پادکست شش دقیقه با گردشگری:

اپیزود سی ام: ‎شنیدنی های مراحل ساخت حرم حضرت معصومه (س) - بخش دوم

اپیزود سی ام: ‎شنیدنی های مراحل ساخت حرم حضرت معصومه (س) - بخش دوم
2 رای    میانگین 5.0/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
پادکست شش دقیقه با گردشگری:

اپیزود سی ام: ‎شنیدنی های مراحل ساخت حرم حضرت معصومه (س) - بخش دوم

این قسمت درباره معرفی حرم مطهر حضرت معصومه در زمان قاجار است و مطالبش از کتاب « آشنایی با تاریخچه معماری حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه با اشاره بر رمز و رازهای گنبد مطهر» اثر دکتر محمد آقازاده و «قم نگینی در دل کویر» اثر آقای حسین صادقی انتخاب شده است.


لینک پادکست در کست باکس

متن پادکست

سلام همفسر به آوای سه شنبه این هفته خوش اومدین

من سید جلال امیرعطایی هستم و شما در حال گوش دادن به پادکست شیش دقیقه با گردشگری هستید. این پادکست کوتاه کاریه از موسسه گردشگری آوای فطرت که سه شنبه ها تقدیمتون میشه.
در این قسمت، به ادامه نحوه ایجاد تغییرات و اضافات حرم مطهر حضرت معصومه (س) می پردازیم.

بازسازی حرم در زمان قاجار

در سال ۱۲۱۸ق فتحعلی شاه قاجار کاشی های گنبد را برداشت و گنبد مطهر را با خشت های طلا جایگزین کرد، همچنین در سال ۱۲۳۶ قمری مسجد بالاسر را بنا کرد و در ۱۲۴۹ سقف و پایه ستون ایوان شاه اسماعیل را به اتمام رساند.
در پی وسعت بخشی به صحن عتیق، بقعه ای هم برای مدفن فتحعلی شاه ساخته شد.
از آنجا که هر پادشاه و حکمرانی، بنا به میل و روحیات خود علاقه ای به ایجاد اضافات و تغییرات جهت ماندگاری نام خود داشت، هر کدام به نوبه خود این امور را انجام دادند.
مثلا کیکاووس میرزا که مدتی حاکم قم و کاشان بود سقف گنبد را در ۱۲۱۵ ق مقرنس و آیینه کاری نمود.
شهاب المُلک گلدسته های ایوان طلا را بنا نهاد.
کامران میرزا قسمت بالایی آن دو گلدسته را طلا کرد.
میرزا شفیع که حاکم یزد بود، از یزد سنگهای مرمری فرستاد تا رواق را سنگفرش کنند، وسنگ های قدیمی را درایوان بزرگ یعنی ایوان طلا استفاده کردند.
امین السلطان، صحن جدید را بنا نهاد و شالوده آن را آقا ابراهیم امین السلطان پی ریزی کرد.
نقشه این صحن را استاد حسن معمار قمی طراحی نمود. ایشون از معماران چیره دست عصر قاجار بود و یادگاری تیمچه بزرگ فرش قم و طاق مسجد سپهسالارِ حاج میرزا حسین خان در تهران از آثار دیدنیش هستند. همچنین امین السلطان گرداگرد صحن، حجراتی بنا نمود که بعد ها مقابر اشراف شد و کتیبه کاری های کاشی، با اشعار نستعلیق و حوض وسط صحن اموری بود که به شکوه و جلال این حرم افزود.
دیگر افرادی چون، میرزا علی اصغر خان اتابک، آقا سید محمدباقر، متولی آستانه، حاج مهدی سلامت، نظام السلطنه حسین قلی خان مافی، عزت الدوله، میرزا نصرالله فراهانی به اصلاحات کتیبه های حرم، تعمیر ایوان صحن زنانه، ساخت دارالسیاده و ساخت درب های نقره و یا خاتم بخشی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) پرداختند.

ساخت موزه آستانه 

در سال ۱۳۱۴ قمری هم در صحن زنانه یعنی طرف غربی حرم، اولین موزه عمومی ایران، یا همان موزه آستانه مقدسه ساخته شد.
گنبد مطهر، صحن، ایوان آینه، ضریح، ایوان طلا، مسجد بالاسر قسمتهایی از این آستان مقدس هستند که بانی ها و اضافات خاص و دیدنی خود را دارند.

گنبد مطهر حرم حضرت معصومه 

گنبد مطهر از روزی که ساخته و بازسازی و مرمت شده، دارای دوره های مختلفی می باشد، این گنبد شلجمی است و قاعده آن ۸ ضلعی می باشد.
ضریح مطهر با خشت های مختلف الشکل از مربع مستطیل وکوکبی و نیم کوکبی در رنگهای لاجوردی، نقره ای، قهوه ای و فیروزه ای آراسته شده بوده که بانی آن در ابتدا مظفر بن احمد بن اسماعیل، بوده است.
ایوان طلا واقع در صحن عتیق از بناهای دوران شاه اسماعیل صفوی است و کاشی های معرق لاجوردی به زیبایی های آن می افزوده.
ایوان آینه هم که از شاهکارهای ایوان های مزین است، جلوه و جلال خاص خود را دارد. و این ایوان دارای گلدسته هایی ست که بلندترین گلدسته های آستانه است. و از دو جنبه ی ساختمان و ارتفاع حائز اهمیت هستند. و مسجد بالاسر هم که دارالسیاده بوده از دیگر ملحقات این مجموعه می باشد.
از شما دعوت می کنیم در کنار زیارت های خود از حرم حضرت معصومه(س) این بار با کمک راهنمایان گردشگری از دیدگاه معماری - فرهنگی و تاریخی هم این حرم شریف را بازدید کنید تا آنچه در این مقال نمی گنجد را از تورهای گردشگری دریافت نمایید و خاطراتی ماندنی برای خود بسازید.

همسفر عزیز
به پایان این قسمت رسیدیم. مارو در شبکه های اجتماعی دیگر مانند ایتا، اینستاگرام و تلگرام دنبال کنید و با بازدید از سایت اوای فطرت دات آی آر در جریان آخرین اخبار موسسه قرار بگیرید.
اگه شما هم مطلبی درباره گردشگری دارید برای ما بفرستید تا با نام و نشان خودتون منتشر بشه.
ایام به کام روزگارتون خوش

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف