پادکست شش دقیقه با گردشگری:

اپیزود 38: قم قدیم 3 (دوران مغول)

اپیزود 38: قم قدیم 3 (دوران مغول)
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
پادکست شش دقیقه با گردشگری:

اپیزود 38: قم قدیم 3 (دوران مغول)

در پادکستهای قبل از قم تاریخی از دوران باستان و دوران بعد از اسلام تا به دوره مغول صحبت کردیم، در این بخش به وجود این شهر پر از فراز و نشیب در دوران مغول و تیموریان می پردازیم.


در سایر پادکست خوان ها:

متن پادکست:

سلام همفسر به آوای سه شنبه این هفته خوش اومدین
من سید جلال امیرعطایی هستم و شما در حال گوش دادن به پادکست شیش دقیقه با گردشگری هستید. این پادکست کوتاه کاریه از موسسه گردشگری آوای فطرت که سه شنبه ها تقدیمتون میشه.
در پادکستهای قبل از قم تاریخی از دوران باستان تا به مغول صحبت کردیم، در این بخش به وجود این شهر پر از فراز و نشیب در دیگر دوره های تاریخی می پردازیم.

قم در دوران مغول

در دوره مغول، مجدد قم دچار تعصبات مذهبی شد. و به کلی ویران شد. و در اثر حمله سردار جبه نویان، قم به تلی خاک و خاکستر تبدیل شد.
به گونه ای که زکریا قزوینی در آثار العاده می نویسد: قم شهری است واقع در بلاد جبل در سابق بزرگ و نیکو پرنعمت و اکنون بیشتر آن ویران و نابود است.
این ویرانی به حدی بود که محل شهر به طرفین رودخانه و مجاورت آستانه حضرت معصومه(س) منتقل شد و شهر اسلامی «براوِستان» به نام قم درویش خوانده میشد و دیگر احدی حاضر نشد به خانه سابق خود باز گردد.

قم در دوره تیموریه

مورخ «تاریخ رویان» قم و مضافات را در سال ۷۶۴ ق در تصرف قدرت محلی- خاندان صفی می داند و قبل از آمدن تیموریان قم توسط خاندان اصیل محلی صفی اداره می شد.
شاردن می نویسد؛ تیمور چون مخالف شیعه بود، و مذهب تسنن داشت، قم را کاملا ویران کرد.
همچنین اوژن فلاندن، سیاح دیگر فرانسوی چنین می گوید: تیمور به قم لطمه ای نرسانده و شاید از برکت فاطمه (س) باشد، به راستی که باید گفت تیمور به شهر قم کاری نداشته وبه جواهرات آستانه دلبستگی داشته و تنها حرم و برخی از لوازم آنجا را به یغما برده،
عباس فیض نیز معتقد است تیمور به استثنای دانشمندان و هنرمندان باقی مردم را به قتل رسانده.
اما «مدرسی طباطبایی» معتقد است اظهارنظر سیاحان بدون هیچگونه مستند و صرفا ذوقی، تخیلی و حدسی است و به طور قطع در جریان یورش های تیمور نه تنها قم ویران نشد و مردم قتل عام نشدند، بلکه اصولا تیمور قم را ندیده و از آن به رسم عبور گذر نکرده و بهترین شاهد این مدعا را کتاب های « ظفرنامه یزدی » و « شامی » می داند.

قم در دوران فرزندان تیمور

فرزندان تیمور به قم توجه ویژه داشتند، طوری که شاهرخ به آبادانی قم پرداخت و صنایع دستی و کشاورزی را گسترش داد و به ضرب سکه پرداخت و گنجینه های هنر و معماری زیادی در قم پدید آمد.
در زمان میرزا سلطان محمد بهادر، پسر بایسنقر قم را تختگاه خود قرار داد سید ظهیرالدین مرعشی، قم را دارالسلطنه نامید.
در زمان دولت آق قویونلو و قراقویونلو در قرن نهم قم مورد توجه سران بوده و نوشته اند اقامتگاه زمستانی شاهان آن سلسله ها بوده.


همسفران گرامی
به پایان این قسمت رسیدیم. مارو در شبکه های اجتماعی دیگر مانند ایتا، اینستاگرام و تلگرام دنبال کنید و با بازدید از سایت اوای فطرت دات آی آر در جریان آخرین اخبار موسسه قرار بگیرید.
اگه شما هم مطلبی درباره گردشگری دارید برای ما بفرستید تا با نام و نشان خودتون منتشر بشه.
ایام به کام روزگارتون خوش

پایان پیام
ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف