همایش بین المللی فقه گردشگری

همایش بین المللی فقه گردشگری
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

همایش بین المللی فقه گردشگری

همایش بین المللی فقه گردشگری از سوی جامعة المصطفی العالمیة واحد تبریز 3 الی 6 اردیبهشت 1398 در شهر تبریز برگزار شد.


همایش بین المللی فقه گردشگری از سوی جامعة المصطفی العالمیة واحد تبریز با هدف تبیین ابعاد کاربردی و اجرایی 3 الی 6 اردیبهشت 1398 در شهر تبریز برگزار شد.

محورهای همایش فقه گردشگری

محورهای این همایش عبارت بودند از: فقه گردشگری؛ شهر اسلامی و حقوق گردشگران (شامل تاریخ شهر اسلامی، روند شکل گیری شهر اسلامی، شهر در متون و آموزه‌های دینی، فرهنگ ملی و عمومی شهر اسلامی، آداب و سنت‌های شهر اسلامی؛ انطباق و مغایرت شهر با آموزه های دینی؛ فرهنگ دینی در ساختار شهر اسلامی؛ جلوه های زیباشناختی و هنری شهر اسلامی؛ توسعه شهر اسلامی؛ شهر و جهانشهر معنوی و ظرفیت‌های بلاد اسلامی، شهر معاصر اسلامی، شهر از منظر قرآن، محله اسلامی، مراکز اسلامی).

مقاله ممتاز همایش فقه گردشگری

مدیر موسسه آموزش گردشگری آوای فطرت، با ارائه مقاله ای تحت عنوان «تاثیر شناخت چیستی گردشگری و سنخ شناسی گردشگران در موضوع شناسی فقه گردشگری» در این همایش شرکت کرد و این مقاله حائز عنوان مقاله ممتاز شد.
حجت الاسلام میرفندرسکی درباره این مقاله گفت: موضوع شناسی، مقدمه ی ارائه‌ی احکام فقهی مرتبط با یک موضوع و آغاز نگرش سیستماتیک به آن است. هر چه موضوع شناسی با دفت بیشتری صورت پذیرید بالتبع احکام مرتبط با آن موضوع از دقت نظر بیشتری برخوردار می شوند.


وی افزود: بررسی‌‌های انجام گرفته در احکام فقهی موجود در زمینه گردشگری و غیر مسلمانان نشان می‌‌دهد که احکام متعلق به این افراد در سه محور عمده بحث شده است، نجاست کفار، نفی سبیل و تألیف قلوب. تحلیل شرایط موجود در گردشگری ایران و سنخ گردشگرانی که به ایران سفر می‌‌کنند به خوبی ضرورت توجه بیشتر به مقوله تألیف قلوب را نشان می‌‌دهد.
مدیر موسسه آوای فطرت خاطرنشان کرد: همچنین، موضوع کافران به حسب تغییر شرایط زمان و تغییر دید جوامع امروزی به صنعت گردشگری، تغییر یافته و این تغییر، نیازمند ارائه احکام فقهی جدید است؛ بنابراین نمی‌توان به تقسیم‌بندی‌های پیشین از کافران در فقه بسنده کرد و احکام گردشگران را کماکان بر حسب آنها ارائه داد.
خلاصه مطالب ارائه شده در این مقاله عبارتند از:
تبیین مساله گردشگری،
روش تحقیق و تاریخچه این موضوع
مفاهیم گردشگری و گردشگری
فقه و اجتهاد و ارتباط آن با مساله گردشگری
موضوع شناسی و اهمیت آن
ملاک های تشخیص سنخ موضوعات
ماهیت گردشگری و سنخ شناسی گردشگران
ماهیت شناسی گردشگری ایران معاصر
سنخ شناسی گردشگران ایران از حیث رویکرد
سنخ شناسی گردشگران ایران از حیث اعتقادی
احکام غیرمسلمانان و احکام آنها از دیدگاه فقهی
تاثیر موضوع شناسی گردشگران در احکام فقه گردشگری
ملاک تشخیص سنخ موضوع/موضوع شناسی گردشگری

لیست کلیات مقالات در این همایش:
https://buy-pub.miu.ac.ir/product/4325404

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف