در خانه تاریخی یزدان پناه:

ششمین پاتوق گردشگری قم با موضوع محیط زیست و حیات وحش قم برگزار شد

ششمین پاتوق گردشگری قم با موضوع محیط زیست و حیات وحش قم برگزار شد
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
در خانه تاریخی یزدان پناه:

ششمین پاتوق گردشگری قم با موضوع محیط زیست و حیات وحش قم برگزار شد

ششمین پاتوق گردشگری قم با موضوع بررسی محیط زیست و حیات وحش قم دوشنبه بیست و دوم آذرماه در خانه تاریخی یزدان پناه برگزار شد.


ششمین پاتوق گردشگری قم با موضوع بررسی محیط زیست و حیات وحش قم دوشنبه بیست و دوم آذرماه در خانه تاریخی یزدان پناه برگزار شد.

ششمین پاتوق گردشگری قم با موضوع بررسی محیط زیست و حیات وحش قم و با حضور آقایان احمد بحری و مجید رضوانی از فعالان گردشگری و محیط زیست استان قم دوشنبه بیست و دوم آذرماه در خانه تاریخی یزدان پناه برگزار شد.

ظرفیت اکوتوریسم قم

در ابتدای جلسه آقای احمد بحری ضمن اشاره به ظرفیت اکوتوریسم قم و قابلیت طبیعت گردی گفت: گردشگری مذهبی، گردشگری طبیعت و اکو توریسم را تحت الشعاع قرار داده است.

محیط بان منطقه حفاظت شده پلنگ دره افزود: گلگشت و ییلاق نشینی و حضور در طبیعت از دیرباز امر رایجی بوده است بصورت مسؤولانه به آن توجه نشده است و تورهای طبیعت گردی وظیفه دارند در این بخش فعال شوند.

لزوم آشنایی با فرهنگ بومی مردم

وی با اشاره به لزوم آشنایی با فرهنگ بومی مردم بویژه در مناطق کویری اظهار داشت: جوامع حاشیه کویر قم به لحاظ اقتصادی ضعیف هستند و استفاده از مردم بومی به عنوان راهنمای محلی در راستای اشتغال زایی به مردم محلی کمک می‌کند و جامعه گردشگری از آشنایی و تسلط آنان بر منطقه بهره می‌برند.

احمد بحری با اشاره به اینکه زیست محیط ها به چهار دسته منطقه آزاد، شکار ممنوع، منطقه حفاظت شده و پارک ملی تقسیم می شوند، پلنگ دره را تنها منطقه حفاظت شده استان قم خواند و گفت: این منطقه از سال ۱۳۸۸ به عنوان منطقه حفاظت شده ارتقاء پیدا کرد.

مشکلات حفاظت از منطقه

وی با اشاره به مشکلات حفاظت از این منطقه افزود: از آنجا که بخشی از این منطقه در استان مرکزی وجود دارد کار حفاظت آن با مشکل مواجه بود ولی بعد از صدور مجوز حمل اسلحه تا صد کیلومتر بعد از مرز استان، این مشکل حل شد.

منطقه پلنگ دره

محیط بان استان قم گفت: منطقه پلنگ دره دارای گونه های گیاهی خاص و منحصر به فردی است و از آنجا که منابع آبی خیلی خوبی دار، برای زیست حیات وحش منطقه فوق العاده ای است.

بحری به معضل چرای دام در این منطقه اشاره و از روند صدور پروانه های چرا از سوی استان مرکزی انتقاد کرد و گفت: مرزبندی سیاسی با مرز بندی زیستگاهی متفاوت است از این رو وظیفه حفاظت این منطقه در استان مرکزی بر عهده قم است.

وی از تورهای طبیعت گردی برای بازدید از حیات وحش این منطقه دعوت به عمل آورد و گفت: به همت انجمن نذر طبیعت، ساختمانی ساخته شده که امکان اسکان یک شبانه روز را فراهم می آورد.

ثبت تالاب بهشت معصومه در فهرست آثار ملی

احمد بحری به ثبت تالاب بهشت معصومه در فهرست آثار ملی اشاره کرد و گفت: شکل گیری این منطقه به سال ۱۳۳۴ در بزرگترین فوران نفتی جهان بازمی‌گردد.

محیط بان استان قم افزود: تالاب بهشت معصومه محل زیست پرندگان مهاجر است و از مراکز پرنده نگری کشور محسوب می‌شود.

وی گفت: گونه ای از پرنده شکاری برای نخستین در این منطقه دیده شده است و علاوه بر آن پرنده نگران برای تماشای هوبره به منطقه مسیله و حوض سلطان می آیند.

گونه های جانوری

بحری به تنوع سایر جانوران از جمله خزندگان و حشرات منحصر به فرد در این منطقه اشاره کرد و گفت: در دیر گچین اولین بار گونه ای از عنکبوت رصد شد که نام آن را «رامبد جوان» گذاشتند.

انجمن نذر طبیعت

محیط بان استان قم، به فعالیت های انجمن نذر طبیعت اشاره کرد و گفت: نذر طبیعت از بهار سال ۱۳۹۵ کار خود را در فضای مجازی آغاز کرد و کار تغذیه و تانکرهای آب برای جانوران منطقه را از محل نذورات مردم انجام می دهد و به تازگی درختکاری را آغاز کرده ایم.

وی گفت: پنج کارشناس خبره ما را در انجمن همراهی می کنند و تا کنون بیست هزار نفر با نذر طبیعت در ارتباط هستند و آخرین اقدام ما کاشت ۳۱ هزار نهال بادامچه کوهی است که کار کاشت ۱۰ هزار نهال به اتمام رسیده است.

بحری ارتباط مستمر با خیرین و شفافیت عملکرد را از ویژگی های انجمن برشمرد و گفت: بدین منظور از اعضای مجازی دعوت به عمل آوردیم تا از نزدیک شاهد سرمایه گذاری نذورات خود در منطقه باشند.

محیط بان استان قم به مشارکت ارگان ها و سازمان های بزرگ با انجمن اشاره کرد و گفت: شرکت ایرانسل مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان جهت خرید تجهیزات اطفاء خرید اهدا کرده و شرکت ایران خودرو ما را در زمینه درختکاری یاری رسانده است.

مجید رضوانی: قم دارای ۷۱۷ گونه گیاهی است

در ادامه مجید رضوانی، از فعالان گردشگری و محیط زیست استان قم گفت: هشت هزار گونه گیاهی در ایران موجود است و قم دارای ۷۱۷ گونه گیاهی است که ۴۷۰ گونه آن در منطقه پلنگ دره و ۲۰۰ گونه آن در منطقه شکار ممنوع کهک موجود است.

گونه های  جانوری قم

وی افزود: در قم گونه های جانوری گرگ، روباه، کفتار، عقاب صحرایی و گرزه مار وجود دارد و نکته جالب اینجاست که در زیست بوم قم، بزرگترین و کوچکترین گونه مار مشاهده شده است.

فعال محیط زیست به تنوع گونه های گیاهی قم پرداخت و گفت: اشنان، خارشتر، آویشن و کاکوتی در مناطق قم وجود دارد و گیاه گون با ۱۱۸ گونه از گیاهان شاخص این زیست بوم است.

جانوارن اندمیک

محیط بان استان قم به جانوران اندمیک موجود در منطقه اشاره کرد و گفت: گونه هایی از مارمولک و عنکبوت اندمیک در قم موجود است و ازمیان ۵۴۰ گونه پرنده ایران، ۲۷۲ گونه آن در قم وجود دارد.

فعال گردشگری قم و طراح سیستمهای برق خورشیدی خاطرنشان ساخت: متاسفانه به فعالیت های پژوهشی اهمیتی داده نمی شود و به دستگیری شکارچیان اهمیت بیشتری می دهند.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف