عملکرد سالانه موسسه آوای فطرت در سال 1399

عملکرد سالانه موسسه آوای فطرت در سال 1399
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

عملکرد سالانه موسسه آوای فطرت در سال 1399

مؤسسه آوای فطرت در راستای توسعه علمی، ارتقاء سطح آموزش و فرهنگ گردشگری در سال 1399 فعالیت های متنوع و مختلفی در زمینه های آموزشی، مهارتی و میدانی انجام داد.

 


مؤسسه گردشگری آوای فطرت برگزارکننده دوره‌های عمومی و تخصصی گردشگری با مجوز رسمی از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

این مرکز تخصصی در راستای توسعه علمی، ارتقاء سطح آموزش و فرهنگ گردشگری در سال 1399 فعالیت های متنوع و مختلفی در زمینه برگزاری دوره های آموزش راهنمایان گردشگری، کارگاه های تخصصی گردشگری، کارگاه های علمی ادیان، دوره های مهارت افزایی راهنمایان به زبان انگلیسی و سایر فعالیت های تاثیر گذار در عرصه گردشگری انجام داده است.

حوزه های فعالیت در سال 1399

• ایجاد گفتمان نوین بین المللی در عرصه گردشگری دینی برای همسو سازی و توانمند کردن گردشگری دینی کشورها در راستای رونق صنعت گردشگری؛
• پژوهش، تولید محتوی و مطالعات‌ راهبردی در عرصه گردشگری‌ دینی در جهت توسعه صنعت گردشگری با رویکرد تخصصی گردشگری دینی و اقسام آن؛
• آموزش و تربیت نیروی انسانی، اعم از توان‌افزایی راهنمایان‌ تور و فعالین این صنعت؛ آموزش و بهره مندی از روحانیون زبان دان و آشنا با ادبیات بین الملل برای فعالیت های میدانی در عرصه گردشگری دینی؛
• تربیت متخصصین گردشگری‌ دینی و مفسرین میراث فرهنگی با رویکرد تخصصی گردشگری‌دینی (به‌ زبان های مختلف)؛
• تلاش در راستای رونق بخشیدن به صنعت گردشگری‌ دینی با بهره‌مندی از توانمندی های فقه پویای شیعی در مباحث فقهی، اخلاقی و حقوقی؛
• فعالیت های میدانی در قالب های مختلف‌‌ برای گفتمان سازی و ارائه گردشگری‌‌دینی؛
• ارائه قالب های مختلف برای فعالیت در زمینه گردشگری‌ دینی مبتنی بر نیازسنجی و تحقیقات میدانی؛
• رصد، پایش و ارزیابی فعالیت های مرتبط در صنعت گردشگری دینی و زیرشاخه های آن به صورت ملی و بین المللی و ارائه الگوی تراز برای فعالیت در صنعت توریسم با رویکرد تخصصی گردشگری‌ دینی؛

1. برگزاری نشست های تخصصی اسلام‌شناسی و شیعه‌شناسی در شهر مقدس قم

شهر مقدس قم به عنوان مرکز جهان تشیع، جایگاه ویژه ای برای میهمانان فرهیخته خارجی دارد. با اقدامات صورت گرفته توسط این مؤسسه، نشست ها اسلام شناسی و شیعه شناسی، قسمتی از برنامه سفر توریست هایی که به ایران سفر می کنند قرار گرفته است.
میهمانانی که در این جلسات ثبت نام کرده اند، ضمن شرکت در این نشست های صمیمی و پاسخگویی به سوالات دینی و مذهبی آنها توسط روحانی مسلط به ادبیات بین الملل، از شهر مقدس قم نیز بازدید می کنند. برگزاری این نشست‌ها تاثیر مستقیم در رونق صنعت گردشگری در شهر قم داشته و دارد.

2. برگزاری کرسی های آزاد اسلام شناسی و شیعه شناسی در برخی سایت های مذهبی توریست پذیر

مؤسسه گردشگری آوای فطرت و معنویت با انجام مصاحبه، آموزش و ارزیابی از بین متخصصین دینی، اقدام به تربیت و آموزش آنها، برای فعالیت های میدانی در عرصه گردشگری دینی کرده است و آنها را برای تفسیر میراث فرهنگی با رویکرد تخصصی دینی آموزش می دهد.
این مفسرین به زبان های مختلف در استان‌ها و سایت‌های گوناگون و با توجه به نیازسنجی در فصول مختلف سال، فعالیت می کنند. برخی از مبلغینی که واجد شرایط فعالیت در عرصه گردشگری باشند، بعد از مصاحبه، آموزش و ارزیابی، به عنوان کارشناس گردشگری‌ دینی در برخی از سایت های تاثیرگذار اقدام به برگزاری نشست های دوستانه با میهمانان خارجی می کنند.
محور اصلی این نشست‌ها در سال های اخیر، شهر شیراز و حرم مطهر علی بن حمزه علیه‌السلام می باشد که در سال های اخیر رونق فروانی داشته است و این حرم مطهر را در صدر مکانهای مذهبی محبوب برای توریست ها در ایران قرار دارد. (طبق آمار از تریپ ادوایزر و دیگر نهادهای مرتبط با نظر سنجی از توریست ها)


همچنین این مرکز تخصصی در برنامه های مختلف گردشگری مذهبی و معنوی در دیگر سایت های کشور نیز فعالیت می کند. همکاری با حرم مطهر احمد بن موسی (شاه‌چراغ) علیه‌السلام برای توانمندسازی نیروهای بخش بین الملل و اعزام متخصص گردشگری دینی و ارائه محتوی مناسب در آئین های مختلف مذهبی. همکاری با مسجد نصیرالملک شیراز و اعزام متخصصین گردشگری دینی در مناسبت های مذهبی در کنار ارائه محتوی مناسب در ایام مذهبی برای توریست‌ها و میهمانان خارجی.
همکاری با شهر یزد در سال های اخیر برای برگزاری تور معنوی در ماه محرم برای میهمانان خارجی و برگزاری کارگاه و نمایشگاه محرم برای توریست‌ها. البته این فعالیت با همکاری کمیته گردشگری مذهبی شهر یزد(زیر نظر سازمان میراث فرهنگی استان)، شهرداری و اداره اوقاف محقق شده است.

 

3. حضور فعال در صنعت گردشگری با رویکرد تخصصی گردشگری دینی

گردشگری دینی به عنوان یک قسم از اقسام گردشگری و همچنین به عنوان یک جریان در پیشبرد صنعت گردشگری، نیازمند تحقیق، توسعه و ارائه به نهادهای فعال در عرصه گردشگری می باشد.
موسسه آوای فطرت و معنویت به عنوان مجموعه فعال در عرصه گردشگری در رویدادهای مرتبط با این صنعت حضور داشته و تلاش مستمر در راستای گفتمان سازی و تبیین گردشگری دینی و اقسام آن به نهادهای ذی ربط داشته است.

4. پژوهش، تهیه درسنامه و تولید محتوی با رویکرد تخصصی گردشگری دینی

تولید محتوی دینی برای مخاطبین غیر مسلمان (توریست ها) از دشوارترین حیطه های فعالیت این مرکز تخصصی می باشد. ارائه آموزه های دینی به توریست‌ها و پاسخگویی به سوالات دینی آنها، نیازمند بهره مندی از اسلوب و روش مناسب می باشد.
متاسفانه محتوای دینی موجود در عرصه بین‌ المللی و همچنین گردشگری، بیشتر ناظر به مسلمانان بوده که به زبان های مختلف ترجمه شده و متناسب با مخاطبین غیرمسلمان و توریست ها نگاشته نشده اند. از این رو مؤسسه «آوای فطرت و معنوت» اهتمام ویژه‌ای برای پژوهش، تولید علم و گفتمان سازی بر محور غیر مسلمانان و توریست ها دارد و برای این مخاطبین ویژه، اقدام به تولید محتوی در قالب های متعدد کرده است.
این مرکز تخصصی به مناسبت های مختلف دینی و فرهنگی با در نظر گرفتن روحیات توریست ها محتوی دینی مناسب برای آنان در قالب های مختلف تهیه و توزیع کرده است.

 

5. برگزاری دوره های توانمندسازی برای راهنمایان سراسر ایران با عنوان «روش شناسی پاسخگویی به سوالات دینی توریست ها»

بدون‌شک، میهمانان خارجی که به ایران سفر می‌کنند، در کنار سؤالات تاریخی، فرهنگی و معماری؛ پرسش های متعددی نیز از آموزه های دینی و اسلامی دارند که با سفر به ایران در پی یافتن پاسخ برای آن‌ها هستند.
با توجه به پشتوانه علمی مسئولین مؤسسه در علوم اسلامی و همچنین فعالیت های تجربی و میدانی در عرصه توریسم، این مؤسسه برای راهنمایان توریست، کارگاه‌ها و دوره های توانمندسازی در سال های اخیر برگزار کرده، تا ضمن آشنایی راهنمایان تور با مبانی دینی، با اصول و روش پاسخگویی به سوالات دینی غیر مسلمانان آشنا شوند.
در سال های اخیر کلاس های متعددی برای راهنمایان تور در استان تهران و دیگر استان ها با عنوان"روش های پاسخگویی به سوالات دینی توریست" برگزار شده است.
همچنین این مرکز به صورت تمام وقت، حضوری و غیرحضوری (آنلاین) پاسخگوی سوالات دینی راهنمایان توریست می باشد.

6. حضور در موکب امام روح الله فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره)

همه ساله به مناسبت اربعین حسینی در فرودگاه امام خمینی(ره) موکبی برای ایرانیانی که عازم مراسم معنوی پیاده روی اربعین حسینی هستند بر پا می شود.
با همکاری و هماهنگی صورت گرفته با متولیان این موکب، از این فرصت فراهم آمده در موکب امام خمینی (ره) در راستای شناساندن آئین های مذهبی به توریست ها و میهمانان خارجی استفاده می شود. موسسه آوای فطرت و معنویت ضمن اعزام روحانیون زبان دان و متخصص گردشگری دینی، برای توریست ها محتوی دینی متناسب با ایام اربعین در قالب های مختلف ارائه می کند.

7. برگزاری تورهای مسلمان برای مسلمانان اروپایی و امریکایی

تورهای متعددی برای مسلمانان کشورهای اروپایی و آمریکایی در ایران برگزار می‌گردد.
این مرکز تخصصی، با بهره‌مندی از متخصصین تورهای علمی و مذهبی برای مسلمانان در شهرهای زیارتی برگزار می کند، که در کنار سیاحت و زیارت این مسلمانان، به تعمیق باورهای دینی و پاسخگویی به سؤالات مذهبی آنان پرداخته می‌شود.

8. برگزاری نمایشگاه و شرکت در نمایشگاه های ملی

با همکاری حرم مطهر علی بن حمزه علیه السلام در شهر شیراز، به عنوان یکی از مهمترین و پررونق ترین سایت های گردشگری مذهبی در ایران، نمایشگاهی دائمی و متناسب با فصول سال در این حرم برای میهمانان خارجی بر پا شده است.

9. فعالیت گردشگری دینی به مناسبت های مذهبی

آئین های مذهبی یکی از مهمترین علل رونق گردشگری دینی و مذهبی در کشور می باشد.
هر ساله در ایام ماه مبارک رمضان، فاطمیه، محرم و برخی دیگر از مناسبت‌ها، فعالیت های دینی متناسب با فضای توریست، در استان های مختلف صورت می‌گیرد.
«مؤسسه آوای فطرت و معنویت» نیز با بهره‌مندی از متخصصین گردشگری دینی به زبان های انگلیسی، چینی، فرانسوی، اسپانیایی و آلمانی با حضور در سایت های مختلف مذهبی توریست پذیر، اقدام به معرفی و شناساندن آئین های مذهبی به توریست ها و میهمانان خارجی می‌نماید.

10. ارتباط مستمر با توریست ها

ارتباط مستمر و دوستانه با توریست ها به مناسبت های مختلف از جمله مهمترین نگرش های این مرکز تخصصی برای تعمیق و آگاه سازی توریست ها درباره ایران و اسلام می باشد. با بهره گیری از ابزارهای مجازی، جلسات با میهمانان خارجی و توریست ها تنها به چند ساعت خلاصه نمی شود و ارتباط مستمر با آنها در مناسبت های مختلف ادامه دارد.
ثمرات بسیار زیادی از این ارتباط مستمر برای این مرکز تخصصی محقق شده است، در موارد مختلفی توریست‌ها سوالات خود درباره آشنایی با اسلام را از متخصصان این مرکز می پرسند و با مکتب تشیع آشنا می شوند. همچنین با توجه به سانسور شدید رسانه های غربی از نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا، از طریق این پل های ارتباطی این نامه به تمام توریست های مرتبط با این مرکز ارسال گردید و آنها با دیدگاه شیعیان در مورد گروه های تندرو آشنا شدند.
سالانه چندین جلسه اسلام شناسی و شیعه شناسی برای توریست ها برگزار می شود که آنها تنها به دعوت دیگر دوستان خود که در برنامه های این مرکز قبلا شرکت داشته اند، به شهر قم می آیند.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف