پادکست شش دقیقه با گردشگری:

اپیزود سی و پنجم: قم قدیم 2 (پس از اسلام)

اپیزود سی و پنجم: قم قدیم 2 (پس از اسلام)
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
پادکست شش دقیقه با گردشگری:

اپیزود سی و پنجم: قم قدیم 2 (پس از اسلام)

در این اپیزود با قم و جایگاه آن در زمان پس از گسترش  اسلام در ایران سخن خواهیم گفت. 


لینک پادکست در کست باکس:

متن پادکست:

سلام همفسر به آوای سه شنبه این هفته خوش اومدین
من سید جلال امیرعطایی هستم و شما در حال گوش دادن به پادکست شیش دقیقه با گردشگری هستید. این پادکست کوتاه کاریه از موسسه گردشگری آوای فطرت که سه شنبه ها تقدیمتون میشه.

در پادکست پیشین در باره قم قبل از اسلام و عمران و آبادانی این شهر گفتیم و شنیدیم. تمام آن مدارک و اسناد نشان از عظمت و بزرگی این شهر داشته. چون اعراب از فتح قم نام میبرند، و سپاهی جهت تسخیر این شهر اعزام می کنند.

ورود اشعریون به قم

قم در آن زمان که آیین زرتشتی داشتند، در سال ۲۳ق به دست سپاه اسلام و به فرماندهی ابوموسی اشعری فتح شد.اشعریان که قم را پایگاه شیعه امامیه گردانیدند برای نخستین بار معارف شیعه را به طور رسمی در آن تدریس کردند. سپس فتح بابی شد تا سادات به قم مهاجرت کنند. همچنین ولایت عهدی امام رضا(ع) در خراسان، سفر حضرت معصومه (س)‌، شیوه زندگی عبادی مردم قم، منزل گزینی قم توسط سادات و تشکیل حکومت سادات زیدی در ری و طبرستان عوامل انگیزشی برای مهاجرت به قم در آن دوره محسوب می شد.

قم در زمان عباسیان

بعد از افول اشعریان، قم در زمان عباسیان با اینکه خاستگاه شیعیان بود، مورد بی مهری و سختگیری خلفا قرار گرفت. اقوال مختلفی در مورد ورود امام رضا (ع) نیز نقل و نقض شده، اما عده ای وجود مدرسه رضویه در قم و تکیه شاه خراسان نشانه هایی از حضور و اقامت ایشان در این شهر می دانند.

ورود حضرت معصومه (سلام الله علیها) به قم

در روال تاریخی، ورود حضرت معصومه (س) به قم را داریم، ایشان در سفر از مدینه به خراسان در میانه راه که نزدیکی ساوه امروزی میباشد مورد حمله قرار گرفتند، و پس از بیماری از همراهان خواستند که ایشان را به قم برسانند، و موسی بن خزرج ایشان را در ملک شخصی خود سکنی داد و بعد از وفات، ایشان را در باغ شخصی خود با عنوان باغ بابلان، محل فعلی حرم به خاک سپرد.
حکومت عباسیان و شورش های آن دوره اوضاع پر فراز و نشیبی را برای قمیان رقم میزد. در این دوره آخرین آتشکده این سرزمین خاموش شد تا صدای اذان از مسجد ابوالصدیم اشعری به دو قسمت شهر برسد. در زمان طاهریان، صفاریان، سامانیان و علویان، قم جزو بلاد عراق عجم بود و تابعیت عباسیان را داشت.

ورود حضرت موسی مبرقع به قم

در این زمان که مصادف است با قرن سوم قمری فرزندان و نوادگان ائمه به قم مهاجرت کردند که اولین کسی که از سادات رضویه در سال ۲۵۶ ق به قم آمد موسی بن محمد بن علی بن موسی الرضا بود
در زمان آل بویه قم رو به آبادانی رفت. در سال ۳۷۸ ق صاحب بن عُبّاد وزیر فخرالدوله از حسن بن قمی خواست که تاریخ قم را به رشته تحریر درآورد.

قم در زمان غزنویان و سلجوقیان

در سلسله های غزنویان و سلجوقیان، هرچه در نیمه اول قرن پنجم تنش های مذهبی شیعه و سنی، به شهر قم آسیب وارد شد، اما از نیمه دوم طلیعه های پیشرفت، آشکار گردید.
میر ابوالفضل عراقی، مساجد، مناره ها و مدارس مهمی ‌ در قم بنا و قبه حضرت معصومه (س)تجدید بنا شد.
افرادی چون تاج الملک، مجدالملک بَراوِستانی،کمال الدین ثابت محمد خان که اهل قم بودند با شرایط عمرانی که برای قم ایجاد کردند باعث شدند در اواسط قرن شش، قم جزو شهرهای آباد باشد طوری که در آن زمان دو نماز جمعه در آن اقامه میشد.

تا به اینجا قم را در دوره های مختلف مرور داشتیم و ادامه شرایط قم در سلسله های تاریخی و دوره های زمانی را در پادکست های دیگر دنبال خواهیم نمود.

همسفران گرامی
به پایان این قسمت رسیدیم. مارو در شبکه های اجتماعی دیگر مانند ایتا، اینستاگرام و تلگرام دنبال کنید و با بازدید از سایت اوای فطرت دات آی آر در جریان آخرین اخبار موسسه قرار بگیرید.
اگه شما هم مطلبی درباره گردشگری دارید برای ما بفرستید تا با نام و نشان خودتون منتشر بشه.
ایام به کام روزگارتون خوش

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف