پادکست شش دقیقه با گردشگری:

اپیزود 37: کوروش در آموزه های اسلامی

اپیزود 37: کوروش در آموزه های اسلامی
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
پادکست شش دقیقه با گردشگری:

اپیزود 37: کوروش در آموزه های اسلامی

در این اپیزود به مناسبت فرارسیدن روز گرامیداشت کوروش به این نکته می پردازیم که آیا او پیامبر بوده است؟ آیا ذوالقرنین در قرآن همان کوروش است؟


در پادکست‌های دیگر بشنوید:

متن پادکست

سلام همفسر به آوای سه شنبه این هفته خوش اومدین
من سید جلال امیرعطایی هستم و شما در حال گوش دادن به پادکست شش دقیقه با گردشگری هستید. این پادکست کوتاه کاریه از موسسه گردشگری آوای فطرت که سه شنبه ها تقدیمتون میشه.
در پادکست قبل درباره داستان کوروش کبیر و فرمان آزادی یهودیان صحبت کردیم.
فرمان کوروش در کتاب عِزرا کاهن از این قرار هست:
«من، کوروش پادشاه پارس، اعلام می‌دارم که یهوه، خدای آسمانها، تمام ممالک جهان را به من بخشیده است و به من امر فرموده است که برای او در شهر اورشلیم که در یهوداست خانه‌ای بسازم. »

آیا کورش پیامبر بود؟

با شنیدن این متن این سوال در ذهن ایجاد میشه که آیا کورش پیامبر بود؟
مورخان درباره تاریخ زندگانی و خصلتهای کورش، اختلاف نظرهای فراوانی دارند. از آنجا که زندگی کورش از جنبه فتوحاتش، شباهت زیادی با ذوالقرنین دارد، این فرضیه قوت گرفته، که او همان ذوالقرنین است و ذوالقرنین پیامبر بوده است، پس کورش پیامبر بود. امّا این یک «احتمال» است که کوروش همان ذوالقرنین باشد، از طرفی آیات قرآن صراحتی بر پیامبری ذوالقرنین ندارند و روایات اسلامی پیامبری ذوالقرنین را نفی می کنند.

ذوالقرنین کیست؟

در قرآن کریم، از پادشاهی به عنوان ذوالقرنین یاد شده است که شباهت های بسیاری با کوروش کبیر در زمان هخامنشیان دارد.
ابوالکلام محی الدین احمد آزاد از مفسرین قرآن متوفای 1379 قمری، اولین کسی است که به تطبیق کوروش کبیر و ذوالقرنین با بیان استدلال های منطقی پرداخته است.
بعد از ایشان مفسرانی مانند علامه طباطبایی در تفسیر المیزان، آیت الله مکارم شیرازی و شهید مطهری و برخی دیگر علما نیز قائل به تطبیق ذوالقرنین اسلام با کوروش کبیر دارند.
برخی از مهمترین دلایل برای تطبیق ذوالقرنین اسلام با کوروش کبیر به سفرهای مشرق و مغرب کوروش و فتوحات او باز می گردد.
عدالت پیشگی، رعیت پروری، سخاوتمندی و مروت کوروش در جنگ ها و صلح را می توان دلیل محکم دیگری دانست که کوروش را یکی از پیامبران الهی و یا یکی از پادشاهان عادل زمان دانست. ساختن سد و دلایل دیگری برای اثبات این مدعا استفاده شده است ک ذوالقرنین، همان کوروش کبیر است.

هرودوت و کورش

هرودوت، مورخ یونانی مى نویسد: «کورش فرمان داد تا سپاهیانش جز به روى جنگجویان شمشیر نکشند و هر سرباز دشمن که نیزه خود را خم کند او را نکشند و لشکر کورش فرمان او را اطاعت کردند.
و نیز «هرودوت» درباره او مى نویسد: «کورش، پادشاهی کریم، سخى و بسیار ملایم و مهربان بود، مانند دیگر پادشاهان به اندوختن مال حرص نداشت بلکه، نسبت به کرم و عطا حریص بود، ستم زدگان را از عدل و داد برخوردار مى ساخت و هر چه را متضمن خیر بیشتر بود، دوست می داشت».

پایه‌گذار دولت پارس و پدر ایران، زندگی و پیروزی‌هایش و پایان کار، آیا او ذو القرنین است؟

مهم‌ترین شخصیت علمی و مذهبی جهان عرب، صابر صالح زَغلول در سال ۲۰۱۱ کتابی تحت عنوان «پایه‌گذار دولت پارس و پدر ایران، زندگی و پیروزی‌هایش و پایان کار، آیا او ذو القرنین است؟» به رشته تحریر درآورده است.
وی نظرات مختلفی راجع به ذوالقرنین را بیان کرده و نتیجه می‌گیرد که دیدگاه یکی بودن ذوالقرنین اسلام و کوروش کبیر ایران به واقعیت نزدیک تر است.
در کنار تمام مؤیدات و دلایلی که برای انطباق کوروش و ذوالقرنین در آموزه های اسلامی است، نظرات دیگری نسبت به ذوالقرنین وجود دارد، از جمله برخی اسکندر مقدونی را شخصیت ذوالقرنین می دانند.
چه کوروش را ذوالقرنین بدانیم مانند برخی از علما برجسته و چه او را ذوالقرنین ندانیم، بی تردید و به تایید تاریخ، کوروش کبیر یکی از پادشاهان بزرگ، عادل و سخاوتمند بوده است.
پادشاهی کوروش کبیر را می توانیم نمونه ی حکمرانی بر مبنای خرد و حکمت دانست.
صنعت گردشگری در بسیاری از موارد نیازمند بازارسازی و بهره مندی از داشته های تمدنی و فرهنگی جامعه میزبان است.
کوروش و تمدن پارس از مهمترین داشته های میراثی و تمدنی ایران است که در سال 2004 به ثبت جهانی یونسکو نیز رسیده است.
این گنجینه عظیم نیازمند مدیریت و تولید محصولات گردشگری مناسب برای شناساندن تاریخ و فرهنگ ایران به جهانیان است.


همسفران گرامی
به پایان این قسمت رسیدیم. مارو در شبکه های اجتماعی دیگر مانند ایتا، اینستاگرام و تلگرام دنبال کنید و با بازدید از سایت اوای فطرت دات آی آر در جریان آخرین اخبار موسسه قرار بگیرید.
اگه شما هم مطلبی درباره گردشگری دارید برای ما بفرستید تا با نام و نشان خودتون منتشر بشه.
شما را به خدای بزرگ می سپارم
پایا و پاینده باشید

پایان پیام
ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف