https://avayefetrat.com/course.cfm?id=96

دوره ادیان ایران باستان

قیمـت
5,000,000 ریال
پیش‌نیاز
-
دوره در حال ثبت‌نام وجود ندارد
درخواست مشاوره رایگان
درخواست شما برای مشاوره رایگان ثبت شد؛ کارشناسان موسسه آوای فطرت در اولین فرصت با شما تماس می‌گیرند.

فرم زیر را پر نمایید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند.

گواهینامه رسمی از وزارت گردشگری
منتورینگ کسب و کار برای فراگیران ممتاز
کارگاه‌های توانمند‌سازی و مهارت افزایی
فضای آموزش در محیط تاریخی
تسهیل‌کننده ورود فراگیران به صنعت گردشگری
بهره‌مندی از اساتید برتر ملی و بین‌المللی
33 رویداد‌های آموزشی-گردشگری
5,783 نفرساعت آموزش

درباره دوره

ادیان مجموعه‌ای از اعتقادات، رسوم، آیین‌ها و مقدسات هستند که اغلب به عنوان راهی برای ارتباط با مفهومی معنوی یا ارتقاء اخلاق و روحانیت در نظر گرفته می‌شوند. هر دینی دارای مفاهیم، خدایان یا موجودات معبود، کدهای اخلاقی، مراسم، و رویدادهای متفاوتی است. ادیان می‌توانند یک نقش مهم در فرهنگ، تاریخ و هویت یک جامعه ایفا کنند و در برخی موارد به عنوان راهنمایی برای زندگی اخلاقی و معنوی استفاده شوند. این مفاهیم و معتقدات معمولاً از طریق متون مقدس، آیین‌های مذهبی و رسوم‌و‌روش‌های مرتبط با مراسم‌های مذهبی به افراد انتقال داده می‌شوند.در گردشگری یکی از عوامل نزدیک شونده بین مردمان و حال و گذشته بررسی و شناخت ادیان است.تورلیدرها می توانند به شرایط خوبی جهت برگزاری تورهای پر مخاطب بپردازند.کشور ایران به عنوان یکی از مقاصدی که در مهد پیدایش ادیان از هزاره های بسیار دور تا به الان بوده است، دایره المعارفی برای آگاهی داشتن از آنها است. راهنمایان گردشگری با شناخت از آنها و دانستن بیشتر به راحتی می توانند دعوت گسترده ای از مخاطبان و اجراهایی ماهرانه تر داشته باشند. 

 

به همین سبب، موسسه آوای فطرت اقدام به برگزاری فصل اول کارگاه های ادیان داشت که به اختصار به محتوای جلسات اشاره می شود.  

 

  • جلسه اول

         آشنایی کلی با ویژگی های کلی ادیان شرقی به ویژه دین زرتشتی ایرانی

تورلیدرها با آشنایی از این مبحث هنگام ارائه توضیحات جهت برگزاری تورهای مقاصد مسیر کلاسیک موفق تر هستند. 

در دین زرتشتی نخستین امر مهم، نظام ایزدگانی هست که به نظام «پیشا زرتشت» و «پسا زرتشت» تقسیم و دارای دو سیستم الهیاتی متفاوت است.

در نظام پیش از زرتشت یک تثلیث ایزدی داریم که دیگر ایزدان فرودین تحت سیطره این سه ایزد قرار دارند و در نظام پس از زرتشت هم نوعی از هنوسئیزم (دین خدایگانی) را شاهد هستیم که نوعی همبستگی بین یک ایزد با دیگر ایزدان فرودین است که در آن مزدا اهورا به عنوان ایزد اصلی مطرح و دیگر ایزدان تحت سیطره او هستند و به نوعی از آن به توحید تعبیر می کنند.

در کنار این ایزدان فرودین، یک نظام هفتگانه نیز داریم که این سیستم پیچیده ایزدی و امشاسپندی نخستین سیستم الهیاتی پیچیده در آن زمان و ابداعی بس شگفت توسط زرتشت در این زمینه می باشد.

 

  • جلسه دوم

         کتیبه های ایران باستان

کتیبه ها مهمترین اسناد باستانی هستند و با رویکردهای مختلف تاریخی، دینی، سیاسی و... می تواند مورد بررسی قرار بگیرد و رویکرد منتخب این جلسات، رویکرد دینی بود (از این حیث که ابعاد دینی چگونه در این کتیبه ها منعکس شده اند).

اولین کتیبه ای که از لحاظ قدمت مورد بحث قرار گرفت، منشور کوروش بود و مشخص گردید که دیگر کتیبه هایی که به نام کوروش ثبت شده اند، جعلی بودند.

بعد از آن، کتیبه داریوش بزرگ مورد بررسی قرار گرفت که یکی از مهمترین کتیبه ها و منعکس کننده رویکرد کلی هخامنشیان در آن عصر می باشد.

 

  • جلسه سوم

         مرور و نقد و نظر نکاتی از منشور کوروش و همچنین نگاره هایی که در کتیبه بیستون و کتیبه داریوش بزرگ

در کنار بحث از متون باید بحث نگاره ها هم مطرح می شد؛ مثلا نگاره اهورا مزدا در قالب مردی با ریش ها و موهای بلند و مرتب، یکی از نخستین نگاره هایی است که یک ایزد و آن هم بالاترین ایزد، در شکل یک مرد نشان داده شده است.

 

  • جلسه چهارم 

         شناخت جایگاه و ریشه ادیان در اقوام 

 

رسم دیهیم ستانی اهورا مزدا در کتیبه های ایران باستان و ریشه این دیهیم ستانی در دیگر اقوامی که در ایران باستان زندگی می کردند مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

درباره اینکه فره ی پادشاهی یا فره ی ایزدی چه جایگاهی در میان فرهنگ مردم ایران زمین داشته و همچنین پیوند این بحث با مبحث امامت در میان شیعیان مورد کنکاش و تبادل نظر بود.

اینکه چرا مردم ایران اقبال بیشتری به بحث نژاده و گوهر پنهان در ذات انسان ها (به عنوان پادشاه یا امام و مقتدا) داشتند.

 

  • جلسه پنجم

        مروری بر کتیبه های ساسانی

بررسی بخشی از کتیبه های بسیار مهم مانند کتیبه های شاپور ساسانی (فرزند اردشیر بابکان، دومین پادشاه ساسانی) که بسیار پادشاه تمدن دوست، فرهنگ دوست و دین دوستی بوده و در حقیقت می توان گفت وی فردی ادیان دوست بوده زیرا برای همه ادیان احترام قائل بوده است و کتیبه هایی که در وصف جنگ هایش با پادشاه روم داشته است.

رویکرد مذهبی قابل توجهی در این کتیبه ها موجود است مثل آتش هایی که به یاد زندگان و مردگان بر می افروند، نذرهایی که می کند و از چالشی ترین و معروف ترین موبدان دوره ساسانیان است که بسی جای بررسی داشته و بسیار مهم هستند.

 

بعد از پایان این کارگاه ها، که به توانمند شدن پایه های علمی و دینی راهنمایان گردشگری منتهی می شود، جهت ارتباط بین ادیانی و بین مللی سهولت بسیار و گسترده ای شکل می گیرد. 

 

جهت دریافت اطلاعات بیشتر از برگزاری و دسترسی به فایلهای این کارگاه با شماره ۰۹۱۹۲۵۲۵۰۵۵ در ارتباط باشید. 

ادامه مطلب

سرفصل دوره

کلیات و ویژگی های ادیان شرقی به ویژه زرتشتی

کتیبه های ایران باستان

منشور کوروش

رسم دیهیم ستانی اهورا مزدا

بررسی کتیبه های مهم

تماس مستقیم با کارشناس آوای فطرت و معنویت
سوال بپرسید
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف