پادکست شش دقیقه با گردشگری:

اپیزود 44: شب یلدا

اپیزود 44: شب یلدا
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
پادکست شش دقیقه با گردشگری:

اپیزود 44: شب یلدا

شب یلدا به عنوان یکی از مهمترین جشن های ایرانی است که به تنهایی انگیزه بالایی برای حضور گردشگران در ایران و آشنایی با این فرهنگ تاریخی فراهم نماید. واژه «یلدا» ریشه سُریانی دارد و به معنای ولادت و تولد، و آخرین شب پاییز و بلندترین شب سال در نیمکره شمالی است.


لینک در سایر پادکست خوان ها:

متن پادکست

سلام همفسر به آوای سه شنبه این هفته خوش اومدین
من سید جلال امیرعطایی هستم و شما در حال گوش دادن به پادکست شیش دقیقه با گردشگری هستید. این پادکست کوتاه کاریه از موسسه گردشگری آوای فطرت که سه شنبه ها تقدیمتون میشه.

تا اینجا از گردشگری و میراث فرهنگی با مطالب مختلف گفته ایم و شنیده ایم همونطور که میدونیم مبحث میراث فرهنگی با تقسیم بندی ملموس و ناملموس بودن زیبایی های زیادی را رقم می زند.

شب یلدا

در ایران به واسطه گستردگی جغرافیایی و به دنبال آن فرهنگی و قومیتی که دارد در زمینه وجود تنوع این آداب و رسوم بسیار غنی است. جشن باستانی شب یلدا، از سال 1388 در فهرست میراث معنوی کشور قرار گرفته و به واسطه تلاش مسئولین شب یلدا در سال ۲۰۲۲ میلادی (۱۴۰۱)، به‌طور مشترک بین ایران و افغانستان به‌عنوان میراث ناملموس جهانی یونسکو ثبت شد.
بر اساس تعریفی که مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در بیست‌ودومین اجلاس خود در سال ۲۰۱۷ به تصویب رساند، گردشگری فرهنگی به نوعی از فعالیت گردشگری اشاره دارد که در آن انگیزه اساسی بازدیدکننده، یادگیری، کشف، تجربه و مصرف جاذبه‌های فرهنگی ملموس و ناملموس است
گردشگری در سال‌های اخیر با هدف آشنایی با فرهنگ و ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی مناطق و مسیرهای گردشگری از جمله مهمترین سفرها در سطح جهان به شمار می‌رود و باعث ترویج وتقویت سفرهای ملی و بین المللی که منجر به ارزش های اقتصادی و حفظ و بقای فرهنگها ست.

میراث فرهنگی شب یلدا

دکتر منوچهر جهانیان، عضو هیئت مدیره انجمن علمی گردشگری ایران در یادداشتی در خصوص یلدا نوشته است: میراث فرهنگی امروز وامدار آیین های فرهنگی بسیاری است. که از جمله آنها می‌توان به «شب یلدا» اشاره نمود که به گفته مورخان پیشینه هفت هزار ساله دارد
برخی قدمت این مراسم را بیش از ۷ هزار سال تخمین می‌زنند؛ اما در واقع، شب یلدا در سال ۵۰۲ پیش از میلاد، توسط داریوش اول هخامنشی به‌طور رسمی وارد تقویم ایران باستان شد. 

مراسم شب یلدا

مراسم آیین شب یلدا خود یکی از رویدادهای مهم گردشگری ایران به شمار می رود، به ویژه در سالهای اخیر با گرایش گسترده ای که به جذب و توسعه گردشگری از طریق رویدادها صورت گرفته است، شب یلدا به عنوان یکی از مهمترین جشن های ایرانی است که به تنهایی انگیزه بالایی برای حضور گردشگران در ایران و آشنایی با این فرهنگ تاریخی فراهم نماید.

ریشه یابی یلدا

واژه «یلدا» ریشه سُریانی دارد و به معنای ولادت و تولد، و آخرین شب پاییز و بلندترین شب سال در نیمکره شمالی است. این شب شب اول ماه دی، چله بزرگ زمستان که تقریبا با ولادت حضرت مسیح (ع) همزمان است می باشد. منظور از تولد، ولادت خورشید (مهر یا میترا) است. رومیان آن را ناتالیس آنایکتوس یعنی روز تولد مهر شکست ناپذیر می نامند. ابوریحان بیرونی از این جشن با نام میلاد اکبر نام برده و منظور از آن را میلاد خورشید دانسته است. یلدا یا شب چله به همراه آیین هایی که در این شب برگزار می شود، یک سنت باستانی است.
انواع خوراکی ها، شب نشینی، حافظ خوانی، دورهمی خانواده ها و جمع صمیمی و دوستانه آنان مانند قدیم ها گردآمدن دور کرسی و سایر آیین ها و رسوم مناطق مختلف هر کدام به تنهایی می تواند برای یک گردشگر خارجی به عنوان جاذبه تلقی گردد و هیجان انگیز باشد.
موسیقی ها و لباس های سنتی ایرانیان در هر یک از مناطق ایران، انواع خوراکی و سوغات،صنایع دستی و صفا و صمیمیت خانواده ایرانی در هر یک از مناطق، همگی جاذبه ای برای توسعه گردشگری است. ایرانیان در شب یلدا تا نیمه شب بیدار می‌مانند و با یکدیگر معاشرت می‌کنند؛ آن‌ها برای سپری‌ کردن این شب طولانی، خود را با انواع خوراکی‌ها سرگرم می‌کنند. در سفره شب یلدا، چراغ نماد نور، آب نماد پاکی و میوه‌های قرمز رنگی چون انار، هندوانه، انگور، چغندر و عناب نماد گرما هستند. علاوه بر آن، در این سفره خوراکی‌های دیگری نظیر انواع شیرینی، میوه‌های خشک و آجیل نیز قرار می‌گیرد.
این آیین و رویداد تاریخی، در استان قم نیز پر طرفدار بوده و است، و چون پیوست دینی و صله رحم را تشدید می کند، زنده و پویا مانده است

سخن آخر

همسفران گرامی
به پایان این قسمت رسیدیم. مارو در شبکه های اجتماعی دیگر مانند ایتا، اینستاگرام و تلگرام دنبال کنید و با بازدید از سایت اوای فطرت دات آی آر در جریان آخرین اخبار موسسه قرار بگیرید.
اگه شما هم مطلبی درباره گردشگری دارید برای ما بفرستید تا با نام و نشان خودتون منتشر بشه.
عمر شادی ها و سلامتی تان یلدایی باد

پایان پیام
ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف