پادکست شش دقیقه با گردشگری:

اپیزود بیست و هشتم: کاروانسراهای قم (3)

اپیزود بیست و هشتم: کاروانسراهای قم (3)
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
پادکست شش دقیقه با گردشگری:

اپیزود بیست و هشتم: کاروانسراهای قم (3)

در این پادکست درباره سایر کاروانسراها مثل پاسنگان، البرز، الله قلی، کوه نمک، صدری و طَلاب صحبت کنیم.


لینک پادکست در کست باکس

متن پادکست

سلام همفسر به آوای سه شنبه این هفته خوش اومدین

من سید جلال امیرعطایی هستم و شما در حال گوش دادن به پادکست شیش دقیقه با گردشگری هستید. این پادکست کوتاه کاریه از موسسه گردشگری آوای فطرت که سه شنبه ها تقدیمتون میشه.

در پادکست قبل درباره کاروانسراهای علی آباد،  صدرآباد و کاروانسرای سنگی علی آباد صحبت کردیم.
در این پادکست درباره سایر کاروانسراها مثل پاسنگان، البرز، الله قلی، کوه نمک، صدری، طَلاب صحبت کنیم.

کاروانسرای پاسنگان

کاروانسرای پاسنگان در بخش مرکزی، در کنار جاده قدیم قم- کاشان به طرف جاده خاکی منتهی به روستای زنبورک واقع شده، و دارای پلان مربع و چهار ایوانی است. دو آب انبار در خارج از کاروانسرا که یکی احتمالا قاجاری و دیگری که آب انباری سنگی و متعلق به دوره ایلخانی است.البته آب انبار دیگری هم در صحن وجود داشته.
تاریخ بنا اقوال گوناگونی دارد که «مولر» به سال ۱۸۰۷ م نسبت می دهد که بانی آن هم بازرگانی قزوینی به نام « حاجی محمد باقر» می داند. و نصرت الله مشکاتی متعلق به به ۱۳ قمری، و ماکسیم سیرو به پیش از شاه عباس اول صفوی.
این بنا به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خودش مناسب رصد آسمان و ستارگان است.

کاروانسرای البرز

کاروانسرای البرز در بخش مرکزی در روستای البرز واقع شده که مصالح اصلی این بنا آجر با زیرسازی سنگ در دیوارها. در این قسمت مجموعه بناهایی شامل کاروانسرا، مسجد، آب انبار، حمام، خانه اربابی و باغ مهم ترین ویژگی های این مجموعه است که این کاروانسرا هم بخشی از آن محسوب می گردد.

کاروانسرای الله قلی

کاروانسرای الله قلی که در روستای الله قلی در بخش سلفچگان با قدمت صفوی، به صورت ۴ ایوانی و با خشت و آجر می باشد. ویژگی بارز این کاروانسرا تزیینات خاص آن در قسمت های مختلف بنا ست، بطور مثال بعد ورودی دالانی با طول ۱۳متر ۶۹ سانت وجود دارد که سقف آن به سه گنبد عرقچینی پوشیده شده و دارای تزیینات آجرکاری و هر سه گنبد متفاوت از یکدیگر.

کاروانسرای کوه نمک

کاروانسرای کوه نمک که در کنار جاده قم به سمت جعفریه است و تقریبا مقابل گنبد نمکی واقع شده و دارای قدمتی صفوی به نقل از کتاب کاروانسراهای ایران. این بنا چهار ایوانی و مربع است که دارای ۷ برج می باشد، ۴ تا در گوشه های مربع و ۳ تای دیگه در وسط اضلاع جنوبی و شرقی و غربی.
از عوامل تزئینی این کاروانسرا، فرورفتگی محراب مانند سه ایوان است که آثار آجری باقی مانده در قسمت هایی از آن به چشم می خورد. همچنین برجستگی های مستطیل شکل که در ازاره اطراف کاروانسرا توسط سنگ ایجاد شده.
کاروانسرا صدری و طلاب دو کاروانسرای باقیمانده است که ابتدا درمورد صدری خواهیم گفت.

کاروانسرای صدری

کاروانسرای صدری که در انتهای منطقه زندآباد بعد از کمربندی ابتدای جاده جعفریه قرار گرفته. با توجه به قدمت قاجاری بودن ان اما آثاری چون برج هایی با معماری ایلخانی و سلجوقی دارد.
ورودی بنا در ضلع شرقی است و دارای ۱۲ برج که پلان برجها قسمتی از هندسه یک ۱۲ ضلعی با پوشش گنبدی. این کاروانسرا دارای اجزای شهری همچون حمام و مسجد است. و می توان به عنوان شهری کوچک دوره قاجاری در نظر گرفت. قوس ها و طاق های تزیینی و زیبای کاروانسرا از ویژگی های خاص آن است. اما شاخص اصلی اینجا، حمام میان صحن آن است که گنبدی بودن آن و تزیینات مقرنسی و کاربندی های آن ویژگی های خاص آن محسوب می گردد.

کاروانسرای طلاب

کاروانسرای طلاب، که گاهی هم ترلاب خوانده می شود، در ۳۰ کیلومتری جاده قدیم قم اراک واقع شده، قدمتی سلجوقی صفوی دارد. از دو بنای چهار ایوانی تشکیل شده و ورودی آن از جنوب شرقی است، همزمان با ساخت کاروانسرا آب انباری هم جهت استفاده مسافران و رهگذران ساخته شده بوده است. که دارای ۴ ستون آجری و ۹ چشمه طاق ویگ گنبد کوتاه و عرقچین آجری ست.
در اینجا به پایان معرفی کاروانسراهای استان قم رسیدیم و امیدواریم مورد رضایت شما دوستان و همراهان قرار گرفته باشه، البته که باز هم باید بگیم برای سر زدن به این بناها همراهی و هماهنگی با راهنمایان گردشگری از ملزومات اصلی می باشد تا سفری ایمن و خاطره انگیز رقم بخوره
همسفران عزیز
به پایان این قسمت رسیدیم. مارو در شبکه های اجتماعی دیگر مانند ایتا، اینستاگرام و تلگرام دنبال کنید و با بازدید از سایت اوای فطرت دات آی آر در جریان آخرین اخبار موسسه قرار بگیرید.
اگه شما هم مطلبی درباره گردشگری دارید برای ما بفرستید تا با نام و نشان خودتون منتشر بشه.
ایام به کام روزگارتون خوش

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف