روایتی دیگر از فاجعه شیراز:

توریست‌های اسپانیایی در حادثه تروریستی حرم شاهچراغ

توریست‌های اسپانیایی در حادثه تروریستی حرم شاهچراغ
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
روایتی دیگر از فاجعه شیراز:

توریست‌های اسپانیایی در حادثه تروریستی حرم شاهچراغ

توریست‌های اسپانیایی به همراه راهنما و خادم بین الملل حرم شاهچراغ، به محض ورود به رواق حرم، با صحنه کشتار مردم مواجه شدند و با راهنمایی خادم حرم، در گوشه‌ای پناه گرفتند و دقایق پر اضطرابی را سپری کردند.


حادثه تروریستی شیراز

تصویری که در بالا مشاهده می‌کنید دقایقی پیش از حمله تروریستی به حرم شاهچراغ (ع) گرفته شده است. تور ۱۲ نفره اسپانیایی به همراه راهنمای تور و خادم بین الملل حرم، علیرضا نادری فرد، پس از بازدید از صحن شریف، به محض ورود به رواق، با صحنه کشتار مردم مواجه شدند و با راهنمایی خادم حرم، در گوشه‌ای پناه گرفتند و دقایق وحشتناک و پر اضطرابی را سپری کردند.
علیرضا نادری فرد، شاهد عینی این حادثه دلخراش در گفت و گو با مؤسسه آوای فطرت و معنویت به تشریح زاویه‌ای از این اقدام تروریستی پرداخت.


بازدید گردشگران خارجی از حرم شاهچراغ

ادری فرد، خادم بخش بین‌الملل حرم و راهنمای گردشگری اهل شیراز از سال ۱۳۹۶ تا کنون در این بخش مشغول به فعالیت می‌باشد. وی درباره نحوه بازدید گردشگران خارجی از حرم گفت: ما در دفتر بین‌الملل مستقر می‌شویم و پس از اطلاع از مراجعه گردشگران خارجی به درب‌های ورودی، به استقبال آنان می‌رویم و ضمن خوش‌آمدگویی، به خانم‌ها چادرهای تمیز و مخصوصی تقدیم می‌کنیم که بخاطر داشتن آستین و زیپ، پوشش آسانی دارد. این تور افتخاری شامل بازدید از صحن و ضریح مقدس و ارائه توضیحاتی درباره شخصیت شاهچراغ و نسبت ایشان با امام رضا علیه‌السلام و همچنین معماری حرم، باورهای دینی و فلسفه زیارت می‌باشد.
در صورتی که تور، وقت کافی در اختیار داشته باشد، آنان را به دفتر بین‌الملل حرم دعوت کرده و ضمن پذیرایی، آلبوم عکس حرم را ورق می‌زنند و محصولات فرهنگی از جمله نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غرب (Letter for you) را که به همه زبان‌ها ترجمه شده، هدیه می‌گیرند. در فصول تبلیغی محرم و ماه مبارک رمضان، طلاب و روحانیان مسلط به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و چینی و … اعزامی از مؤسسه آوای فطرت و معنویت و سایر نهادها با ما همکاری می‌کنند و در قالب دورهمی‌های صمیمانه به شبهات و سؤالات آنان پاسخ می‌دهند.

روز واقعه

توریست‌های اسپانیانی، شامل ۱۱ خانم و یک آقا به همراه راهنمای تور، در ساعت ۱۷ روز چهارشنبه، چهارم آبان ماه، یعنی همان روز حادثه، از باب الرضا، همان دربی که عامل داعش از آن داخل شد، وارد حرم شدند. به استناد ویدیوی دوربین‌های مدار بسته حرم، عامل تروریستی در ساعت ۱۷:۴۳ وارد حرم شده و در ساعت۱۷:۵۰ یعنی ۷ دقیقه بعد، دستگیر شد.

من پس از خوش‌آمدگویی به گروه، آنان را برای بازدید از صحن و حوض بزرگ وسط حیاط، راهنمایی کردم و در پشت حوض آن عکس یادگاری را گرفتیم. پس از آن به سمت رواق حرکت کردیم و از درب «عسکر خانی»، درب ویژه گردشگران خارجی، وارد ساختمان شدیم. وقتی آخرین نفر داخل شد و در را بستم، ناگهان دختر و پسر جوانی سراسیمه خودشان را به داخل پرتاب کردند و گفتند حمله شده. عامل تروریستی از باب الرضا داخل شده بود و پس از تیراندازی به نگهبانان، خادمان و زائران بی دفاع، وارد صحن شده و در مسیر خود به سمت شبستان به هر هدف متحرکی شلیک می‌کرد. توریست‌ها حسابی ترسیده بودند. آنها را به آرامش دعوت کردم و از آنها خواستم از این مکان جنب نخورند. خودم به ضریح مقدس نزدیک شدم تا کاری انجام بدهم. صدای شلیک نزدیک و نزدیک‌تر می‌شد. سمت ضریح ایستاده بودم که دیدم در سمت ایوان دو نفر تیر خوردند و به شهادت رسیدند. هر کسی در جایی پناه می‌گرفت. من این طرف و آن طرف را پاییدم و به سمت ایوان آمدم و دیدم یکی از نیروهای امنیتی پشت سرم است. به او اشاره کردم قاتل داخل است. او با فریاد «یا حسین» وارد شد و به سمت فرد مهاجم شلیک کرد. عامل تروریستی به سمت «عسکرخانی» حرکت کرد ولی خدا را شکر توریست‌ها با راهنمایی یکی از خادمان حرم از آنجا منتقل شده بودند. بعد از خلع سلاح تروریست من به سمت توریست‌ها برگشتم و بعد از اطمینان از سلامت آنان، گریستم و از آنان بابت این حادثه معذرت‌خواهی کردم. آنها با وجود اینکه شوکه شده بودند، به من دلداری می‌دادند و داعش را عامل کشتار مردم مظلوم در سراسر جهان دانستند.
روز بعد برای احوالپرسی به محل هتلشان رفتم. آنان از دیدن دوباره من بسیار خوشحال شدند و به من قهرمان می‌گفتند. در خلال صحبت‌ها بر این نکته تاکید می‌کردند که داعش و تفکر افراطیشان باید از بین بروند.

آقای نادری فرد گفت: پیکر ۶ شهید از شهدای این حادثه تروریستی یکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ و پس از برگزاری مراسم باشکوه تشییع با حضور زائران و مجاوران حرم مطهر و در میان حزن و اندوه خانواده‌ها، در صحن حرم مطهر به خاک سپرده شد و اکنون حرم شاهچراغ در آرامش است و زائران در حال زیارت این مضجع نورانی هستند.
گفتنی است چهارم آبان ۱۴۰۱، در حمله تروریستی عنصر تکفیری به حرم مطهر حضرت احمد بن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، ۱۳ نفر از خادمان و زائران این بارگاه منور از جمله سه کودک و یک زن شهید و ۳۰ نفر مجروح شدند. گروه تروریستی داعش با انتشار بیانیه‌ای، مسئولیت حمله به حرم مطهر شاهچراغ (ع) را به عهده گرفته است.
شایان ذکر است، از آنجایی که صنعت گردشگری بسیار حساس و شکننده می‌باشد و امنیت نیز از موضوعات بسیار مهم در هر حوزه و صنعتی است، این مهم در صنعت گرشگردی اهمیت بیشتری دارد. وجود چنین اتفاقاتی تبعات کوتاه مدت و بلند مدتی در پذیرش و ماندگاری توریست‌ها در مقاصد گردشگری به همراه دارد. در راستای التیام بخشی و بهبود اوضاع و نزدیک کردن وضعیت موجود به شرایط مطلوب، بایستی با همتی مضاعف برنامه‌ها و راهکارهای بسیار دقیق و کارآمدی از سوی همه نهادهای مربوطه ارائه و اجرا شود.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
ناشناس
1402/04/18
مطلب جالبی بود، سپاس.
پاسخ...
ناشناس
1402/07/08
سپاس از توجه شما
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف