و طرح مطالبات در پاتوق گردشگری دعوت به عمل آید.

تاریخچه حرم مطهر حضرت معصومه (س)

در ابتدای جلسه، آقای حسین صادقی، باستان شناس و مدرس گردشگری به تاریخچه حرم حضرت معصومه (س) کرد و گفت: دختر امام جواد (ع) برای اولین بار آرامگاهی حصیری برای ایشان ساخت و در دوره سلجوقیان، میر ابوالفضل عراقی اولین بارگاه را که تنها شامل گنبدخانه می‌شد، احداث کرد.

آقای صادقی افزود: در دوره صفویه، زینب دختر شاه اسماعیل صفوی دستور ساخت ایوان طلا در صحن عتیق را صادر کرد و در بعدها فتحعلی شاه قاجار اقدام به ساخت کارشی کاری ایوان کرد.

باستان شناس قم ادامه داد: در دوره قاجار صحن اتابکی به دستور امین السلطان توسط استاد حسن معمار قمی ساخته شد. ساخت ایوان آینه، دو مناره بزرگ و تیمچه فرش قم از دیگر آثار این استاد معمار است.

استاد گردشگری قم به سبک معماری ایرانی اسلامی حرم مطهر اشاره کرد و گفت: متاسفانه در دوره های بعد، ملحقات حرم از جمله شبستان و کتابخانه به شیوه مدرن ساخته شد که با بنای اصلی سازگاری ندارد.

 

گزارش تصویری خبر

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف