پادکست شش دقیقه با گردشگری:

اپیزود بیست و پنجم: آب انبارهای قم

اپیزود بیست و پنجم: آب انبارهای قم
1 رای    میانگین 5.0/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
پادکست شش دقیقه با گردشگری:

اپیزود بیست و پنجم: آب انبارهای قم

ممکن است تا به حال با واژه آب انبار برخورد کرده باشید، اما اطلاعاتی در این زمینه نداشته باشید و با توجه به علاقه تان در زمینه تاریخ و معماری ایرانی برایتان سوال پیش آمده که آب انبار چیست؟ در این اپیزود با آب انبارهای قم بیشتر آشنا می شویم. 


لینک پادکست در کست باکس

سلام همفسر به آوای سه شنبه این هفته خوش اومدین

متن پادکست

من سید جلال امیرعطایی هستم و شما در حال گوش دادن به پادکست شیش دقیقه با گردشگری هستید. این پادکست کوتاه کاریه از موسسه گردشگری آوای فطرت که سه شنبه ها تقدیمتون میشه.

آب انبار چیست

ممکن است تا به حال با واژه آب انبار برخورد کرده باشید، اما اطلاعاتی در این زمینه نداشته باشید و با توجه به علاقه تان در زمینه تاریخ و معماری ایرانی برایتان سوال پیش آمده که آب انبار چیست؟
با توجه به وسعت مناطق گرمسیری در کشور ایران، از زمان های قدیم تا به امروز مسئله تامین و نگهداری آب بخصوص از نوع آشامیدنی آن بسیار مهم و اساسی بوده. در قدیم یکی از مرسوم ترین راه حل ها برای تامین و نگهداری آب آشامیدنی پاک در مناطق گرم و خشک، گرم و مرطوب و حتی سرد و کوهستانی بنایی به نام آب انبار بوده است.

ساختار آب انبارها

این حوضچه سرپوشیده در داخل زمین که با مصالح خاص شرایط خنک نگهداشتن آب رو داشته و همچنین سیستم تمیزی را شامل می شده به بشر آن زمان در راستای تامین جهت نوشیدن بسیار کمک می کرده
از اونجایی که قم هم در منطقه گرم و خشک گرمسیری واقع شده، نیاز اساسی به این سازه بسیار احساس میشده
به همین خاطر ما در استان قم، آب انبارهای متعددی داریم که در ادامه به معرفی چند تایی از اونها می پردازیم،

در اینجا بگیم که، اغلب بناهای بزرگ و پر تردد، مانند کاروانسراها، بازارها آب انبار داشتن، وبعدها و به مرور زمان این آب انبار ها به تعداد زیاد تر در محله ها ساخته شده تا سهولت رو برای سکنه فراهم کنه.

آب انبار شادقلی خان

آب انبار شادقلی خان، آب انبار مدرسه دارالشفا، آب انبار عربستان، آب انبار لب چال، آب انبار وادی السلام، و دیگر آب انبارهایی چون، یزدانشهر، سرحوض، میرزای قمی، امامزاده حمزه، یزدی ها، چال لولو، حاج حسینعلی سزاوار، درخت پیر، دروازه کاشان، رشیدزاده، سلماسی، سید اسماعیل، بازار کهنه تعدادی از بارزترین این بناها می باشند که همچنان آثاری حتی به اندک از آنها باقی مانده.

چون تعداد این آب انبار ها وصف تک به تک آنها در این زمان اندک مقدور نیست وتنها به بعضی از ویژگی های بارز آنها اشاره میکنیم
بطور مثال، آب انبار شادقلی که تغییر کاربری داده و به صورت رستوران فعالیت دارد.

آب انبار دارالشفا

آب انبار دارالشفا در ۱۰۵۵ ه ق توسط وزیر شاه عباس دوم معروف به سارو تقی ساخته شده که کاشی کاری ها و مقرنس و کتیبه ای تاریخی مزین بوده، و در دوره ناصری هم مورد مرمت قرار گرفته،، پوشش سردر دارای مقرنس گچی و منقش زیبایی است و در کمرگاه سردر و بالای درگاه، کتیبه کمربندی بنا بر روی کاشی های خشتی و به خط ثلث سفید محمدرضا امامی نوشته شده است این بنا در دوره ناصری توسط « علی خان» نامی تعمیر شده است.

آب انبار عربستان

آب انبار عربستان شامل سردر، راه پله، پاگرد و مخزن که اصولا دارای بادگیر هایی بوده و نکته ای که حائز اهمیت است اینه که پلان آب انبارهای قم از قاعده کلی مربع مستطیل بودن پیروی می کند وا ین مجموعه ها هم شامل این پلان هستند البته به ندرت و در بیرون شهر قم به صورت دایره ای دیده شده است.
بخش مهم این بنا سردرگاه ورودی با تزیینات آجر بری با گل و بوته و آجر تراش به صورت فلس ماهی و کاشی کاری با تلفیق آجر به صورت رسمی بندی های معقلی و کتیبه ای سنگی سه گانه دارد.

آب انبار لب چال

آب انبار لب چال، که به علت پایین تر بودن از بقیه بناهای اطراف به این نام مشهور است و در زمان احمد شاه قاجار بنا شده است.
این آب انبار نیز دارای کتیبه هایی ست و شامل نوشتاری مبنی بر بانی وواقف است.
از ویژگی جالب آن اینست که تزیینات بکار رفته در آن، سالم بودن بنا و بزرگترین آب انبار موجود در سطح شهر قم است.

همسفران عزیز
به پایان این قسمت رسیدیم. مارو در شبکه های اجتماعی دیگر مانند ایتا، اینستاگرام و تلگرام دنبال کنید و با بازدید از سایت اوای فطرت دات آی آر در جریان آخرین اخبار موسسه قرار بگیرید.
اگه شما هم مطلبی درباره گردشگری دارید برای ما بفرستید تا با نام و نشان خودتون منتشر بشه.
ایام به کام روزگارتون خوش

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف