پادکست گردشگری در شش دقیقه:

اپیزود بیست و ششم: کاروانسراهای قم

اپیزود بیست و ششم: کاروانسراهای قم
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
پادکست گردشگری در شش دقیقه:

اپیزود بیست و ششم: کاروانسراهای قم

در این اپیزود به دیگر کاروانسراهای قم می پردازیم. کاروانسراهایی چون کاج محمد آباد، البرز، حوض سلطان، عسگرآباد، کوشک نصرت، کاروانسراهای گلی و آجری دلاک، منظریه، علی آباد، پاسنگان و... مجموعه ای هستند که ما در استان داریم.


لینک پادکست در کست باکس

متن پادکست

سلام همفسر به آوای سه شنبه این هفته خوش اومدین
من سید جلال امیرعطایی هستم و شما در حال گوش دادن به پادکست شیش دقیقه با گردشگری هستید. این پادکست کوتاه کاریه از موسسه گردشگری آوای فطرت که سه شنبه ها تقدیمتون میشه.
همسفر عزیز
در اپیزود کاروانسرا دیرگچین اشاره ای کلی به این سازه خاص معماری و البته خدماتی رفاهی داشتیم. در این اپیزود به دیگر کاروانسراهای قم می پردازیم. کاروانسراهایی چون کاج محمد آباد، البرز، حوض سلطان، عسگرآباد، کوشک نصرت.

کاروانسرا چیست؟

کاروانسراها از آثار تاریخی دیدنی و مهم ایران هستند که روزگاری محل استراحت و نفس تازه کردن کاروان هایی بودند که پس از ساعت ها پیاده روی به این محل پناه می بردند، اسب هایشان را در اصطبل های کاروانسرا جا می دادند و خودشون هم تغذیه واستراحتی می داشتند. راه های پررفت و آمد ایران مملو از این کاروانسراهاییه که هر کدام به دست حکمرانانی در گوشه و کنار ساخته شدند. و با هنر و زیبایی های معماری به اثری ماندگار تبدیل شدند.

کاروانسراهای قم

در این اپیزود به دیگر کاروانسراهای قم می پردازیم.
کاروانسراهایی چون کاج محمد آباد، البرز، حوض سلطان، عسگرآباد، کوشک نصرت، کاروانسراهای گلی و آجری دلاک، منظریه، علی آباد، پاسنگان، باقرآباد، صدرآباد و کاروانسرای سنگی علی آباد، الله قلی و کاروانسرای کوه نمک، صدری مجموعی هستند که ما در استان داریم.
هر کدام از اینها با این ویژگی های خاص بر حسب موقعیت جغرافیایی، مصالح، زمان و دوره ساخت جنبه حفظ و نگهداری و البته بازدید را دارند

کاروانسرای محمد آباد کاج

بطور مثال، کاروانسرای محمد آباد کاج، به نقل از کتاب قم نگینی در دل کویر نوشته آقای حسین صادقی، بی شک بزرگترین بنای استان قم است و این کاروانسرای چهار ایوانی با ۷ برج توخالی می باشد، و به استثنای سر در آجری بنا از لاشه سنگ ساخته شده. این کاروانسرا دارای آب انباری در سمت شرق و زیر حجره و ایوان و جلوی آن تعبیه شده بوده.

کاروانسراهای آجری و گلی پل دلاک

کاروانسراهای آجری و گلی پل دلاک که به فاصله ۳۰ متر از یکدیگر قرار دارند. پل دلاک دقیق در میانه این دو کاروانسرا قرار گرفته. در کنار این مجموعه شواهدی حاکی از وجود کوره اجر پزی جهت ساخت بنا موجود می باشد. بر حسب گزارش کیانی و کلایس کاروانسرای آجری متعلق به دوران صفوی ست.

کاروانسرای حوض سلطان

کاروانسرای حوض سلطان که در شمال شرق دریاچه حوض سلطان واقع شده صفوی - قاجاری می باشد و چون در شرایطی واقع شده بوده که با کمبود آب مواجه بوده اینجا نیز دارای آب انبار بوده.

کاروانسرای عسگرآباد

کاروانسرای عسگرآباد با قدمت قاجاری و با فاصله کم از پل عسگرآباد در مجاورت جاده باستانی واقع شده، نکته قابل توجه در رابطه با پل و کاروانسرا قرارگیری ورودی اصلی کاروانسراست که دقیقا نقطه تلاقی بنا با راستای مسیر باستانی است.

کاروانسرای کوشک نصرت

کاروانسرای کوشک نصرت واقع در ۳۵ کیلومتری جاده قدیم قم - تهران، شباهت زیادی به منازل اواخر قاجار دارد، که احتمالا بنایی کوچک در نزدیکی چاه شکل گرفته و در دوره های بعدی گسترش یافته. از ویژگی این کاروانسرا، تنوع پوشش های آن است. مانند سقف های گنبدی مسطح آجری، خشتی و سقف های الواری که پوششی از الیاف گیاهی دارد.

کاروانسرای منظریه

کاروانسرای منظریه، با فاصله ۲۵ کیلومتری جاده قدیم قم - تهران قاجاری می باشد. به نظر ماکسیم سیرو، معمار فرانسوی دوره قاجار، این کاروانسرا بدون شک آشنایی و ارتباط با معماری کاروانسرای علی آباد داشته و کوشش کرده در اینجا سبک پر طمطراقی استفاده نماید. مصالح به کاررفته شامل لاشه سنگ، آجر، کاشی و ملات گچ می باشد. البته در حال حاضر این این کاروانسرا به عنوان انبار پادگان مورد استفاده قرارگرفته.

کاروانسرای باقرآباد

کاروانسرای باقرآباد، که در تقاطع جاده قدیم تهران- قم در راستای راه اصلی و کاروان هایی که در طول دوران قاجار در حرکت بوده اند قرار گرفته. این کاروانسرا با عبور جاده قدیم به دو نیم شده، قسمت شرقی دارای چشمه و غربی فضای اصلی کاروانسرا می باشد
تا بدین جا، برخی از کاروانسراها را به اختصار مرور کردیم و به پایان این اپیزود رسیدیم، ادامه این آثار ارزشمند تاریخی را به برنامه های بعدی موکول می نماییم.

همسفران عزیز
به پایان این قسمت رسیدیم. مارو در شبکه های اجتماعی دیگر مانند ایتا، اینستاگرام و تلگرام دنبال کنید و با بازدید از سایت اوای فطرت دات آی آر در جریان آخرین اخبار موسسه قرار بگیرید.
اگه شما هم مطلبی درباره گردشگری دارید برای ما بفرستید تا با نام و نشان خودتون منتشر بشه.
ایام به کام روزگارتون خوش

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف