در خانه یزدان پناه برگزار شد:

سومین پاتوق گردشگری قم برگزار شد با حضور دکتر آقازاده

سومین پاتوق گردشگری قم برگزار شد با حضور دکتر آقازاده
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
در خانه یزدان پناه برگزار شد:

سومین پاتوق گردشگری قم برگزار شد با حضور دکتر آقازاده

سومین پاتوق گردشگری با حضور دکتر محمد آقازده، استاد و مدیر گردشگری و مسؤولان، کنشگران و علاقمندان گردشگری، دوشنبه اول آذرماه در خانه یزدان پناه قم برای صاحبان ایده و دغدغه برگزار شد.


سومین پاتوق گردشگری با حضور دکتر محمد آقازده، استاد و مدیر گردشگری و مسؤولان، کنشگران و علاقمندان گردشگری، دوشنبه اول آذرماه در خانه یزدان پناه قم برای صاحبان ایده و دغدغه برگزار شد.

طبق روال هفتگی، سومین پاتوق گردشگری، دوشنبه اول آذر ماه با حضور مدیران و مسؤولان و علاقمندان گردشگری در خانه یزدان پناه قم برگزار شد و دکتر محمد آقازاده، مدرس و مدیر گردشگری میهمان ویژه این هفته پاتوق بود.

برگزاری پاتوق گردشگری آرزوی دیرینه من بود

دکتر آقازاده یکی از اهداف برگزاری پاتوق گردشگری را توامند سازی تورلیدها دانست و گفت: برگزاری پاتوق آرزوی دیرینه من بود.

وی در ادامه با اشاره به تاریخچه و سابقه فعالیت‌های خود در گردشگری قم گفت: در سال ۱۳۸۲ که بحث گردشگری در قم مطرح نبود و فقط محدود به کوهنوردی می‌شد ما مؤسسه‌ای ۱۵ نفره تأسیس کردیم و به مسافرت می‌رفتیم.

میهمان ویژه پاتوق گردشگری به سوابق آکادمیک خود در رشته گردشگری اشاره کرد و افزود: در سال ۱۳۸۴ دانشجوی رشته گردشگری شدم. از آنجا که در آن سال‌ها گردشگری فقط بصورت آکادمیک ملاحظه می‌شد، دغدغه تلفیق گردشگری آکادمیک و تجربی را در سر داشتم.

مدرس گردشگری قم ادامه داد: در آن زمان از اول بازار تا میدان کهنه پیاده می‌رفتم و ضمن آشنایی با بافت، با قدیمی‌ها درباره محله‌ها و آثار تاریخی صحبت می‌کردم. بعد از آن با تقویت ارتباطات کاری، تصمیم گرفتیم مردم را با گردشگری آشناتر کنیم و تأسیس مؤسسه فروغ تمدن کویر به همت خانم عسکری در سال ۱۳۹۴ گامی برای آشناسازی مردم با صنعت گردشگری قم شد.

در پاتوق گردشگری کلیدواژگان گردشگری قم تعریف و بازنشر شود

دکتر آقازاده گفت: گرچه برگزاری این پاتوق برکات زیادی دارد ولی مباحث نباید در پاتوق محصور شود بلکه بایستی کلیدواژگان گردشگری قم در همین جمع تعریف و بازنشر شود.

مدیر گردشگری با اشاره به اینکه قم علاوه بر جنبه مذهبی از جاذبه‌های گردشگری متعددی برخوردار است ادامه داد: امروز می‌خواهیم پارادایمی را در صنعت گردشگری ایجاد کنیم و بگوییم جایگاه فعلی قم، در خور شأن آن نیست. گرچه شهر یزد از لحاظ مذهبی به قم نمی‌رسد ولی رسالت مذهبی خود را بهتر انجام می‌دهد.

وی خاطرنشان ساخت: یک کار مطالعاتی بالغ بر ۹۰۰ ساعت کار با گروهی متشکل از دو عضو دارای دکترا و کارشناسان گردشگری انجام شده که شامل اطلاعاتی مبتنی بر ظرفیت‌های عام‌تر از جنبه مذهبی آن است. در این مطالعه نزدیک به ۲۸۳ ظرفیت، ۲۹۶ چالش و ۳۸۹ راهکار ارائه شده است.

استاد گردشگری جایگاه قم را ممتاز و استثنایی خواند و گفت: میدان ۷۲ تن قم با ۴۵۰ میلیون نفر تردد از قابلیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد که مورد توجه قرار نگرفته است و در شعاع ۲۰۰ کیلومتری قم، ۲۰ میلیون نفر زندگی می‌کنند که پتانسیل سرشاری است.

ظرفیت‌های گردشگری قم

دکتر آقازاده در ادامه به ظرفیت‌های گردشگری قم پرداخت و اظهار داشت: با توجه به اینکه گردشگری نسل سوم، گردشگری خلاق است، حوزه علمیه قم، بیوت مراجع مانند بیت آیت الله العظمی بروجردی (ره)، مدرسه علمیه جهانگیر خان، فیضیه و حجرات علمای بزرگ جهان تشیع از جذابیت فوق العاده‌ای برای گردشگران ایرانی و خارجی به شمار می‌رود.

گردشگری دیپلماسی

وی افزود: گردشگری دیپلماسی از دیگر ظرفیت‌های گردشگری شهر مقدس قم است. امروز تعداد زیادی از سفیران کشورهای مختلف جهان از قم دیدن می‌کنند و به دیدار بیوت مراجع عظام تقلید می‌روند.

گردشگری آرامش

مدیر گردشگری قم کسب آرامش روحی را یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری خواند و گفت: قم منبع انگیزش‌های کششی است و امروز هشتاد درصد مسافران برای زیارت و کسب آرامش در حرم مطهر و مسجد جمکران به قم عزیمت می‌کنند.

گردشگری انقلاب

دکتر آقازاده خاطرنشان ساخت: یکی دیگر از ظرفیت‌های گردشگری قم، ظرفیت انقلاب است. امروز محل خیزش تمام انقلاب‌های جهان از جاذبه‌های گردشگری محسوب می‌شوند. از این رو بیت حضرت امام خمینی (ره) و مسجد اعظم قم بعنوان مراکز و هسته‌های اولیه شکل گیری انقلاب اسلامی ایران، برای گردشگران داخلی و خارجی حائز اهمیت هستند.

گردشگری سلامت

وی ادامه داد: گردشگری سلامت از دیگر جاذبه‌های گردشگری قم می‌باشد و با احداث بیمارستان‌های تخصصی مانند بیمارستان جوادالائمه علیه السلام قم به جایگاه خوبی در زمینه گردشگری سلامت دست پیدا خواهد کرد.

طبیعت گردی

مدرس گردشگری به ظرفیت‌های طبیعی قم اشاره کرد و گفت: یکی از این ظرفیت‌ها پیاده‌راه کوه خضر  است که از روبروی باغ پرندگان آغاز می‌شود و اگر در بین راه امکانات صخره‌نوردی و آبشارهای مصنوعی احداث شود، قابلیت ایجاد ژئو پارک در این منطقه بکر ایجاد خواهد شد.

لزوم مهیاسازی سازوکار رفاهی برای گردشگران

وی با اشاره به اینکه یکی از مستلزمات اساسی گردشگری، مهیا سازی مراکز تفریحی و تجاری در اطراف سایت‌های گردشگر می‌باشد، افزود: در دیدار با آقای علیرضا ارجمندی، مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم، اعلام شد که ۳۰۰ باب مغازه در مرکز تجاری شمسه در اطراف حرم مطهر بلا استفاده مانده است و این بدین معناست که گرچه زمینه برای کسب درآمد از گردشگران فراهم است ولی از این ظرفیت به خوبی استفاده نمی‌شود.

مدرس گردشگری با اشاره به اهمیت تولید سرمایه از ظرفیت‌های گردشگری تاکید کرد: برگزاری این پاتوق فرصتی است تا با ایجاد مطالبه به سراغ مسؤولین برویم تا فرصت‌های گردشگری را به محصول تبدیل کنیم.

دکتر آقازاده گفت: مراکز گردشگری تاریخی، اقامتگاه‌ها، مراکز پذیرایی، رستوران‌ها، تفریح‌گاه‌ها، مراکز خدماتی، درمانی، بهداشتی و حتی مراکز سوخت و ده‌ها مرکز مرتبط با گردشگر، منابع تولید سرمایه و پول است؛ در حالیکه برخی از مسؤولین بر این اعتقادند که چگونه به زائر خدمات مجانی ارائه دهیم.

میهمان ویژه سومین پاتوق گردشگری در پایان اظهار امیدواری کرد با برگزاری این پاتوق‌ها و تبادل نظر همه دست‌اندرکاران گردشگری اعم از راهنمایان تور، آژانس‌ها، هتل‌ها و مراکز اقامتی و … بتوانیم گردشگری در قم را رونق بخشیم و با بهره‌مندی از اساتید حاضر در این پاتوق از تجربیات سودمند آنان بهره‌مند شویم.

در ادامه این نشست، برخی از اساتید، پیش‌کسوتان و کنشگران صنعت گردشگری قم به اظهار نظر و معرفی خود پرداختند.

گزارش تصویری خبر

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف