پادکست شش دقیقه با گردشگری:

اپیزود40: دبیرستان حکیم نظامی قم دارالفنون دوم ایران

اپیزود40: دبیرستان حکیم نظامی قم دارالفنون دوم ایران
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
پادکست شش دقیقه با گردشگری:

اپیزود40: دبیرستان حکیم نظامی قم دارالفنون دوم ایران

این پادکست به مناسبت ساخت موزه اسناد در این مدرسه می باشد که نشان از دلسوزی و دغدغه مندی علاقمندان فرهنگ این مرز و بوم است، تهیه شده است. این مدرسه به دارالفنون دوم ایران مشهور است. و آدرس آن واقع در قم، خیابان معلم میدان روح الله می باشد.


لینک در پادکست خوان ها:

متن پادکست

سلام همسفر به آوای سه شنبه این هفته خوش اومدین
من سید جلال امیر عطایی هستم و شما در حال گوش دادن به پادکست شش دقیقه با گردشگری هستید. این پادکست کوتاه کاریه از موسسه گردشگری آوای فطرت که سه شنبه ها تقدیمتون میشه.

ساخت موزه اسناد 

این پادکست به مناسبت ساخت موزه اسناد در این مدرسه می باشد که نشان از دلسوزی و دغدغه مندی علاقمندان فرهنگ این مرز و بوم است تهیه شده است

دارالفنون دوم ایران

این مدرسه به دارالفنون دوم ایران مشهور است. و آدرس آن واقع در خیابان معلم نرسیده به چهارراه شهدا می باشد. این مدرسه با نام اولیه حکمت در سال ۱۳۱۴ ه ش کلنگ خورد. و بعدها با نام حکیم نظامی شهرت یافت و امروز با نام مدرسه امام صادق علیه السلام شناخته می شود.

معماری ماکسیم سیرو

بنای این دبیرستان توسط ماکسیم سیرو از طرف آندره گدار معمار فرانسوی طراحی شد که در کنار دیگر آثار وی مانند بنای دانشگاه تهران، دبیرستان های سعدی اصفهان، پهلوی بروجرد، شاپور کازرون، ایرانشهر یزد، صفوی اردبیل و اردیبهشت رامسر و حتی هتل شاه عباسی اصفهان و ورزشگاه های حافظیه شیراز و اصفهان نام برد.

ویژگی های معماری دبیرستان حکیم نظامی

در مورد ویژگی های معماری این دبیرستان باید شرح مختصری از آن را با هم بشنویم.
علی اصغر حکمت که دو سال را در سوربن پاریس در رشته ادبیات تحصیل کرده بود. پس از بازگشت در وزارت معارف هدف هایی تازه برای آموزش و پرورش کودکان ایران طراحی کرد. یکی از هدف ها طراحی فضای مناسب در معماری مدرسه های نوین بود. فضای سبز گسترده، زمین های ورزشی، کتابخانه، آزمایشگاه های تخصصی و تالار گردهمایی از مهمترین افزونه های مدرسه سازی دوره ی اوست.
از‌آنجا که آندره گدار و ماکسیم سیرو هم فرانسوی بودند در این هدف گذاری با او همسو شده و خواسته او را بهبود بخشیدند. ساختمان هایی که در ایران در آن زمان طراحی کردند دارای ویژگی های خاصی چون: کارآمدی و تناسب با هدف بنا، کشیدگی ساختمان بصورت غربی- شرقی، توجه به اقلیم و دسترسی مصالح، پایداری در دوره زمانی طولانی و دسترسی آسان به بخش های گوناگون و بهره گیری بهینه از هوا و نور طبیعی بود که اینها در ساخت مدرسه حکیم نظامی رعایت شد.
سیرو این فضا را چنان طراحی کرده بود که فاصله ی میان بنا و خیابان، باغی پر درخت باشد تا گذشتن از آن فضا سبب‌آمادگی روحی دانش آموزان شود و اکسیژنی فزاینده هم برای دبیرستان فراهم آورد. همچنین با توجه به اقلیم گرم و خشک قم، سقف های بلند و بازشوهای بسیار و ایوانی سایه گستر و راه رو برای اتاق ها پیش بینی شد که از شدت گرما و سرما کلاس ها بکاهد و پنجره های بلند جهت بهره مندی دانش آموزان از نور طراحی شد.

کتابخانه و تالار دبیرستان حکیم نظامی

حکیم نظامی تنها مدرسه قم بود که در آن زمان تالاری مناسب برای گردهمایی و سخنرانی و دیگر برنامه هایش داشت و چون نخستین تالار شهر بود برای جشن ها و رویدادهای مهم مدرسه های دیگر و دیگر سازمان و نهادهای شهر، بهره برداری می شد، و یاری رسان مدیران بود، برای این منظور دو مسیر جداگانه پس از سردر طراحی شده بود که یکی به ورودی اصلی ساختمان و دیگری به ورودی تالار می رسید.
از ویژگی های فرهنگی و پرورشی این مدرسه می توان به افزوده های ویژه نوین مانند کتابخانه و تالار اشاره کرد که در بنای دبیرستان طراحی شده بود، خواندن کتابهای فرادرسی به شکل انجمن های کتابخانه، سالنامه ادبی و سخنرانی، موجبات مناظره میان دانش آموزان را ایجاد کرد و تالار چند منظوره، زمینه را برای پیدایش انجمن تئاتر موسیقی فراهم آورد.

آخرین تغییرات دبیرستان حکیم نظامی

در طی سالها این مدرسه دستخوش تغییرات زیادی شده است، در دهه ۴۰ حوض و آبنما حیاط جنوبی حذف شد تا جایی برای صف آرایی دانش آموزان فراهم شود. در دهه ۵۰ زمین فوتبال چمن کاری شد. پس از انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ زمین فوتبال برای برگزاری نماز جمعه به کار گرفته شد. در سال ۱۳۶۱ به مدرسه امام صادق علیه السلام تغییر نام پیدا کرد. در دهه ۹۰ با پیگیری های داوطلبانه آقای مجید داداش نژاد و با همکاری برخی از دانش آموختگان و بازماندگان آنان، بخشی از راهروی طبقه دوم دبیرستان به مرکز اسناد و موزه دبیرستان تبدیل شد.

سخن پایانی

همسفران گرامی
به پایان این قسمت رسیدیم. مارو در شبکه های اجتماعی دیگر مانند ایتا، اینستاگرام و تلگرام دنبال کنید و با بازدید از سایت اوای فطرت دات آی آر در جریان آخرین اخبار موسسه قرار بگیرید.
اگه شما هم مطلبی درباره گردشگری دارید برای ما بفرستید تا با نام و نشان خودتون منتشر بشه.
شما را به خدای بزرگ می سپارم
پایا و پاینده باشید

پایان پیام
ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف