پادکست گردشگری در شش دقیقه:

اپیزود سی و دوم: گردشگری ادبی و روز بزرگداشت شمس

اپیزود سی و دوم: گردشگری ادبی و روز بزرگداشت شمس
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
پادکست گردشگری در شش دقیقه:

اپیزود سی و دوم: گردشگری ادبی و روز بزرگداشت شمس

در تقویم کشور هفتم مهرماه به نام روز بزرگداشت شمس تبریزی و روز جهانی عرفان نام‌گذاری شده است. این پادکست درباره گردشگری ادبی است. 


لینک پادکست در کست باکس:

متن پادکست:

سلام همفسر به آوای سه شنبه این هفته خوش اومدین
من سید جلال امیرعطایی هستم و شما در حال گوش دادن به پادکست شیش دقیقه با گردشگری هستید. این پادکست کوتاه کاریه از موسسه گردشگری آوای فطرت که سه شنبه ها تقدیمتون میشه.

گردشگری ادبی

در تقویم کشور هفتم مهرماه به نام روز بزرگداشت شمس تبریزی و روز جهانی عرفان نام‌گذاری شده است.
مکان های مربوط به نویسندگان، فضاهای مرتبط با داستان ها، کتاب های ادبی، جشنواره هـای ادبـی، هنرهای خلاق، و فیلم ها و تولیدات رسانه ای و مانند آن از نمادهای گردشگری ادبی است که می توان یکی از خوشه های گردشگری فرهنگی و گردشگری میراث دانست. جاذبه های ادبی به دلیل ارتباط با فرهنگ جامعه می تواند به عنوان یک جاذبه گردشگری پایدار مطرح شود.
ادب و فرهنگ و هنر از دیرباز جایگاه بزرگی در بین مردم ایران داشته است. مردمان فراوانی که صاحب ادب و فرهنگ و هنر بوده اند در ایران زیسته اند و مقبره ها و آرامگاه های فراوانی در سرتاسر کشور از این مردمان وجود دارد. از خیام در نیشابور گرفته تا حافظ و سعدی در شیراز، تا بابا طاهر در همدان و فردوسی در طوس و ده ها نمونه دیگر که هر کدام به تنهایی می توانند یک قطب گردشگری محسوب شوند.
نتایج پژوهش استاد امیرحسین حکمت نیا، مدرس و پژوهشگر گردشگری ادبی نشان داد، عنصر فرهنگی مانند ادبیات، به عنوان بخشی از منابع گردشگری معرفی شده که قابلیت های جدیدی در جذب گردشگر دارد.

شمس و مولوی

شمس، مرشد و راهنمای مولوی بوده و در همه جای جهان به‌دلیل این اهمیت شناخته شده است.
حتی اگر از دید گردشگری هم به این مقوله بنگریم، شمس راهنمای جامع مولوی بوده و وی را برای سفر فیزیکی و بالتبع سفر درونی و لبیک گفتن به ندای آوای فطرت آماده کرده است.

گردشگری معنوی

بارگاه شمس تبریزی یکی از فرصت گردشگری معنوی کشور است. آرامگاه وی در خوی و دارای پتانسیل های پذیرش مهمانان و گردشگران می باشد. در مبحث گردشگری یکی از نکاتی که بسیار مورد توجه هست روح و معنویت است که با فطرت و وجود آدمی عجین شده. همانگونه که در سطور قبلی بیان شد، انتخاب روز جهانی عرفان در سالروز بزرگداشت شمس تبریزی، از غنای فرهنگی و میراثی کشورمان ایران نشات می گیرد و وظیفه تمامی فعالین و دغدغه مندان گردشگری را سنگین می کند تا با برنامه های منسجم و هدفمند از عهده معرفی آن به جهانیان به نحو احسن برآمده و وجوه گردشگری آن را نیز در قالب گردشگری معنوی باید و شاید به نمایش و معرفی گذارند.

باز هم اشاره کنیم که شخصیتهای ادبی برجسته ای در قم بوده اند و مقبره آنان برجاست که از جمله آنان شاعره معاصر پروین اعتصامی است که در پادکست مدفونین حرم حضرت معصومه به آن اشاره کردیم.
همسفر عزیز
به پایان این قسمت رسیدیم. مارو در شبکه های اجتماعی دیگر مانند ایتا، اینستاگرام و تلگرام دنبال کنید و با بازدید از سایت اوای فطرت دات آی آر در جریان آخرین اخبار موسسه قرار بگیرید.
اگه شما هم مطلبی درباره گردشگری دارید برای ما بفرستید تا با نام و نشان خودتون منتشر بشه.
ایام به کام روزگارتون خوش

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف