پادکست شش دقیقه با گردشگری:

اپیزود 41: مدرسه های تاریخی قم

اپیزود 41: مدرسه های تاریخی قم
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
پادکست شش دقیقه با گردشگری:

اپیزود 41: مدرسه های تاریخی قم

 در این پادکست به معرفی مدرسه های تاریخی قم می پردازیم. در راستای جایگاه ویژه شهری و تمدنی قم، وجود مدرسه های خاص مثل مدرسه فیضیه، مدرسه دارالشفا، مدرسه جهانگیرخان، مدرسه رضویه، مدرسه خان، مدرسه حاجی،مدرسه مومنیه، مدرسه حجتیه و همچنین مدرسه حکیم نظامی سابق از امتیازات این شهر محسوب میشوند.


لینک در پادکست خوان ها:

متن پادکست:

سلام همسفر به آوای سه شنبه این هفته خوش اومدین
من سید جلال امیر عطایی هستم و شما در حال گوش دادن به پادکست شش دقیقه با گردشگری هستید. این پادکست کوتاه کاریه از موسسه گردشگری آوای فطرت که سه شنبه ها تقدیمتون میشه.


چنین گفت پیغمبر راست گوی

 گهواره تا گور دانش بجوی


از توصیه های موکد در مکتب اسلام کسب دانش و معرفت است.
تا اینجا متوجه موضوع این اپیزود شدید و مشخصه که میخواییم از درس و مشق و مدرسه بگیم.

مدارس تاریخی قم

یکی از دستاوردهای ایرانیان از گذشته تا به اکنون مکتبخانه ها،مدرسه ها،مَدرَس ها و دانشگاه ها بوده که از دانشمندان و حکیمان برجسته و مشهور ایرانی می توان به این نکته پی برد.
در راستای جایگاه ویژه شهری و تمدنی قم، وجود مدرسه های خاص مثل مدرسه فیضیه، مدرسه دارالشفا، مدرسه جهانگیرخان، مدرسه رضویه، مدرسه خان، مدرسه حاجی،مدرسه مومنیه، مدرسه حجتیه و همچنین مدرسه حکیم نظامی سابق از امتیازات این شهر محسوب میشوند.
با ما باشید تا این مدرسه ها رو به شما معرفی کنیم:


مدرسه فیضیه 

این مدرسه تاریخی در خیابان آستانه و جنب حرم مطهر حضرت معصومه(س) قرار داره که بنای اولیه آن به قرن ۵ ه ق می رسد. در دوره شاه طهماسب صفوی بازسازی شد که در حال حاضر به جز ایوان جنوبی واقع در ورودی صحن عتیق آستانه، اثری ازش نیست.
در پی اضافاتی که به این مدرسه انجام گرفت، مدرسه کوچکی متصل به فیضیه در سال ۱۰۵۴ق ساخته شد. سپس مدرسه و آب انبار دیگری توسط وزیر شاه عباس دوم به اینجا اضافه شد.
به مرور زمان، این بناها مهجور و محقر شد تا فتحعلیشاه مدرسه کنونی را ساخت.
هم اکنون مدرسه فیضیه ۱۰۰ حجره و چهار ایوان در چهار طرف دارد.

مدرسه دارالشفا 

دارالشفا به معنای شفاخانه در سال ۱۰۵۵ ه ق ساخته شد. همونطور که از نام این بنا برمیاد، ابتدا به عنوان بیمارستان ساخته شد و تغییرات زیادی را تا به الان به خود دیده است. در حال حاضر بخش مختصری از مدرسه و آب انبار باقی مانده است.

مدرسه جهانگیرخان

این مدرسه یادگار دوران صفوی هست و به نام های ناصری و جانی خان نیز معروف است. طبق اقوال تاریخی جهانگیرخان از اصفهان به قم آمد و این مدرسه را با ۲۰ حجره یک طبقه به صورت ۲۰ ضلعی بنا کرد.از ویژگی خاص اینجا باید به نقشه چند ضلعی و سر در زیبای آن اشاره کرد.
این مدرسه در زمان ناصرالدین شاه روبه خرابی گذاشت و اقدامات تعمیر نیز در همین دوران صورت گرفت.


مدرسه رضویه 

این مدرسه از زمان افغان ها که جایگاه سکونت طایفه «لک» ها بوده به مدرسه لک ها معروف است.
فیض معتقد است چون این مدرسه به دستور ابن الرضا محمد بن احمد موسی مبرقع احداث شده به نام رضویه مشهور است.
این مدرسه نیز دستخوش تخریب می شود که توسط اَبدال بیک حاکم قم در سال ۱۰۹۴ ق بازسازی شد ولی در حال حاضر فقط سر در ورودی به طرف بازار کهنه باقی مانده. در زمان فتحعلی شاه قاجار هم این تخریب مجدد به وجود آمد که توسط آقاخان محلاتی پیشوای فرقه اسماعیلیه آقاخانی تعمیر شد.

مدرسه حاجی

این مدرسه در ۴۵ متری عمار یاسر، نزدیک میدان میر شده است.این مدرسه به خواسته آیت الله حاج ملا محمد صادق مجتهد و توسط میرزا آقاخان نوری به صورت مسجد و مدرسه ب ساخته شد.
مدرسه در دو طبقه و دارای سر در ورودی، ایوان بلند در ضلع غربی شبستانی ستون دار در پشت ایوان، تزیینات کاشیکاری و کتیبه های تاریخی است.

مدرسه خان 

این مدرسه در گذرخان نزدیک حرم بنا شده است.
تاریخ ساخت بنا حدودا ۱۱۲۳ ق و بانی آن مهدی قلی خان خلجی قمی از علما و شعرای قم است.
این بنا در زمان محمد شاه قاجار توسط میرزا عبدالباقی خان تجدید بنا شد و بازارچه ای به آن ضمیمه شد و سال ها بعد نیز مجدد توسط آیت الله بروجردی مرمت شد.

مدرسه مومنیه

این مدرسه قدیمی قم در کوچه ۳۴ خیابان انقلاب (یا همان چهارمردان) واقع شده است و قدمتی صفوی دارد و توسط وزیر اعظم شاه سلطان حسین صفوی در ۱۱۱۳ ق ساخته شده که زیر نظر مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی تجدید بنا شد.

مدرسه حجتیه

این مدرسه که در میدان شهدا، خیابان حجتیه قرار دارد، به همت مرحوم آیت الله سید محمد حجت کوه کمره ای در سال ۱۳۶۴ ق با خرید پارک کامران میرزا پسر ناصرالدین شاه قاجار ساخته شد، و وجه تسمیه آن به سبب مرحوم آیت الله حجت است. این مدرسه با دو طبقه مجزا و ۱۲۶ اتاق به شکل مربع مستطیل است. این مدرسه یکی از بزرگترین مدارس قم است که در حال حاضر محل تحصیل طلاب غیر ایرانی است.

سخن پایانی

همسفران گرامی
به پایان این قسمت رسیدیم. مارو در شبکه های اجتماعی دیگر مانند ایتا، اینستاگرام و تلگرام دنبال کنید و با بازدید از سایت اوای فطرت دات آی آر در جریان آخرین اخبار موسسه قرار بگیرید.
اگه شما هم مطلبی درباره گردشگری دارید برای ما بفرستید تا با نام و نشان خودتون منتشر بشه.
شما را به خدای بزرگ می سپارم
پایا و پاینده باشید

پایان پیام
ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف