پادکست شش دقیقه با گردشگری:

اپیزود 42: میل های تاریخی قم

اپیزود 42: میل های تاریخی قم
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
پادکست شش دقیقه با گردشگری:

اپیزود 42: میل های تاریخی قم

در این پادکست به معرفی میل های تاریخی قم می پردازیم. از بناهایی که در طی مسیرها از گذشته تا اکنون بسیار کارآمد و مشکل گشا بوده میل های راهنما بوده اند که شاید امروزه نقش میل ها را دنیای دیجیتال و اپلیکیشن های سفر بازی می کنند اما در قدیم از سازه های کمکی سفر محسوب می شدند.


لینک در سایر پادکست خوان ها:

متن پادکست

سلام همفسر به آوای سه شنبه این هفته خوش اومدین
من سید جلال امیرعطایی هستم و شما در حال گوش دادن به پادکست شیش دقیقه با گردشگری هستید. این پادکست کوتاه کاریه از موسسه گردشگری آوای فطرت که سه شنبه ها تقدیمتون میشه.

میل های تاریخی

از بناهایی که در طی مسیرها از گذشته به اکنون بسیار کارآمد و مشکل گشا بوده است، میل های راهنما بوده اند که شاید امروزه نقش میل ها را دنیای دیجیتال و اپلیکیشن های سفر بازی می کنند اما در قدیم از سازه های کمکی سفر محسوب می شدند.

کارکرد میل ها

اما میل چیست؟ تک بنایی است که به آن چراغدان و چراغ‌پایه گفته می‌شده از لحاظ لغوی محل نور و روشنایی و جای نار یا همان آتش بوده است در دوران پیش از اسلام مناره یا میل راهنما را جهت راحتی مسافران می‌ساختند.

عموماً در کنار راه‌ها و جاده‌ها می‌ساختند و در تاج آنها آتشی روشن میکردند تا مسافران با دیدن نور آنها در شب‌های تاریک یا روزهای مه گرفته راه را از بی‌راه تشخیص دهند.

مناره‌ها یا میل‌ها، از همان ابتدای ساخت‌شان بنایی مستقل بوده‌اند و ربطی به بنایی دیگر نداشته‌اند. از میل‌ها در دوران باستان برای پیام‌رسانی، پست و راهنمایی راه‌ها استفاده می‌شده؛. بیشتر میل‌های ایران متعلق به سده‌های چهارم تا ششم هستند و همگی میل‌ها یک پلکان برای بالا رفتن دارند.

میل های قم

استان قم نیز به علت واقع شدن در مسیر تردد ها و جاده ها ‌مخصوصا جاده مهم ابریشم از این سازه بهره مند بوده، میل هایی چون صفرعلی، بابک، شهرستان، میل سنگی علی آباد، میل سنگی راهجرد، میل سنگی امامزاده عبدالله، میل سنگی مِیَم، میل سنگی دره مقبول آباد و چاهک.
هر کدام از اینها با توجه به موقعیتی که داشتن و در زمان هایی که ساخته شدن، از ویژگی هایی خاص خودشون هم برخوردارن.

میل صفرعلی قم

میل صفرعلی که در بخش مرکزی قم و روی کوه سپر رستم و غرب روستای کاج با ارتفاع ۶\۸۰ متر است
نمای آن از لاشه سنگ و ملات ساروج با برج مخروطی ناقص است. شرایط قرار گیری میل به نحوی است که از سه جهت اشراف دارد.

میل بابک قم

میل بابک، در غرب میل صفرعلی و بر روی بلندترین قله رشته کوه شمالی دره واقع شده بطوریکه در بالای میل به تمامی دره ها دید وجود دارد.
این دو میل یک ساعت راهپیمایی با هم فاصله دارند.قدمت این دو را از سفال های مکشوفه به دوره سلجوقی می دانند.

میل شهرستان قم

میل شهرستان، در بخش مرکزی در جنوب جاده آسفالت قم - سراجه با قدمت مربوط به ساسانی که به احتمال زیاد در وسط شهر ساسانی «شهرستان» بوده.

میل سنگی علی آباد قم

میل سنگی علی آباد که در ۵۰ کیلومتری جاده قم - تهران در کنار قلعه سنگی علی آباد واقع شده. ارتفاع ۱۱ متری این میل با مدخل طاقی هلالی و پله های مارپیچ جذابیت خاص دارد.
همچنین با توجه به زمان ساخت کاروانسرا که قدمت سلجوقی دارد عمر این میل نیز به همان دوره منسوب می شود.

میل سنگی راهجرد قم

میل بعدی، میل سنگی راهجرد که در نزدیکی روستای دیزیجان و مشرف به گذرگاه زواریان واقع شده، ارتفاع از سطح دشت این میل ۶۰ متر و ارتفاع باقیمانده ۴\۲۵ متر که با توجه آثار مصالح، مربوط به سلجوقیان می باشد.

میل امامزاده عبدالله قم

میل امامزاده عبدالله، که در کنار جاده قدیم قم - اصفهان و نزدیک روستای چشمه علی روی ارتفاعات واقع شده که شکلی مخروطی دارد و در کنار آن میل جان پناه هم ساخته شده. ارتفاع میل ۶\ ۴۰ متر است. شباهت این میل شبیه به میل سنگی مِیَم و باز هم متعلق به دوره سلجوقی ست.

میل میم قم

میل برجی مخروطی با اتاقک مسدود داخل آن در روستای مِیَم، با ارتفاع ۹ متر است. این میل در بخش کهک واقع شده. سبک این میل شبیه به میل صفرعلی ولی با مقیاس کوچکتر است. که به زمان سلجوقی بر می گردد.

میل های سنگی دره مقبول آباد قم

میل های سنگی دره مقبول آباد و چاهک که در بخش خلجستان قم واقع شده اند. میل مقبول آباد در نواحی کوهستانی روستای مقبول آباد با ارتفاع باقیمانده ۲\۷۰ متر است که نمای میل از لاشه سنگ «بوم آورد» و استوانه ای شکل است. این میل در دوران سلجوقی ساخته شده و راهنمای مسافرانی بوده که از ساوه به سمت تفرش و قم و بالعکس می آمدند.

میل چاهک قم

اما میل چاهک با توجه به سفال های بدست آمده از آن، قدمت از دوره ساسانی و اسلامی دارد و با توجه به معماری سنگ چینی آن شباهت به چهار طاقی نویس دارد. این میل دارای نقشه مدور بیرونی و چلیپایی است.
می دونیم که در دیگر استان های کشورمون از این سازه و معماری زیاد داشته ایم و داریم، و می تونیم در مسیرهای سفرمون اونها رو ببینیم و از آنها حفاظت کنیم تا به دیگر نسل ها برسانیم

سخن پایانی

همسفران گرامی
به پایان این قسمت رسیدیم. مارو در شبکه های اجتماعی دیگر مانند ایتا، اینستاگرام و تلگرام دنبال کنید و با بازدید از سایت اوای فطرت دات آی آر در جریان آخرین اخبار موسسه قرار بگیرید.
اگه شما هم مطلبی درباره گردشگری دارید برای ما بفرستید تا با نام و نشان خودتون منتشر بشه.
خانه دلتان همیشه روشن باشد خدا پشت و پناهتان

پایان پیام
ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف