از آشوریان ۶۰۰۰ ساله تا مسیحیت ۲۰۰۰ ساله

دیدار با کشیش مسیحیان آشوری در کلیسای مارگی‌ورگیز

دیدار با کشیش مسیحیان آشوری در کلیسای مارگی‌ورگیز
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
از آشوریان ۶۰۰۰ ساله تا مسیحیت ۲۰۰۰ ساله

دیدار با کشیش مسیحیان آشوری در کلیسای مارگی‌ورگیز

مؤسسه آوای فطرت و معنویت در راستای برگزاری سلسله کارگاه‌های تخصصی ادیان و با هدف آشنایی با ادیان ایران، کارگاه آشنایی با کلیسای «مارگی‌ور گیز» کلیسای مرکزی شرق آشوری ایران را دوشنبه سی‌ام آبان برگزار کرد.


کلیسای مارگی ورگیز کجاست؟

کلیسای آشوری مارگی‌ورگیز در تهران، خیابان انقلاب، خیابان کارگر جنوبی، خیابان ساعد آقابالازاده قرار دارد که در سال ۱۹۶۱ میلادی بنا گردیده است. ساختمان کلیسا که بر روی صفه ای بنا گردیده دارای پلان مستطیلی شکل و در جهت شرق به غرب قرار دارد. محراب آن در قسمت شرقی کلیسا و ورودی اصلی آن در قسمت جنوبی بنا قرار دارد. در دو طرف محراب دو اطاقک بنا شده است. لازم به ذکر است که نمای ظاهری ورودی اصلی کلیسا اقتباسی است از دروازه شهرباستانی بابل.

شرق آشوریان از قدیمی‌ترین مذاهب مسیحیت هستند

در این کارگاه پدر روحانی، «یوبالیت آلدو» کشیش کلیسای «مار گی‌ور گیز» ضمن خوش‌آمدگویی، به معرفی، مسیحیت شرق آشوری پرداخت و گفت: شرق آشوریان از قدیمی‌ترین ساکنان ایران هستند که از چهار هزار سال قبل در غرب کشورمان سکنی داشتند. از بین ۷۲ قدیس، دو قدیس به نام‌های «مار قَدّی» و «مار مری» به ایران عزیمت کردند و به تبلیغ مسیحیت پرداختند و از آنجا به هند رفتند. اولین کلیسای آشوری در شرق ایران در شهر ارومیه با عنوان کلیسای «ننه مریم» واقع شده است.

وی با اشاره به سلسله مراتب در کلیسای شرق آشوری گفت: اسقف بالاترین رتبه کلیسا را داراست و در حال حاضر اسقف بنیامین مارنرسای، اسقف اعظم کلیسای آشوری شرق ایران است. کشیش و شمّاس مراتب بعدی کلیسای آشوری را تشکیل می‌دهند.

کلیسای مارگی ورگیز برای آشوراییان ایران نوستالوژی دارد

پدر آلدو، به قدمت ۶۱ ساله کلیسای «مار گی‌ور گیز» اشاره کرد و گفت: این کلیسای اسقف نشین، با حمایت‌های مالی آشوریان در سال ۱۹۶۱ به دست قدّیس «مار گی‌ور گیز» ساخته شده و برای همه آشوریان ایران، نوستالوژی دارد زیرا بسیاری از مراسم عقد عروسی و مراسم تشییع، یادبود قدیسان، میلاد عیسی مسیح و سایر مراسم در این مکان انجام می‌شود.

آشوراییان در ایران از امنیت کامل برخوردارند

وی گفت: آشوریان از اقوام اولیه ایرانی هستند که در طول تاریخ قربانی جنگ و تبعید بوده‌اند ولی در کشور ایران از امنیت کامل برخوردارند.

پدر آلدو افزود: کلیسای شرق آشور در اعتقاد به کتاب مقدس و الهیات شباهت‌های زیادی به سایر مذاهب مسیحی دارد ولی دارای تفاوت‌هایی در انجام اعمال عبادی مانند رکوع و سجده‌های طولانی است.

وی درباره فعالیت‌های این کلیسا گفت: به علت همراهی با تعطیلات کشور ایران، در این کلیسا جمعه‌ها زبان آشوری و خط آرامی و معارف مسیحیت تدریس و یکشنبه‌ها مراسم ویژه برگزار می‌شود.

بعد از سخنرانی، برنامه پرسش و پاسخ برگزار شد و بازدیدکنندگان از کلیسا و اتاق‌های آن بازدید کردند و در حیاط کلیسا پذیرایی شدند.

شایان ذکر است، مؤسسه گردشگری آوای فطرت و معنویت، برگزار کننده دوره‌های آموزشی راهنمای گردشگری و تورهای آشنایی با اقوام و ادیان ایرانی، برای علاقمندان می‌باشد.

گزارش تصویری این خبر

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف