با حضور هیأت مدیره انجمن دفاتر خدمات مسافرتی قم:

پنجمین پاتوق گردشگری قم با حضور انجمن دفاتر خدمات مسافرتی قم برگزار شد

پنجمین پاتوق گردشگری قم با حضور انجمن دفاتر خدمات مسافرتی قم برگزار شد
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
با حضور هیأت مدیره انجمن دفاتر خدمات مسافرتی قم:

پنجمین پاتوق گردشگری قم با حضور انجمن دفاتر خدمات مسافرتی قم برگزار شد

پنجمین پاتوق گردشگری قم با حضور رئیس، نائب رئیس و عضو هیأت مدیره انجمن دفاتر خدمات مسافرتی قم، دوشنبه ۱۵ آذرماه در خانه تاریخی یزدان پناه برگزار شد.


پنجمین پاتوق گردشگری قم با حضور رئیس، نائب رئیس و عضو هیأت مدیره انجمن دفاتر خدمات مسافرتی قم، دوشنبه ۱۵ آذرماه در خانه تاریخی یزدان پناه برگزار شد.

پنجمین پاتوق گردشگری قم با موضوع بررسی وضعیت آژانس‌های مسافرتی قم و نقش آنها در توسعه گردشگری استان با حضور آقایان قریشی زاده، رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی قم، اسحاقی، نائب رئیس انجمن و سید حسینی، عضو هیأت مدیره و خزانه داری انجمن دوشنبه ۱۵ آذرماه در خانه تاریخی یزدان پناه برگزار شد.

دفاتر خدمات مسافرتی قم با بحران اقتصادی روبرو هستند 

شب یلدا فم تور آشنایی با قم برگزار می‌شود

در ابتدا رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی قم با اشاره به تاثیرات منفی کرونا بر فعالیت‌های آژانس‌ها خاطر نشان ساخت: آژانس‌های قم بصورت فعال در صنعت گردشگری حضور داشتند اما در دوران کرونا تعطیل شدند و متخصصان و کارمندان را از دست دادند و اکنون با شروع رونق گردشگری، حاضر به بازگشت در دفاتر نیستند.

آقای قریشی افزود: روند اخذ مجوزهای مختلف و ارائه گزارش به نهادهای متعدد دولتی و پولی کردن بعضی از مجوزها، در کار آژانس‌ها اختلال ایجاد کرده است.

وی از برگزاری یک فم تور به منظور آشنا سازی متخصصان گردشگری با جاذبه‌های گردشگری در شب یلدا خبر داد و از حاضران در پاتوق دعوت کرد تا در این جشنواره حضور به هم رسانند.

معضل اصلی گردشگری قم عدم هماهنگی بین صنوف گردشگری است

در ادامه نایب رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی قم، مشکل اصلی گردشگری را عدم هماهنگی بین صنوف گردشگری قم خواند و گفت: گرچه گردشگری قم با بی مهری مسؤولان روبروست ولی مقصر اصلی معضل گردشگری قم دست اندرکاران گردشگری هستند که با یکدیگر ارتباط و هماهنگی ندارند.

اسحاقی افزود: با انسجام و ارتباط فعال از طریق پاتوق گردشگری می‌توانیم به روزهای قبل از کرونا برگردیم و با تبلیغ پاتوق گردشگری قم در تمام آژانس‌ها شاهد حضور موثرتر مدیران دفاتر خواهیم بود.

دفاتر خدمات مسافرتی خط مقدم توسعه گردشگری هستند

آقای سید حسینی نیشابوری، عضو هیأت مدیره انجمن دفاتر خدمات مسافرتی قم در ادامه اظهار داشت: اگر قرار باشد توسعه مملکت بر مبنای گردشگری صورت بپذیرد، دفاتر خدمات مسافرتی در خط مقدم آن هستند.

وی افزود: از لحاظ قانونی و منطقی وجود دفاتر برای توسعه گردشگری ضروری است ولی آژانس‌ها با چالش‌های عدیده‌ای مواجه هستند و مشکل اصلی در ناحیه تصمیم‌گیری می‌باشد.

آقای سید حسینی با اشاره به اینکه بایستی برپایی هر تور داخلی و خارجی از سوی آژانس‌ها انجام گیرد، افزود: امروز متاسفانه سهم آژانس‌ها در جذب گردشگران، تنها ۵ درصد بوده که فاجعه است.

وی به حضور گردشگران عراقی در کشور اشاره کرد و گفت: بخش اعظم گردشگران خارجی ما عراقی هستند که بصورت مستقل و یا وساطت اقوام و دوستانشان به قصد زیارت یا گردشگری سلامت وارد کشور می‌شوند و بخاطر عدم دخالت دفاتر خدمات مسافرتی، با مسائل امنیتی و اخلاقی و کلاهبرداری مواجه هستیم.

مجوز صدور ویزا در اختیار آژانس‌ها قرار گیرد

آقای سید حسینی با اشاره به اینکه اخذ ویزا از سوی مراجع مختلفی انجام می‌شود، گفت: برای ساماندهی گردشگری خارجی، از مسؤولین درخواست داریم تا مجوز صدور ویزا را در اختیار آژانس‌های قرار دهند تا از این طریق هماهنگی با راهنمای گردشگری، ریاست بیمارستان‌ها و سایت‌های گردشگری به راحتی صورت پذیرد.

پیشنهادها و نکات:

در ادامه جلسه، متخصصان و کنشگران گردشگری حاضر در پاتوق به طرح ایده‌ها و پرسش‌های خود در خصوص دفاتر خدمات مسافرتی قم پرداختند.

آقای زلفی گل، کارشناس ارشد و مدرّس گردشگری اظهار داشت: برای حل مشکلات آژانس‌ها بایستی نیروها را آموزش بدهیم تا در جریان آخرین متدهای جذب گردشگر قرار گیرند و با ارتقاء سطح دانش نیروهای آژانس موفقیت‌های بیشتری کسب کنیم.

آقای دکتر آقازاده، مدیر و کنشگر فعال گردشگری قم تحلیل آژانس‌ها و برگزاری دوره‌های آموزشی را از وظایف انجمن خواند و گفت: از آنجا که متاسفانه آژانس‌های قم کنشگر نیستند و نسبت به صنعت گردشگری منفعلانه عمل می‌کنند نقش انجمن در ارائه راهکارهای برون رفت از این معضلات اساسی و پررنگ است.

وی مشکلات اقتصادی را از موانع سر راه آژانس‌ها عنوان کرد و گفت: برای اینکه دفاتر خدمات مسافرتی بصورت تخصصی به رسالت خویش بپردازند، پیشنهاد می‌شود مسائل حقوقی دفاتر را به مشاوران حقوق‌دان بسپارند و خودشان بر مساله گردشگری متمرکز شوند.

آقای بی‌تا، اندیشمند و کنشگر فعال گردشگری بر فعالیت ساختارمند و وفادارانه همه دست‌اندکاران گردشگری اعم از آژانس‌ها و راهنمایان گردشگری تاکید کرد و گفت: مشکل اصلی گردشگری در قم این است که هر یکصد دفتر خدمات مسافرتی قم بصورت جزیره‌ای فعالیت می‌کنند و نتیجه‌اش این است که سهمشان در جذب گردشگر، تنها پنج درصد است.

آقای موسوی‌نژاد، مدیر یکی از دفاتر خدمات مسافرتی قم گفت: بزرگترین مشکل گردشگری قم، وجود گردشگران زیاد و عدم مدیریت آنان است.

وی خاطرنشان ساخت: گردشگران قم از مبدأ هدایت نمی‌شوند و زایران عراقی به واسطه دلالان به این شهر می‌آیند و طرح ساماندهی آنان بعد از حضور در ایران جوابگو نمی‌باشد.

آقای سید حسینی، عضو هیأت مدیره انجمن دفاتر خدمات مسافرتی قم بعد از استماع نظرات و پیشنهادهای دغدغه‌مندان عرصه گردشگری با تاکید بر ضرورت آموزش نیروهای دفاتر اظهار داشت: ما در این جلسه آمادگی خویش را جهت دریافت سرفصل‌های آموزشی و برگزاری دوره‌های کاربردی برای مدیران و متخصصان آژانس‌ها اعلام می‌کنیم.

 

گزارش تصویری این خبر

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف